Flåsande fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Flåsande fisk

    Hej

    Jag har ett problem som jag inte blir riktigt klok på.
    I ett 1350 l kar har jag totalt 27 fiskar.
    Vattenbyte 40-50% varje vecka.
    Filtrering 2 st filtermattor 50*50*10 cm. Till varje matta sitter det en Eheim cirk.pump 2400 l/h samt en annan på ca 900 l/h. Totalt 6600 l/h.
    Temperaturen i vattnet varierar mellan 24 och 28 grader. Vid vattenbytet sänker jag tempen, lysrören höjer den sedan.
    PH runt 7. DH runt 10. Nitrit obefintligt och nitratvärdet lågt (under 25 ppm (jag tror enheten var så)).

    Problemet är att alla fiskarna andas väldigt häftigt. Efter vattenbytena så är det lugnt i en eller två dagar men sedan är de igång igen.
    Har för övrigt ett 540 l kar sidanom med 21 fiskar, 1 filtermatta 40*40*10 cm som drivs av 2 pumpar på totalt 2400 l/h. Dessa fiskar har inte motsvarande problem.

    Det jag funderar på är hur den höjningen av temperaturen påverkar.
    Fiskarna blir aktivare och vattnet innehåller mindre syre, men det är liite för häftig skillnad för att det bara skall vara detta, tycker jag (men jag kan ha fel).
    I övrigt så äter de normalt och är väldigt pigga.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Vad menar du med att du sänker tempen vid vattenbyte? Drar du ner värmaren eller... Det vore väl bäst om du har samma temeratur hela tiden. Du borde inte behöva bendla mellan 24-28 grader. Självklart blir det oftast inte exakt önskad temp. när man fyller på vatten, men jag försöker ha ungeför samma temp. på det nya vattnet, men aldrig varmare.

    Vad har du för fiskar?
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag tror att många byter vatten med kallvatten, därav temperatursänkningen. Kallt vatten och innehållet av mer syre triggar fiskar till lek...

      Jag får en kort tempsänkning som ganska snabbt hämtar sig.

      Jag skulle tro att du har nitrit även om testerna inte alltid visar det. Har du gjort testerna på gammalt vatten innan vattenbyte? De verkar må bra efter vattenbytet, men kommer tillbaka till andningsfrekvensen efter en stund...

      Alternativt är syrefattigt vatten.

      Jag hade liknande problem i mitt akvarium och det strulade en hel del innan det stabiliserade sig och jag kan än idag inte säga vad det berodde på...

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Som tricella säger, testa hur mkt nitrit du har innan vattenbyten. Rikta upp pumarna så att det blir en väldig fart på ytan, mkt mer går inte att göra, låter skummt det där. Att du fylelr på med kallvatten ska absolut inte ha ngn betydelse, iaf inte om det är malawi/tanganyika (andra fiskar kan ajg inte svara på). Vet att endel som har fyller på med bara kallvatten, direkt ur kranen.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          En annan sak som jag kom på såhär i brådrasket är att du kanske skall kolla med ditt reningsverk på kommunen där du bor om de ändrat något med filter och så...

          Igår fick jag nämligen en trolig förklaring (via zoohandlare på orten) till varför jag haft problem med bra vattenvärden här hos mig under vintern. Reningsverket i Skövde har bytt filter och grejat en del med systemen vilket medfört olika vattenvärden...

          Jag fyller alltid på mina akvarium direkt från kranen och det har tydligen funnits en risk med detta...egentligen så är kanske reningsverket direkt skyldiga till mina problem och till min förlust av fisk...närmare 80 yngel och en del vuxna.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2002
            • 330

            #6
            har haft liknande problem,hade en 40cm hög 10cm bredd på filterbit kopplad till pump på 3300l/tim,filtret även efter rengöring,började typ "implodera" fullt på nolltid(eller förbrukat,haft länge),tänkte typ jag gjorde ju rent det för 2 dar sen!? så vattenbyte skedde,vart bra för stunden sen började snappandet igen,slängde filter mattan o köpte ny,denna gång med 15cm bredd,har funkat sen dess 2mån senare.Funderat på om nedbrytningsbakterier började dö med minskat flöde hela tiden så nitriten sköt i höjden,tror man bör byta filtrtmatta då o då.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • augusti 2002
              • 330

