Nsumbu orange?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    Nsumbu orange?

    Hej!
    Är på jakt efter bilder på Tropheus moorii "Nsumbu orange", men det verkar vara omöjligt att hitta. Nån som har lust att hjälpa till? =)

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    #2
    Tro. moorii "Nsumbu" är en typ som infördes på mitten av sjuttiotalet. Min stam som jag hade fram till 1980 fanns kvar i Skåne till åtminstone 1988. Sedan dess har den endast sporadiskt införts och vill man ha några får man nog specialbeställa dem. Den har inte ansetts vara tillräckligt attraktiv för att finnas i lager hos någon exportör. "Nsumbu orange" är ett för mig nytt namn. Antingen är det en lokal variant eller annars ett sätt att öka fisken attraktion. Oavsett så är det så att de bilder jag har på Tro moorii "Nsumbu" är tagna på sjuttiotalet har inget orange på sig. Det vanligaste namnet på Tro. moorii "Nsumbu" var på sjuttiotalet "grönröd moorii" och den är verkligen grön. Jag visade en bild på ciklidstämman 2003 i Linköping. Mina bilder på "grönröda" Tro. moorii är gamla dia och jag har inte scannat in dem. Själv anser jag att Tro. moorii "Nsumbu" är en av de snyggaste Tropheus som införts.

    På en grannlokal (i Zambia alltså) finns det mer eller mindre orangegula Tro. moorii men de brukar säljas under ett annat namn. Om Du kan säga mig vilken exportör som skickat ut fisken kan jag luska vidare.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Handelsnamnet "Nsumbu orange" brukar användas på Neolamprologus
      mustax från Nsumbu, kan det ha blivit någon förväxling med namnet?
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Det finns en Nsumbu som Björn säger men jag har inte heller lyckats att hitta ngn bild på den.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Jo, visst finns det en Tropheus moorii vid Nsumbu. Mitt inlägg syftade på tillägget "orange", som Lars också påpekar finns det inte mycket orange på en T. moorii från Nsumbu.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Kikade i Peter Schupkes tropheusbok.Där finns en orange variant från "Sumbu"(utan "N" i början).Det är inte den som du menar Björn? Tror att Malawi AB (Örebro) hade den inne för nåt år sen...Kanske höra med dom.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Björn
              Användare
              • april 2002
              • 787

              #7
              Det verkar ju som jag kommit över ett minde mysterium här =)
              Exportören som skickar ut fisken under namnet Tropheus moorii "Nsumbu orange" heter African Cichlids Aquaculture Ltd och har sitt säte i Kitwe (?). Mer än så vet jag inte. Det kanske vore värt att se om den går att få tag på. Om det är som Lars säger, att det är en av de snyggaste troffarna som kommit till landet, får vi väl se =)
              Men som sagt, en bild hade ju inte skadat...

              Mvh
              Björn

              Ps. Eventuell uppföljning följer =)
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #8
                Nsumbu och Sumbu är samma ställe. Nsumbu är det namnet som används numera. Vi "vitingar" uppfattar inte alltid de lokala namnen på rätt sätt och ändringar kommer efter ett tag. Vissa ändringar slår igenom och vissa inte.

                När detta med olika namn är uppe kan jag meddela att det välkända Taiwan Reef i Malawisjön skall heta Taiwanee Reef. Uttalet är jag inte helt säker på men om jag minns rätt så uttalas det med två e-ljud efter varandra på slutet, e-ljuden har en stark dragning åt i-ljud. Taiwanee betyder förlorat barn eller bortkommet barn och syftar på det läge som revet har i förhållande till "föräldrarna" Likoma och Chisumulu. Vi får se om det slår igenom hos oss akvarister.
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                • Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • oktober 2002
                  • 601

                  #9
                  Jag kan inte låta bli att säga att årets Tanganyikaresa troligen kommer att koncentreras till den västra delen av Zambias del av Tanganyikasjön. Då (i oktober) kommer vi att besöka Nsumbu om det går. Vi utreder nu vad det kostar att vara i nationalparkerna och om det går (jag menar om vi törs) att dyka bland krokodilerna. För två år sedan gjorde jag ett par dyk utanför Kasaba Bay. Där finns det gott om stora krokodiler.
                  Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                  Kommentar

                  • cronhag
                    Användare
                    • april 2002
                    • 10

                    #10
                    Kan de här vara något? http://cichlidecentret.biz/product.a...ct=5889&page=2

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #11
                      Mailade Björn den länken i morses vid 10- tiden
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        #12
                        Jo, jag har sett det (har inte fått Calles mail fressten) men tyvärr fanns det ju ingen bild.

                        Mvh
                        Björn
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13


                          Kolla denna!!!
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • april 2002
                            • 787

                            #14
                            Ja, nu när jag fått infon att den troligen säljs under namnet "sumbu" är det ju inte så svårt att hitta bilder. Tack för all hjälp!

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • Björn
                              Användare
                              • april 2002
                              • 787

                              #15
                              Om det nu skulle vara så att jag lyckas få tag på denna sort, via specielbeställning, vad har ni gamla rävar för tips när man tar hem en ny VF-grupp. Jag har satt upp en ny 375:a som jag tänkte låta en VF-grupp gå själva i, iallafall till en början.
                              Jag har lite funderingar kring inkoppning/medicinering. Jag vet att en del "experter" intensivbadar sina djur i nifurpirinol från första början, för att vara på den säkra sidan. är detta att rekommendera i samband med inkoppning, eller är det bättre att isåfall vänta en vecka eller så innan man gör det?
                              När det gäller maten tänkte jag ta det lite försiktigt i början med algtabletter och spriulinaflingor för att sedan kunna gå över till räkmix.

                              Men som sagt, än är det oklart om det blir några VF-grupper eller inte...

                              Mvh
                              Björn
                              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                              Kommentar

                              Arbetssätt...