SNYGGASTE TROPHEUSEN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #46
    Problemet med fångstplatser är att några arter fortfarande är mest kända under sitt handelsnamn. Detta fenomen håller dock på att försvinna mer och mer. Idag ser man sällan benämningar som "Kejsare" när man talar om tropheus sp. ikola tex.

    Men för Fredriks skull kan vi göra om listan och byta ut
    Red Rainbow
    Fiery fry
    Körsbär
    Red Cheek
    Yellow Cheek
    mot
    Kasanga/Kambwimba
    Brichardi, Namansi
    Bulu point/Mabilibili/Siyeswe
    Mpimbwe, Msalaba
    Mpimbwe, Korongwe

    Bättre? =)

    För övrigt tyckte jag inte alls om den "nya" Kala Island. Men smaken är ju som bekant lika delad som baken...

    mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #47
      Björn: Menar du mitt nya namn eller finns det en "ny" Kala?
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #48
        Jag menar ditt nya namn, Fredrik.

        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #49
          Man kan lätt bli snurrig på alla namn som ploppar upp...och givetvis på alla olika arter inom Tropheus-släktet. Det är dock väldigt intressant så man får ta det onda med det goda...

          En sak är säker...det finns knappast någon annan art som är lika charmerande som en Tropheus.

          Sedan vill jag också bara säga att en del arter ser fruktansvärt mycket snyggare ut på bild (med "rätt" utrustning) än vad de gör i verkligheten.[V]

          Kommentar

          • Robbe
            Användare
            • februari 2003
            • 527

            #50
            citatedan vill jag också bara säga att en del arter ser fruktansvärt mycket snyggare ut på bild (med "rätt" utrustning) än vad de gör i verkligheten.

            Men det finns ju även en hel del arter som är mycket vackrare i verkligheten än vad man kan fånga på bild,eller hur?

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #51
              Jo det kanske kan hända. Men jag menar att om man inte sett arten i verkligheten utan endast sett den på foto så kan man lätt få en lite snedvriden bild på hur snygga de egentligen är...

              Tar man bort färgerna på Tropheus så tycker jag att en Tropheus är snygg ändå...sådär speciellt "fulsnygg" som man brukar säga.

              Kommentar

              • Robbe
                Användare
                • februari 2003
                • 527

                #52
                Jag har försökt fota farsans Moliro nu ett bra tag utan att få till ett enda foto som gör den rättvisa.Även mycket mörka arter tror jag kan vara svåra att lyckas med på bild pga blixten.Har även märkt att vissa arter får en massa andra nyanser än vad dom har i verkligheten.

                Kommentar

                • INXS

                  #53
                  Tack Fjarilcikliden,
                  sa det ar Chimba?
                  Jag har sett fina bilder pa dom men ocksa nagra som sag ganska trakiga ut.
                  Tycker Chimba, Moliro och Ndole red ser ganska lika ut sa det blir nog en av dom - men vilken???
                  Pa toppen ligger fortfarande Ikola Kaiser - det som gor dom imponerande (enligt min asikt) ar att man ofta inte far ett riktigt intryck av en bild pa en fisk hur det ser ut med ett helt stim. Stimmet av Ikolan jag sag var valdigt haftigt!

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #54
                    [u]Detta bör hälst vara en tävling för ,ännu inte "troffe" innehavare.</u>Jag antar att samtliga innehavare införskaffat sina djur för att "det
                    är den eller bland" de vackraste "troffe" man sett. Visst man blir snappt narkoman innom området. -Begäret kallar. Jag har själv några "måsta ha" troffar på listan. -För egen räkning avstår jag från
                    att rösta. -Men uppmanar kommande ägare att ställa upp!
                    "Long live Troffe"

                    Kommentar

                    • Jonte_Maskin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 59

                      #55
                      Kasanga och Kachese är mina favoriter,(just nu!).
                      En fråga när jag ändå är här: En kompis har införskaffat 40 troffeyngel som han har i ett 400-liters akvarium. Jag har sagt att det är i trängsta laget för att få dom att växa till full storlek, men han är av annan uppfattning. Vad säger ni?

                      Kommentar

                      • TroffeMicke
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 412

                        #56
                        Från det ena "Snyggaste Troffen" ,till den mest (för mig nu begärliga)Troffen.Eftersom detta har blivit en av de mest besökta sidorna i forumet undrar jag om någon har eller känner någon som har Tr.Isonga till salu.Jag är ute efter en grupp på minst 20 djur.
                        Mvh.Micke

                        http://www.troffemicke.com/

                        Kommentar

                        • THOMAS.H
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 48

                          #57
                          Micke!
                          Varför säljer du dina VF-Neon Bright red[?]???Om det är den snyggaste troffen enl dig!
                          TH

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            #58
                            Det är med sorg i hjärtat som jag tagit detta beslut .Skall gå över till sandlekande ciklider då jag blivit väldigt fasinerad av dessa.Har alltid haft en stark förkärlek till Nasutor och Ventralisar,samt "försökt" att odla Furcifer Deep Foai då och då med mer eller mindre framgång.Skall nu ge mig i kast med detta projekt igen och behöver kapital samt plats i karen.Fortsätter med Troffar i mindre skala,(har ju fortfarande min (gummans) grupp med Real Ilangii, den får inte säljas för henne ), kan inte vara utan Troffar helt och vill prova på Tr.Isonga eller ngn. annan sort som jag ännu inte haft.
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #59
                              citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                              Jo det kanske kan hända. Men jag menar att om man inte sett arten i verkligheten utan endast sett den på foto så kan man lätt få en lite snedvriden bild på hur snygga de egentligen är...
                              Blixtbild från sidan. Det drar fram färger som aldrig den, vilken fisk som helst kan bli skitsnygg då. Om det är rätt eller fel kan diskuteras - fisken ser ju faktiskt ut så, fast vi ser den aldrig så eftersom vi alltid belyser dem uppifrån.
                              Själv försöker jag nu mer undvika att ta blixtbilder från sidan, utan kör blixt uppifrån. Då ser fisken "normal" ut.

                              F.ö. så ÄR faktiskt duboisi-yngel de allra snyggaste Tropheusarna!

                              Kommentar

                              • TroffeMicke
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 412

                                #60
                                Thomas.
                                Vad tyckte du om fotona på mina Neon red?
                                Mvh.Micke

                                http://www.troffemicke.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...