Cichlasoma urophthalmus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Cichlasoma urophthalmus

    Jag har precis fått reda på att mina nyköpta Cichlasoma festae egentligen är Cichlasoma urophthalmus som liknar festaen men som är en helt annan art, så jag tänkte starta en tråd om denna i Sverige relativt ovanliga men i amerika mer eller mindre oönskade art.

    Arten går just nu under namnet Cichlasoma urophthalmus men det lär sannolikt ändras så småningom, tidigare gick den under namnet Nandopsis urophthalmus. Arten går under populärnamnen "Fake Red-Terror", "Mayan Cichlid" och "Orange Tiger" i amerika.
    Denna fisk har tyvärr nu skickats iväg från en stor grossist under namnet "Cichlasoma festae F1" så jag tänkte dra mitt strå till stacken och försöka få fram lite information om arten då det sannolikt lär vara fler än jag som har köpt "fel" fisk.

    Här är några sidor med information som jag har hittat.






    Och här är några bilder på mina småttingar, just nu ca 3-4cm.




    Om det är någon som har erfarenhet av urophthalmusen så får ni jättegärna skriva några rader, jag hittar inte någon info varken här på ciklid.se eller på zoopet.com så jag tar gärna emot all info ni har. Många kanske har köpt arten av misstag i tron att det är en festae, men ni kanske hann få ett hum om hur arten var innan ni bytte den mot den riktiga festaen.
    Vad jag har förståt så ska den vara ganska aggressiv men inte i närheten av festaens aggressivitet, den blir ju inte heller lika stor, kanske kan det vara möjligt att kombinera den med någon annan mindre till medelstor centralamerikan?

    Mina erfarenheter så här långt är i alla fall att detta är en tokigt matglad ciklid i stil med påfågelcikliden, jag har bara haft dem i ett par dagar och de hoppar redan efter maten och är allmänt trevliga att äga om man som jag är svag för oskygga fiskar.
    Det tycks vara viktigt att ha täckglas, det fick jag tyvärr erfara i förrgår kväll då en av dem väckte mig genom att skutta ur karet... Det slutade dock väl och nu är alla gluggar igentäppta.

    Nu är ju dessa bara ungfiskar eller rättare sagt yngel, men så här långt så verkar de hålla till i det övre skiktet av karet, att de också hoppar efter maten gör att jag gissar att de livnär sig på en del lågt flygande insekter i det vilda. Men läser man artbeskrivningarna jag länkade till så verkar de vara urtypen av allätare och äter allt från en del alger och växter till insekter och fiskar.

    På ett ställe så läste jag att de trivdes lika bra i sötvatten som i bräckt vatten och att de kunde leva i vatten med temperaturer ner mot 15 grader... Så det här verkar ju vara en ytterst tålig och anpassningsbar art, därav problemen de har tillfört då felaktigt utplanterade fiskar är på god väg att slå ut den lokala fiskfaunan i vissa områden.

    Hur som helst, även om jag egentligen ville ha den färggladare festaen så tänkte jag dra upp de här och se vad det blir av dem, det här är en helt ny art för mig och så här långt så visar de upp ett riktigt härligt beteende.
    Jag kommer att uppdatera med nya bilder allt eftersom de växer, om det är fler där ute som precis har köpt felaktigt identifierade "F1 festae" så får ni gärna hoppa på den här tråden ni med.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Hej.
    Jag hade uropthalmus i början av 90-talet. Dessa köpte jag också in som festae. Fisken är ganska lätt att ha med att göra, dvs äter allt och leker lätt. Den är kanske inte lika aggressiv som festae, men är trots det ändå en av de mer aggressiva arterna jag haft. De bör inte gå för trångt, för efter leken kan hanen bli riktigt hårdhänt mot honan. Ska man ha dem med andra ciklider bör man hålla dem med de tuffare arterna. Den är inte heller en av de vackraste cikliderna, men får man tag i bra exemplar och sköter dem väl blir de ganska snygga.

