Flåsande fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    ...och därav den tunga andningen hos fiskarna...[V]

    Jag har nu två st Eheim Compact 1000 Powerhead och kanske är det dessa som generar den värme som gör att det stiger så pass.[?]

    Kommentar

    • LaRu
      Användare
      • juni 2005
      • 32

      #17
      Hej,

      Då tråden inte varit i gång på ett tag så skriver jag här istället för att börja på en ny.

      Jag har en M. Zebra mbenji hona som flåsar, problemet är att det bara är hon som gör det. Jag fyller på nytt vatten varje dag(cirka 100l) och har bra cirkulation så av de andra fiskarna(cirka 100st) är det igen som gör samma sak.

      Någon som vet vad det kan bero på att bara en av alla gör detta. Kan det vara ålderstecken?
      MVH/
      LaRu

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #18
        Jag tror att det kan vara bakterierna som konsumerar mera syre i varmare vatten. Jag hade satsat på en diffusor.
        Ökar markant syretillförsen samt ökar även avdunstingen som i sin tur minskar vattentempen. Bara idell plus alltså. sen hade ja ökat växtnäringen så att växterna producerar mera finfint fritt syre till vattnet.

        Pallar man inte ljudet från diffusorn så kan en oxidator vara en ide
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • endymion

          #19
          Ursprungligen postat av LaRu
          Hej,

          Då tråden inte varit i gång på ett tag så skriver jag här istället för att börja på en ny.

          Jag har en M. Zebra mbenji hona som flåsar, problemet är att det bara är hon som gör det. Jag fyller på nytt vatten varje dag(cirka 100l) och har bra cirkulation så av de andra fiskarna(cirka 100st) är det igen som gör samma sak.

          Någon som vet vad det kan bero på att bara en av alla gör detta. Kan det vara ålderstecken?

          Låter som gälparasiter, det brukar bara drabba en fisk i taget och brukar sluta med döden för den fisken. För att bli av med det föreslår jag Sterazin.

          Kommentar

          • LaRu
            Användare
            • juni 2005
            • 32

            #20
            Ursprungligen postat av endymion
            För att bli av med det föreslår jag Sterazin.
            Tack för hjälpen, då är det bara att åka till affären.
            MVH/
            LaRu

            Kommentar

            Arbetssätt...