Cichlasoma urophthalmus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Erik: Jag hittade dem på Rolles Akvariecenter i Luleå, de såldes som festae F1 och grossisten som Rolle köpte dem från trodde att de ursprungligen kom från Tjeckien, men inga klara besked än så länge, det råder helt klart stor förvirring...

    Nu är ju min erfarenhet av arten minimal och jag har inte en susning om hur de blir då de blir större men har de kvar samma livsglädje som nu då de är ungfiskar så kan jag verkligen rekommendera dem, de är så fulla av energi och så entusiastiska att det är löjligt.

    Vill du ha tag på dem så är det sannolikt festae F1 du ska leta efter just nu, det är svårt att veta säkert men personligen så är jag rätt övertygad om att det är fler butiker som har köpt in dem under fel namn. Men försök pruta om du hittar dem, festaen är mer eftertraktad så kan du bara övertyga dem om att de har "fel" fisk så får du nog ner priset.

    Du kanske redan känner till detta men det säkraste sättet att särskilja urophthalmus från festae verkar vara att titta på fläcken på stjärtfenan. På urophthalmusen ska den täcka hälften eller mer av stjärtfensbasen, på festaen en tredjedel och fläcken sitter även högre upp. Sedan så ska inte de två främre ränderna sitta ihop på urophthalmusen medan de bildar ett "Y" på festaen. "Proffsen" kan även skilja på dem genom att titta på kroppsformen, ungfiskar av urophthalmus har tydligen spetsigare kroppsform än festae och liknar salvinin medan festaen är mer lik citrinellum, som unga alltså.

    Mvh Fredrik
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • cremedaz
      Användare
      • december 2003
      • 144

      #17
      Hej Fredrik.

      Ja, det är troligt att de kommer från Tjeckien, där odlas det otroligt många arter
      Jag har kollat in lagerlistorna hos tre stora odlare (grossister) där.
      urophthalmus verkar vara grymt aggresiv som vuxen, men det skiljer sig ju från individ till individ, jag har själv en grymt aggresiv c.facetum som tom har haft ihjäl en pleco för mig, men sånt är ju smällar man får ta när man håller tuffa ciklider.
      Det kommer nog att bli några urophthalmus för mig med!
      Uppdatera med vad som händer i ditt kar!

      Mvh Erik
      Min zoon.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Jättekul om jag lyckas få upp ett litet intresse för arten, i USA spyr de nästan så fort de ser den eftersom den är så vanlig men här i Sverige har den turligt nog inte samma dåliga rykte. Jag blev oerhört besviken först att det inte var festae då det var det jag betalade för men urophthalmusen har ändå lyckats klamra sig fast i mig pga just tidigare nämnda beteende. Jag börja nu se det som att det kanske var bra att det blev som det blev, urophthalmusen blir varken lika stor eller fullt lika aggressiv som festaen och då finns det ju hopp om att kunna ha fler än två fiskar i karet... Så jag kanske hade tur i oturen.

        Här är en färsk bild på den största, runt 4cm.


        Appropå aggressiviteten, jag har några carpinte i karet också och de verkar så här långt vara mer aggressiv än urophthalmusen, de är dock en centimeter större så det kanske inte säger så mycket. Salvinicikliderna ligger dock under urophthalmusen aggressionsmässigt så här långt trots att de är i samma storlek, den största salvinin är rätt ettrig av sig men den största urophthalmusen kör över alla andra firrar i karet utom just de lite större carpinte.
        Som du förstår så är det en redig soppa i karet, jag kommer att få gallra hårt bland beståndet då de blir större. Kan jag spara ett par av någon av arterna urophthalmus, salvini eller carpinte och sedan ha en ensammen hane av de andra arterna så är jag supernöjd. Vilken av arterna som bildar par är inte så viktigt som det känns nu, de har alla ett härligt kaxigt och livligt beteende så karet kommer nog att bli skoj i vilket fall som helst.

        En bild på den ettrigaste carpinten, runt 5 cm.


        Mvh Fredrik
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #19
          Oj vad sakta dom växer... Knappt någonting alls på en och en halv månad. Vad det beror på kan jag inte komma på, dom käkar mer mat än någon annan fisk i karet och det är även 28 grader i karet, jag byter 40% av vattnet varje vecka. Ändå verkar de i princip stå och stampa på samma fläck sedan inköpet. Och nu har de givetvis halkat ner i hierarkin då de andra fiskarna börjar växa ifrån dem.
          Jag hittade en ensammen festae för ett par veckor sedan som nu går i samma kar, festaen är mer aggressiv än urophthalmusen men också 3cm större så det är väl inte så märkligt. festaen ska växa långsamt så jag hoppas att jag ska kunna få igång tillväxttakten på uropthalmusarna på något sätt så att de inte blir mobbade då fiskarna börjar bli könsmogna.

          Här är en bild på den största urophthalmusen, max 4cm.


          Festaen, ca 7cm.


          Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Moga_
            Användare
            • september 2003
            • 98

            #20
            Heihei!
            Kult å lese at du liker arten! Den er virkelig morsom synes jeg. Har en gruppe på 7 individer gående i en 530liter. De jeg har kom også som festae for noen år siden da jeg i vill iver skulle ha tak i festae. Når jeg kom til fiskesjappa for å hente fiskene så jeg at det ikke var festae som hadde kommet, men den såkalte "tail spot tiger" cikliden. Jeg syntes det var for galt å la de bli stående i butikken når jeg hadde bestilt fisken så jeg tok alle med meg hjem. Det var en hurtigvoksende fisk og glupske var/er de også! Det er vell en av de få mellom amerikanerne jeg har sett spise like mye som synspilum og managuense ved matfatet. Synes ikke arten er spessielt aggresiv mot andre arter verken i eller utenfor leksperiodene.

            Festaen din ser ut til å bli flott den når den får vokst seg til!

            Håper du får til dine uro`er FI!

            Kommentar

            • Tony Tiger
              Användare
              • december 2009
              • 182

              #21
              Väcker liv i en gammal tråd
              Har även jag fått fatt i ett lekpar av Cichlasoma urophthalmus som jag köpte som Festae.
              Lite nyfiken på hur de gick sen med dina?? Hade du kvar dom länge?? Storlek, aggresivitet m.m
              Tacksam för svar.
              1000l CA..... i trappen!!!

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #22
                Ursprungligen postat av Tony Tiger
                Väcker liv i en gammal tråd
                Har även jag fått fatt i ett lekpar av Cichlasoma urophthalmus som jag köpte som Festae.
                Lite nyfiken på hur de gick sen med dina?? Hade du kvar dom länge?? Storlek, aggresivitet m.m
                Tacksam för svar.
                Svär på att jag såg stora (ca 30 cm) urophthalmus i anacondatanken på Universeum. Mina blev ca 20 cm och var riktigt aggressiva.

                Kommentar

                • Tony Tiger
                  Användare
                  • december 2009
                  • 182

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lundensis
                  Svär på att jag såg stora (ca 30 cm) urophthalmus i anacondatanken på Universeum. Mina blev ca 20 cm och var riktigt aggressiva.
                  Ok. inte större?? Hur gamla va dom vid 20cm??
                  1000l CA..... i trappen!!!

                  Kommentar

                  • Tony Tiger
                    Användare
                    • december 2009
                    • 182

                    #24
                    Ingen mer som har erfarenhet av dessa häftiga fiskar??
                    1000l CA..... i trappen!!!

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tony Tiger
                      Ok. inte större?? Hur gamla va dom vid 20cm??
                      Kommer inte ihåg, var länge sen jag hade dem, men har för mig att de växte ganska snabbt. Jag hade dem troligtvis inte tills de blev fullvuxna, så man kan nog förvänta sig att de kan bli större (ca 25 cm). De var inte svåra med maten.

                      Kommentar

                      • Tony Tiger
                        Användare
                        • december 2009
                        • 182

                        #26
                        Ursprungligen postat av Lundensis
                        Kommer inte ihåg, var länge sen jag hade dem, men har för mig att de växte ganska snabbt. Jag hade dem troligtvis inte tills de blev fullvuxna, så man kan nog förvänta sig att de kan bli större (ca 25 cm). De var inte svåra med maten.
                        Ha ha.. nae räkmixen ratar dom inte direkt
                        Får se när dom slutar växa då helt enkelt.
                        1000l CA..... i trappen!!!

                        Kommentar

                        • Thompa
                          Användare
                          • april 2010
                          • 158

                          #27
                          http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=338 Dom verkar kunna bli uppåt 40cm så dom verkar bli lite större än Festae
                          720liter CA
                          Herichthys cyanoguttatus,
                          Parachromis loisellei

                          375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

                          250liter CA
                          cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
                          Thorichthys meekii yngel
                          Herichthys Carpinte ungdjur

                          Kommentar

                          • mrgreed
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 494

                            #28
                            Ursprungligen postat av Thompa
                            http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=338 Dom verkar kunna bli uppåt 40cm så dom verkar bli lite större än Festae
                            Det är nog snarare så att det är står fel i artregistret och bör ändras till 25-30 cm.


                            Mvh
                            Danne

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              #29
                              Ursprungligen postat av mrgreed
                              Det är nog snarare så att det är står fel i artregistret och bör ändras till 25-30 cm.


                              Mvh
                              Danne
                              Ja, fast jag såg några riktigt stora pjäser på mer än 30 cm på universeum för en del år sedan.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Ursprungligen postat av mrgreed
                                Det är nog snarare så att det är står fel i artregistret och bör ändras till 25-30 cm.


                                Mvh
                                Danne
                                Siffran bygger på att den största uroptalmus som dragits upp på mete i USA var 39.4 cm.

                                Siffran på festae kommer från Kullander, S.O. 2003 Cichlidae (Cichlids). p. 605-654. In R.E. Reis, S.O. Kullander and C.J. Ferraris, Jr. (eds.) Checklist of the Freshwater Fishes of South and Central America. Porto Alegre: EDIPUCRS, Brasil.

                                För akvariefisk är nog siffran för uroptalmus för hög. För festae är den för låg. De drar ju upp mot en halvmeter i akvarium.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...