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Jo som sagt jag köpte också upp mig på 3 st Uropthalmus i tron om att det var Festae...men det gick relativt snabbt upp för mig att jag hade köpt något annat.

      Min relativt korta erfarenhet är att dem var agressivare än dem Festae jag nu har.Men då får man tänka på att en Uropthalmus i 10 cm storleken är en vuxnare fisk än en Festae i samma storlek.
      Festae är väl en fisk som likt Dovii blir ilsknare desto större den blir?
      Jag hade 2 honor och en hane.
      Hanen var i mitt tycke en rätt snygg fisk medans honorna faktist var fula:-)

      Jag tyckte att mina Uropthalmus också växte snabbare än mina Festae har gjort.

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Ludensis:
        Härligt med lite feedback.

        Är det samma med urophthalmusen som med festaen att den växer rätt sakta?
        Hur snabbt växte dina och hur stora blev de?
        Har du kvar några bilder på dem?

        Utseendet är väl den största nackdelen med urophthalmusen som jag ser det just nu, de flesta bilder jag har sett visar bara bruna mörka fiskar, men jag har sett ett fåtal bilder på riktigt granna exemplar med ljus basfärg och kolsvarta ränder så målet får väl vara att få de här småttingarna att se ut så.

        Jag köpte ett gäng salvini(6st 2,5-3,5cm) i samma veva som "F1 festae" och fick sedan höra att de inte skulle fungera något vidare med festae, men de går fortfarande kvar i karet och det är givetvis inga problem nu då de är så små.
        Vad tror du om att försöka hålla ett par salvini med ett par urophthalmus? En kortsiktig lösning som i bästa fall fungerar tills första paret leker eller något som med lite tur kan fungera ett bra tag?

        Urophthalmusarna visar i alla fall redan nu upp att de kommer från centralamerika och spänner sig och har sig så fort de kommer i närheten av varandra, nu som små så tycker jag att de påminner en hel del om de små citrinellumcikliderna jag hade för ett par månader sedan, både till utseendet och temperamentet. En aning oroande faktiskt...

        Mvh Fredrik
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          mrgreed:
          Låter rätt lovande även om det där med aggressiviteten oroar mig.

          Så de växer i en rätt hygglig takt, runt 1 cm per månad eller?

          Hur ser man skillnad på hane och hona, i festaens fall så är ju honan den färggrannare, är det tvärtom hos urophthalmusen?
          Tre av mina har rejält skarpa ränder som fisken på bilderna ovan, de är också störst, de andra har lite svagare ränder. Kan detta vara könsskillnader eller har de med svaga ränder bara inte färgat ut ännu?

          Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Jag får för mig att hanarna är mer högryggade än honorna?

            Angående detta med aggressiviteten så tror jag Salvinin är minst lika bråkig som Uropthalmus..den blir visserligen inte lika stor men Salvinin är ju inte direkt känd för att vara snäll(milt utryckt).
            Jag tror att ett salvinipar skulle vara en perfekt kombo med ett Uropthalmuspar.

            Min vad jag tror var Uropthalmushane växte väldigt fort medans vad jag tror var honorna växte betydligt saktare.
            Jag sålde dem sedan vidare till en kille som brukar/brukade skriva här på forumet då var hanen 12 skulle jag tippa och honorna kanske 7-8 cm.

            Jag har för mig att han skulle göra sig av med fiskarna p.g.a hanens aggressivitet mot en texasciklid som han hade.
            Det borde finnas nån gammal tråd om detta kvar?

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Här är tråden..



              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • Pjotr
                Användare
                • april 2002
                • 129

                #8
                FI: Vill gärna veta vilken grossist du köpte ifrån.
                mvh Pjotr

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
                http://www.cardomain.com/ride/690250

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Tack mrgreed! Jag missade visst ett h i namnet så jag hittade ingenting då jag sökte. Urophthalmus ska det tydligen vara. Så kan det gå.
                  Då blir det till att googla en vända till.

                  Det låter ju bra det där med salvinin, jag kör vidare så får vi se hur det går.

