Jädra svävalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Jädra svävalger!

    Ok så jag har fått gröna svävalger i ett 540-kar och släckt ner 3 dagar nu, verkar inte försvinna. Skall man "byta ut" dem, genom att byta vatten eller bara vänta tills de filtreras upp eller hur brukar ni göra, ni som haft samma "otur". Kanske skall man göra ett stort vattenbyte och sen släcka några dagar?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Byter du vatten blir dom bara gladare o fler,ingen mat o sedan släckt i typ 6 dagar så "kanske" dom försvinner.Hos en vän till mig gjorde jag så att jag stoppade ner en massa växter och sedan slutade vi mata plus att lampan fick vara av då försvann dom till slut efter en vecka, han hade hållt på i 2 månader med att släcka o inte mata men han bytte vatten och dagarna efter blev det bara värre så utan vattenbyten o ner med massa växter o inge mat o mörkt då gav dom upp.
    Alternativt köp ett uv-filter.

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Försvann det och det blev helt plötsligt klart en dag alltså?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Jag drabbades av detta för ett par år sedan och gjorde på följande sätt. Totalt mörker i 4-5 dagar. För att inget ljus skulle komma in så täckte jag akvariet (960liter) med filtar, samt att jag filtrerade med aktivt kol. Detta har även fungerat vid ett tillfälle när jag drabbades av stora mängder blågröna alger. Jag rekommenderar ej vattenbyten då det i flera fall bara tillför ytterligare näring till algerna.
        Även ganska lite ljus räcker för att hålla algerna vid liv. I halvmörka (endast släckta lysrör men ej övertäckta) akvarier så sker knappast någon tillväxt av algerna, men det tar väldigt lång tid innan de går tillbaka och försvinner. Detta fungerade i alla fall för mig. Lycka till!

        Ola Sjödin

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Han vakna en morgon och kunde helt plötsligt se genom akvariet och morgonen efter var vattnet kristallklart...mysko men men så gick det till iaf =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Är det ingen som vågat testa med medel för dammar? Jag läste någonstans om någon kemikalie som klumpar ihop svävalger som sedan blir stora nog att fasta i filtret.

            Tony Englund

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Har testat men det funka inte för mig.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Stora vattenbyten o ha släckt i 7dagar så kommer det aldrig igen.

                Nu skriver många inga vattenbyten men alger gillar juh inte nytt vatten? Kanske svävalger gör iofs... Ha släck lääänge iaf , ta ut växterna så far inget illa, mata fisakrna kan du göra men inte så ngt blir kvar i vattnet.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  svävalger är väll encelliga djur så därför brukar inte ALGENKILLER hehe eller va dom heter fungera heller.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Fr BuBu
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 126

                    #10
                    Jag har gång på gång mörklagt och låtit bli att mata i mitt 375 L kar, utan något långvarigt resultat. Nu har jag provat med ett vattenklarningsmedel som heter Acurel-F och jag är helt fri från allt vad "svävaralger" heter. Vattnet är verkligen kristallklart! Provade först en omgång och det blev halvbra redan efter 2-3 timmar, sedan tog jag en omgång till på morgonen efter och redan efter 2 timmar blev vattnet helt kristallklart..t o m bättre än vad det någonsin varit sedan min akvariedebut 21/3. Testa! det är helt ofarligt och kostar runt 100 kr för en flaska för ca. 2000 L
                    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      deelay: alger tillhör växtriket, däremot kan plankton vara djur..

                      Fr Bubu: Jag föredrar att sköta akvarierna utan kemikalier i så stor utsträckning som möjligt.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Fr BuBu
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 126

                        #12
                        Zaphi. Ja så klart önskar man ju att kunna göra det. Men i mitt fall var det inte läge att köpa ett UV filter eftersom de är dyra som poker och någon omstart av karet hade jag inte lust med. Men resultatet blev garanterat 100 %-igt.
                        Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Zaphi

                          Vad jag menar är att det som många kallar "svävalger" inte alltid är just alger utan man kallar dom det pga av den gröna tonen, läste nått om det efter att jag testat med algdödar medel som inte hjälpte.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • april 2002
                            • 865

                            #14
                            citat:Vad jag menar är att det som många kallar "svävalger" inte alltid är just alger utan man kallar dom det pga av den gröna tonen, läste nått om det efter att jag testat med algdödar medel som inte hjälpte.
                            Har också läst detta rykte på Zoopet, men det är helt fel. Grönvatten är diatomalger.

                            Dödas dom inte av mörkläggning i 5 dagar har man använt något genomskinligt material som övertäckning eller haft en lysdiod på doppvärmaren eller genomskinliga slangar till filtret som fångat upp ljus.

                            No kidding. Vi snackar 0 fotoner.

                            En liten tankeställare kan man få om man hänger upp sin övertäckningsfilt i sovrummet när solen lyser direkt på den. Där snackar vi inte 0 fotoner. Det blir ganska ljust. Likaså svarta sopsäckar.

                            Tjock kartong och silvertejp och en låda som går ända ner till golvet som man silvertejpar, alternativt silvertejpar för fönstrena med kartong, samt nyckelhål och dörrspringor och utrymmer rummet i 5 dagar.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Andess
                              Användare
                              • juni 2002
                              • 31

                              #15
                              Köp Green-X som absorberar fosfater...busenkelt och bra !! här står det lite mer http://www.hagen.com/canada/english/...01013480010101

                              Kommentar

                              Arbetssätt...