Jädra svävalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2002
    • 405

    #16
    Köp en uv-c sterilisator för akvarium så försvinner problemen (även sjukdomsalstrare m.m.)Friska fiskar och kristallklart vatten,helt klart värt varenda krona. Aldrig mer ett akvarium utan uv-c!!

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      bs jo jag har lärt mig det nu så jag har köpt en sådan o det e som sagt grymt bra, vattnet är klart o fint efter det.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #18
        bs: när man har 25 akvarier så är det ganska kostsamt att ha uv på alla
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • april 2002
          • 865

          #19
          Varför knäpper mig ingen på näsan när det gäller det här uttalandet:
          citat:
          Har också läst detta rykte på Zoopet, men det är helt fel. Grönvatten är diatomalger.
          Jag satt och googlade lite nu för att kolla om jag verkligen hade rätt, men det hade jag ju inte alls. Fy på mig.

          Det finns en liten gynnare som heter Euglena som faktiskt har klorofyll(!):


          Här var en bra och lång ingående artikel om infusorier och grönvatten:


          Men iom att Euglena använder sig av klorofyll så kan man döda den med mörkläggning likväl som som diatomalgerna (som iofs också bidrar till det gröna i vattnet).
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            defdac

            skulle man ge sig på allt som inte stämde här så skulle man ha ett heltids jobb =)

            Zaphi

            Du kan ju ha ett som du använder i problem burkar dvs att du flyttar på det för det behöver ju inte köras konstant överallt.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2002
              • 405

              #21
              Hej.
              Du kan koppla flera akvarium till samma uv-filter.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #22
                en fråga bara, när man släcker så pass länge som ni skriver, hur tar växterna det, hur länge kan man ha släckt utan att växterna dör.

                Kommentar

                • jowa
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 194

                  #23
                  Köpte själv ett UV-filter när jag fick svävalger. Blev kristallklart direkt och sen dess har jag inte behövt använda det så jag tror nog att 1 UV-filter kan täcka alla dina akvarium, så ofta bör du inte få svävalger i flera kar samtidigt. Väl värd sin kostnad enligt mig.
                  http://hem.bredband.net/aquascene

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #24
                    visst är uv filter bra. men om jag nu ska först testa med att släcka ner så undrar jag hur länge man kan göra det utan att växterna tar för mycket skada. jag är inte 100% på att det är svävalger men är villig att testa för att se om jag kan bli av med mitt grumm som är i karet.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #25
                      Svävalgerna triggas av amonium. Har man fått dom en gång så riskerar man helt klart att få dom igen om man inte åtgärdar det grundläggande problemet. I växtakvarium är det oftast brist på nitrat och fosfat och inte tvärtom som är problemet. I fiskkar beror det till 99% säkerhet på inneffektiva filter.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...