                  Mvh Fredrik
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Pjotr

                    FI: Vill gärna veta vilken grossist du köpte ifrån.
                    Det är lite osjysst att nämna grossistens namn här på forumet då man inte vet vem som ligger bakom förväxlingen, vi får ta det per mail i så fall. Fiskarna är i alla fall beställda som "F1 festae" till butiken, om sedan grossisten i sig har köpt dem som "F1 festae" från en tokseriös odlare eller hemmaodlare vet jag inte. Jag har i alla fall mailat dem och bett dem korrigera deras lista och snacka med odlaren.

                    Mvh Fredrik
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Här hittade jag en hollänsk sida med två fina bilder.



                      Mvh Fredrik
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        De urophthalmus som jag skaffat av mrgreed har jag själv 'sänt' vidare. Min planering av 150-200cm kar gick för långsamt och de kunde inte vara kvar i den 222 de huserade i.

                        Hannen dödade den ena antagna honan utan större logik under en tvådagars period. Han var obehagligt målmedveten och när jag kunde rädda honan var det redan kört :/

                        Jag håller fullständigt med om att det är påfågel stil på ätandet. Riktiga matvrak. Gärna räkmix i enorma volymer.

                        Jag kan inte säga så mycket mer om urophthalmus då jag inte hade möjlighet att ha dem under bra förhållanden. Hanen var nära 20cm när jag gjorde mig av med dem.

                        Hanen var vädigt agresiv men jag har inte så mycket att jämföra med. Han var på allt och alla ganska så konstant. Den enda som han inte kunde basa runt med var min helt galna 'vanlig algätare' http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276 . Den var till och med agressivare och tokig än en urophthalmusen.

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ajdå, att de skulle vara så jobbiga redan vid den storleken trodde jag inte, men precis som du antyder så var det säkert akvariestorleken som förvärrade det hela.
                          Jag läste dock en "topplista" på en amerikansk sida angående ciklidernas aggressivitet där en av de tillsynes mer kunniga snubbarna hade en skrämmande motivering...
                          "Nandopsis urophthalmus - a VERY VERY VERY underrated guapote type cichlid. They're quite possibly one of the most tenacious cichlids out there, and tend to be very consistent in temperment."
                          Som om detta inte var nog, han hade dessutom placerat urophthalmusen ovanför både citrinellumen och trimacen... Då blir man rädd.


                          Men jag brukar ta sånt där med en nypa salt då det oftast är den personliga inställningen till arten som avgör vilken placering den får, det är ju främst de som gillar aggressiva arter som skriver såna där listor och gillar man aggressiva fiskar så tror jag benhårt på att en personlig favorit automatiskt hamnar högre upp medan de man inte är lika förtjusta i hamnar längre ner... Skulle någon som verkligen ogillar aggressivitet skriva listan så skulle den alldeles säkert bli mer trovärdig.

                          Majoriteten verkar hur som helst anse att urophthalmusen inte är fullt lika jobbig som de riktigt aggressiva centralarna och även om det är en rätt opopulär art så hoppas jag att någon av de som har den uppfattningen har erfarenhet av lite större exemplar. Aggressiviteten brukar ju också variera rätt mycket från individ till individ och jag hade ju tur med jaguarerna så jag kanske har tur med dessa också.

                          Så här långt så är det i alla fall inga problem.

                          Mvh Fredrik
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Jag tänkte bara uppdatera med lite nya bilder.

                            Några färska bilder på 375an, vallisnerian växer och sprider sig som ogräs som ni ser...



                            Urophthalmus


                            Urophthalmus, salvini i nederkanten


                            Salvini


                            Mvh Fredrik
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • cremedaz
                              Användare
                              • december 2003
                              • 144

                              #15
                              FI: Var har du hittat denna mycket intressanta ciklid?

                              Jag troode inte att arten fanns i Sverige....

                              Mvh Erik
                              Min zoon.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

                              Kommentar

                              Arbetssätt...