Nsumbu orange?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #16
    Någon måste väl sitta inne på en hel del tips och trix när det gäller nyimporterade VF-grupper? Kom igen och dela med er nu!

    Jag har i nuläget en VF-grupp, men av de 37 jag köpte återstår idag bara 10. Jag vill inte upprepa denna fisk (och penga) förlust igen...

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • oktober 2002
      • 601

      #17
      Jag har i Pingsthelgen tittat i Peter Schupkes bok "Tropheus". Den organge Nsumbu som han talar varmt om har han inte lyckats prestera en vettig bild på. Han har tre egentagna foton varav två visar normalfärgade men skrämda fiskar som troligen doppats ner i en fototank. Den tredje bilden visar ett uselt foto som är överexponerat och som aldrig borde ha tryckts i en publikation. Där kan man se en viss färg på sidan av fisken men min bedömníng är att det är en underliggande rödorgange färg som finns på hela fisken och som framträder p g a den kraftiga överexponeringen i bilden. För att få lite färgreferens så kolla den röda färgen i ryggfenan på de olika bilderna.

      Som en kommentar till boken kan jag säga att den verkar ha tillkommit under stor tidspress och ger ett hafsigt och slarvigt intryck där det enda bestående är den sifferuppbyggda indelning av de olika Tropheuslinjerna. Riktigheten och värdet av indelningern vill jag inte uttala mig om, men idén är förträfflig. Att flertalet fotografier är av undermålig kvalitet gör inte boken bättre. Många angivna årtal är bara gissningar och verkar ha tillkommit för att det inte skall vara några luckor vad avser tidpunkt för "akvaristisk upptäkt" samt tidpunkt för förstaimport. Att expempelvis Bemba på en karta ligger dagsresor från vart det ligger på en annan karta gör att referensvärdet i denna bok inte i mina ögon är så högt. Om det nu inte är så att det är två olika Bemba i D. R. Congo, för då är jag ute och far.

      Synd att ingen annan fick uppdraget att göra denna bok. Någon med lite självkritik hade varit bra.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Lars Andersson
        NCS Medlem
        • oktober 2002
        • 601

        #18
        Ibland måste man skriva något som kanske inte riktigt är vad man tidigare hävdat.

        Orange Nsumbu är kanske inte alls helt felaktigt att kalla denna gröna fisk med röd ryggfena. Jag har nu skaffat mig en hygglig grupp Nsumbu efter allt för lång tid utan denna fisk. Det tog ett tag.

        Nå, vad gör nu att jag backar i mina påståenden om Orange Nsumbu? Jo, en natt när jag kom hem sent och det var kolsvart i lokalen så tände jag upp belysningen. Jag brukar inte göra det men jag skulle visa något för någon och då ligger det 50 st knallorange fiskar i Nsumbukaret. Eftersom jag då bara haft dem i några dagar så hade jag inte tidigare sett detta. Tyvärr har fisken inte denna färg vid normal belysning. Jag har som sagt haft Nsumbu tidigare och har inte observerat detta. Jag tror inte jag kan ha missat det eftersom jag hade Nsumbu i många år. Kanske är den så kallade Orange Nsumbun en lokal variant inom Nsumbu. Jag har inte riktigt grepp om hur lång sträcka som Nsumbu finns på. Dessutom så finns det ju typer som kraftigt varierar inom ett område, ex.vis Ilangi, Linangu (Nkonde), men jag tror inte dessa Nsumbu är sorterade som man ex. vis gör med Ilangi.

        Min förhoppning är att kunna göra fältstudier i oktober för att se med egna ögon hur det förhåller vis med Nsumbu. Hoppas kunna få med mig ytterligare en grupp Nsumbu hem.

        Som sagt, mina tvärsäkra utsaga om bristen på orange färg på Nsumbu får jag väl ta tillbaka utan att veta på varför Nsumbu numera är orange enligt ovan. Som sagt knallorange.
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

        Kommentar

        • spec_mats

          #19


          kan det vara den här?

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #20
            Där är firren jag letet efter länge!

            Ett gäng såna skulle inte vara helt fel, Nsumbu orange är nog en av de snyggare troffarna (Duboisi maswa är dock fortfarande favoriten )!
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            Arbetssätt...