artemiakläckning till goldenyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TroffeMicke
    Användare
    • februari 2004
    • 412

    #16
    Tack för ett suveränt tips med glassbyttan Mike.Nu är det ju en fröjd att kläcka Artemia.

    Tackar Allra Ödmjukast,Micke.
    Mvh.Micke

    http://www.troffemicke.com/

    Kommentar

    • even
      Användare
      • mars 2004
      • 41

      #17
      Jag satte en glassbytteodling för 24 timmar sedan. Äggen har inte kläckts ännu - vi får väl se. Än så länge har Mikes glassbytta hållt vad den lovade. Äggen ligger på ena sidan om locket och på den andra är det tomt. Man kan väl bara nämna att man måste låta byttan stå helt still. Jag gjorde ett förflyttningsförsök igår varmed äggen blandades i hela byttan. Med artemiasilen separerrade jag äggen från vattnet och sedan tog jag en sked och lade ner äggen på ena sidan försiktigt. Vips var odlingen lagad igen. Jag väntar med spänning. Lovar att rapportera senast i kväll.....
      Eva

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Jag gillade Mike_Norens tips som jag mottagit tidigare, men tyvärr inte kommit igång med än. Det är intressant att följa era framsteg så rapportera gärna...

        Kanske får jag tummen ur...hm...

        Kommentar

        • even
          Användare
          • mars 2004
          • 41

          #19
          Hej, igen! Nu har det kläckts! Det går finfint att få ut artemia utan skal. Det är däremot "artemiayngel" lite överallt i glassburken. Visst är det en klunga vid ljuset, men långt ifrån alla har dragit sig mot ljuset. Måste man mörklägga burken? Jag har lagt ett annat glasslock över äggsidan. Eller är det så enkelt att man måste vänta flera timmar innan de har dragit sig mot ljuset? Hursomhelst kan jag redan nu säga att jag aldrig mer kommer att köra PET-flaska utan glassburken regerar!!!
          Eva

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av even

            Hej, igen! Nu har det kläckts! Det går finfint att få ut artemia utan skal. Det är däremot "artemiayngel" lite överallt i glassburken. Visst är det en klunga vid ljuset, men långt ifrån alla har dragit sig mot ljuset. Måste man mörklägga burken? Jag har lagt ett annat glasslock över äggsidan. Eller är det så enkelt att man måste vänta flera timmar innan de har dragit sig mot ljuset?
            Det går rätt snabbt för dem att simma till ljuset, man kan skicka dem till ett annat hörn på bara några minuter, men ju mer koncentrerat ljuset är, desto bättre koncentrerar sig Artemian. Sen kommer det att kläckas fler och fler artemia under dagen; ett kryddmått ger ett par tusen artemia, och det låter som om du bara ser det första gänget än...

            citat:Hursomhelst kan jag redan nu säga att jag aldrig mer kommer att köra PET-flaska utan glassburken regerar!!!
            Kul att höra!

            Kommentar

            • even
              Användare
              • mars 2004
              • 41

              #21
              Det verkar som att du har helt rätt!. Jag har redan givit två stora portioner och nu är nästan allt koncentrerat vid hörnet med ljus. Dels är det mörkare i rummet nu, dels har kanske fler ägg kläckts. Jag tippar på att jag har skickat ner 20 äggskal i akvariet på två stora portioner. Det tycker inte jag är mycket (men kanske ni?). Nu sätter jag en ny sats i glassbytta. I morgon bitti matar jag med "gammal" artemia. Glassbyttan helt överlägsen. Finns det några skäl till varför inte alla använder denna mycket enklare metod?
              Eva

              Kommentar

              • even
                Användare
                • mars 2004
                • 41

                #22
                Nu (två dygn efter att jag startade med odlingen) kan jag ge Mikes metod full poäng. Nu kryllar det av artemia på rätt sida. Jag tror inte att allt var kläck förut. Mikes metod är så busenkel som den verkar.

                Tack Mike för tipset så att också jag kan orka odla artemia!
                Eva

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #23
                  1) 20 äggskal. Nej, det är ingenting jag skulle oroa mig över.
                  2) Skäl inte alla använder denna metod. Jag känner faktiskt inte till något, utom kanske att man får använda stora kärl, typ bakplåt, om man vill ha väldigt stora mängder artemia (i ett litet kärl med mycket ägg kan det bli syrebrist).
                  3) Kläcktiden påverkas av temperaturen. Borde kanske komplettera sidan med den informationen, den är ju rätt viktig.

                  Sen kan man förstås modifiera den här metoden hur mycket som helst, t.ex. måla glassburken svart utom vid ett hörn etc etc, men jag ville hålla det hela så enkelt som det bara var möjligt.

                  Kommentar

                  • Lazinko
                    Användare
                    • april 2004
                    • 111

                    #24
                    Vad köper man artemia ägg?
                    /dan

                    Kommentar

                    • even
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 41

                      #25
                      De kan man köpa på de flesa akvarieaffärer. Jag köpte mina på akvarielagret i Stockholm, Bromma. Jag har precis skördat, igen ur glassbyttan. Om man inte odlat artemia innan tycker jag verkligen att man bör börja med Mikes glassbyttemetod! Annars tröttnar man innan man börjat...Man kanske kan köra med PET-flaska och sedan köra både ägg och artemia i artemiasil, sedan montera glassbyttan och försiktigt lägga blandningen i Mikes bytta på äggsidan och sätta ljus i ena hörnet, men som sagt jag vet inte varför inte alla använder glassbyttemodellen......
                      Eva

                      Kommentar

                      Arbetssätt...