              #7
              undrar om egentligen denna filter metod är så bra,med stora grävande fisk,verkar som en tickande bomb med tiden,blir svårare o svårare att rengöra dom med tiden,för inte o tala om slabbet med det då,vågar inte använda tvättmaskinen till det(då åker jag väl ut)nån som provar det?iofs kostar det inte så mycket att helt sonika slängat efter en tid o köpa nytt(växelvis)

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Jag fyller alltid på mina akvarium direkt från kranen och det har tydligen funnits en risk med detta...egentligen så är kanske reningsverket direkt skyldiga till mina problem och till min förlust av fisk...
                Kan berätta att jag kör "regnperiod" hos mina otocinclus, och byter två hinkar vatten om dagen. För nån dag sen så kände jag att det luktade klor om vattnet, men körde på ändå. Direkt när jag bytt började fiskarna klia sig mot föremål i akvariet, och höll på med det i nån timme efter bytet.
                Insåg då att, jo, jag får nog faktiskt börja använda vattenberedningsmedel trots allt.

                Visstja... Nu vet jag inte vad det är för fisk som den ursprunglige frågande har, men brukar inte diskus drabbas av gälparasiter titt som tätt?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Precis! Jag funderar också på om det börjar bli svårt att förbise vattenberedningsmedel. Det är just klorhalten som varierat och även andra faktorer...hos Skövdes reningsverk.

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Jag har stora centralamerikanare.

                    Jag vill ha ner temperaturen till 24 grader så därför häller jag i kallare vatten (ca 20 grader). Någon värmare har jag inte inkopplad. Just nu har jag bara 4 rör (36 W) igång (10 h/dag). Pumparna genererar en del värme också. Eheim pumparna var visst på 65 W st och de andra på 25 W.
                    Fart på vattenytan är det,framför allt eheimpumparna sätter rejäl fart på vattnet.
                    Nitrithalten kan vara en möjlig orsak och jag mätte innan ett vattenbyte, mätte även på nytt kranvatten. Samma värden förutom nitrathalten som var högre i akvarievattnet. Jag använde en multimätsticka (Aquavital, fanns till salu på erbjudandet i höstas). Antar att dessa kanske inte är så noga. Skall skaffa mig ett nitrit/nitrat test för att få ett mer exakt värde.
                    Jag matar rätt mycket, 1 gång om dagen, då fiskarna inte har nått full storlek (+30 cm). Så det blir mycket mat men som sagt 1 gång i veckan byts 40-50% av vattnet ut och i 540 karet har jag inte samma problem.
                    Det där med att byta filtret till ett helt nytt kanske inte var så dumt. Jag har haft dem igång ca 8 månader (och jag har rengjort dem med jämna mellanrum) men man får ju inte bort allt.
                    Jag får fortsätta att fundera på en lösning. Kom gärna med fler idéer.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      vad det gäller din skötesel av akvariet låter det väl fin fint. däremot skulle jag iallafall skaffa en värmare, så att temperaturen håller sig runt 24 grader, eller vad du vill ha. Det är ju onödigt att tempen faller för mycket på natten. Då får du ju iallafall lite mer stabilitet. Sen är det nog inte tempen som är orsaken till din flåsande fisk, men att ha samma temp så långt det är möjligt är ändå bra.

                      Även när jag har på mina lysrör så går aldrig värmen upp nämnvärt!
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Med 1350 l vatten så faller temperaturen inte något nämvärt, speciellt som rumstemperaturen hela tiden ligger runt 20 grader.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 330

                          #13
                          tror att tempen i detta fall ej har med detta att göra,i mitt stora har jag inte haft värmare i på åratal,lite temp upp o ner tål c-amerikanare(om du nu har det)

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Jag fick av någon anledning mina fiskar att andas tungt och jag befarade nitrit efter min omstart...men sedan fick jag se att tempen var på 30grader!! Snabbt gjorde jag 50% vattenbyte för att sänka tempen och fiskarna andades helt annorlunda efter det...

                            Vid temperaturer på ca 30grader så är väl vattnet relativt syrefattigt...eller? Någon som vet exakt hur det föreligger sig med syre vid olika temperaturer?

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Tricella: Ju varmare vatten desto mindre syre kan det hålla. Dessutom gör djuren av med mer syre ju varmare det blir.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...