artemiakläckning till goldenyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • even
    Användare
    • mars 2004
    • 41

    artemiakläckning till goldenyngel

    Vi har satt en artemiaodling i en petflaska enligt instruktioner på nätet. Nu har det gått ett dygn och jag ser bara en massa ägg som snurrar runt i flaskan. Hur vet jag när artemian kläckts? Vattnet är inte 27 grader utan 24 grader så det kan väl ta lite längre tid än ett dygn?!

    Kan man se artemian genom flaskan? Jag har ju korken nedåt så jag ser ju inte vad som ligger längst ner....

    Eva
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Sätt en lampa brevid flaskan, nu har du väl en syresten o botten antar jag, stäng av den när du ska ta upp artemia, sen sätter du på lampan, efter ett tag har all artemia samlats vid lampan o du kan suga upp den med en slang, samma sort du har till syrestenen.

    Det kan dröjja 26-48h.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Jag tillåter mig att göra reklam för min artikel om det enklare sättet att kläcka artemia:

      Kommentar

      • even
        Användare
        • mars 2004
        • 41

        #4
        Jag har en luftslang, utan syresten, därför ser jag ju en massa prickar i flaskan. Min fråga är egentligen om det är svårt att se om äggen har kläckts eller om det är uppenbart. Mike Norens odlingssätt verkar ju busenkelt - behöver man inte ha lufttillförsel då?
        Eva

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Nix, ingen lufttillförsel. Den större ytan gör att syret räcker ändå.
          Jag tycker dessutom jag får bättre kläckprocent.
          Jag kläckte med luftning & flaska förr, men detta sätt är helt enkelt bättre, enligt min mening. Och det ÄR busenkelt!

          Kommentar

          • even
            Användare
            • mars 2004
            • 41

            #6
            Nu har jag sett artemian med hjälp av lampa. Har stängt av luften och väntar på att äggen ska flytaupp till ytan (nykläcka artemian förväntas då vara kvar i botten) Vi får väl se hur det går....
            Eva

            Kommentar

            • even
              Användare
              • mars 2004
              • 41

              #7
              Äggskalen ligger på botten tillsammans med artemian. Jag satte på syret, igen. antar att alla ägg inte kläckts, än. Testar nog Mikes variant nästa gång.








              Eva

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Even: äggskalen både sjunker och flyter. Du får använda en lampa för att samla artemian mittemellan, och suga ut dem därifrån.

                Kommentar

                • even
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 41

                  #9
                  Nu har jag försökt på en massa olika sätt att separera äggen från artemian. Mina ägg flyter omkring i hela flaskan. Artemian är också i hela flaskan, trots lyse mot mitten. Gör det något om man får med lite äggskal? Kan det vara så att bara några ägg kläckts, fast det kryllar av artemia?
                  Eva

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 330

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                    Jag tillåter mig att göra reklam för min artikel om det enklare sättet att kläcka artemia:

                    Snitsigt sätt!rent av lysande[:p]

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 285

                      #11
                      Tack för tipset Mike.....så ska jag också gör till mina skalar bebisar...verkar väldigt smart
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      • THOMAS.H
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 48

                        #12
                        Annars finns det för den slöe(som jag)torkade skalade artemiaägg att köpa som ej behövs kläckas.Man matar direkt.Tror priset var 98kr/85gr,påse.Räcker länge.
                        TH

                        Kommentar

                        • even
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 41

                          #13
                          Nu har jag skördat - måste säga att det inte var lätt att separera äggen från skalen! Några fina artemia utan mer än 5% skal lyckades jag dock få fram. Ska prova Mikes sätt och se om det är lika lätt som det verkar. (Petflaskorna ska ju också vara jättelätta!)

                          Var kan man köpa skalade artemiaägg i Stockholmstrakten?

                          Kan man kläcka dessa också?
                          Eva

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8598

                            #14
                            Hej

                            För mig har en artemiakläckningsskål, som tidigare såldes av företaget Hobby, fungerat ganska bra. Den har ett lock med ett hål i mitten, där de kläckta artemianauplierna samlas i en liten sil, som man kan lyfta upp, doppa i en kopp rent vatten och med en pipett suga upp behövlig mängd rena nauplier. Med pipetten är det lätt att precisionsmata i akvariet. (En dålig bild på sidan http://www.hobby-dohse.de/aqua_e/pro...=179&showpg=14). Dvs jag kläcker artemian i en plastflaska med genomluftning och häller sedan över allt i skålen, där nauplierna sedan simmar mot ljuset i silen.

                            Håller för närvarande också på och testar en ny artemia-automat (överst på sidan http://www.marine-monsters.com/front...ltivation.html), men tillsvidare tycker jag inte den är särdeles effektiv (kanske jag gör nåt fel).

                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              citatka prova Mikes sätt och se om det är lika lätt som det verkar.
                              Skriv gärna en rad när du testat, vore kul få höra vad du tycker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...