Bygge-Ställning för flera akvaruim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #16
    Nån nytta ska man väl ha av svärföräldrar ???
    MDF-skivorna hade jag struntat i ! Använde mig själv av spånplattor tidigare, men det var fullständigt värdelöst ! Sög åt sig vatten som en svamp trots att de var målade. MDF lär vara bättre i det avseendet, men du tjänar inget på att ha dom där.
    Att göra gavlar och hyllplan för sig och bulta ihop dom är perfekt. Och då får du dessutom nytta av ditt kryss-stag. Tyckte det var överkurs i mitt tidigare inlägg, men då kände jag inte till att de skulle bultas ihop.
    Hur högt kommer det bli mellan karens överkant till nästa vånings underkant ? Har själv 20cm i bredare ställningar och ner till 15cm i de smalare. Och planera redan nu för att hänga upp ljusramperna ovan akvarierna, du kommer inte ångra dig ! Du får ett "bredare" ljus eftersom det hinner sprida sig mer innan det når vattenytan och du slipper flytta undan ramparna såfort du ska i och rota.
    Pigge
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Gugges

      #17
      NU! har jag fått tummen ur och tiden till att slutföra projektet, färdigsvetsat och målat med hammerit, det blev hyllplan iofs, de ligger ännu inte på plats.. står på tork efter målningen/lackningen
      Ljusramperna hade jag med i funderingen! de får precis lagom plats emellan på bredden med så det kommer att funka bra, ja har ganska lång bit emellan ändå, ska ta och mäta upp det imorgon då tanken var att köra med 35 cm höga kar innan men det går klart in lite högre utan att det ställer tilld et för mellanrummet. det vägde inte alls så mycket som jag trodde det skulle göra!

      Nyss hemsläpade

      Gavel


      Hyllplan


      Och skruvat


      Krysstaget är inte på plats, även det ligger på tork men det börjar likna nått

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #18
        Hej!
        Den ställningen blev ju riktigt bra, iallafall av bilderna att döma!
        Det vore dock intressant om du kunde lägga upp en material- och kostnadsförteckning, så vi andra "fixare" får ett hum om pris och dylikt på hemmafixade ställningar.

        Mvh
        Björn
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #19
          Snyggt bygge! Men är den inte ofantligt överdimensionerad (och därmed lika dyr)?

          Tony Englund

          Kommentar

          • Gugges

            #20
            Halloj

            Jo det är överdimensionerat på sätt och vis, det är iofs "bara" 2mm godstjocklek i det för viktens skull, det klarar beydligt mer vikt än vad det nånsin kommer att kunna lasta på!
            det började väl med att jag knallade ut hos en konstruktör hos en av våra kunder och sa att jag skulle ha en hylla som skulle klara mer än 300kilo per hyllplan utan att hyllplanen sviktade med en punktbelastning. när han ritade upp det i catia så tyckte jag att det såg rätt fräckt ut med så grovt järn och passade på att tala om att det var ok att det flexade 2-3mm om man belastade det på mitten med 200kilo(akvarierna belastar ju ändå inte allt på mitten.. så med tanke på det så kommer det inte att flexa alls ändå.. så där av nergången till 2mm gods) jag testade att stå på den i mitten och mäta skillnaden men det fick ingen förändring trots 80 kilo tjockis på hyllan...40*40 med 4mm gods hade utan omsvep funkat, men eftersom jag ändå gillar ett ganska grovt utsende och tillochmed har en hallspegel svetsad av vinkeljärn till en 4 kant med glas i så blev det 40*60 (han kommenterade det med -"Du vet att vi ställer kassaskåp som väger 3 ton på den här dimensionen va?"

            Jag har inte kostnaden helt klar ännu men järnet gick på 600kr vet inte alls hur det ligger i pris fick det inköpt av ett företag och betalade vad de betalar för det ....så det är nog inte lika billigt att bygga i järn som i trä men jag sover så gott om nätterna det är mer golvet jag är rädd frö egetligen.. skulle ha haft 2 ställningar där men jag får nog tänka om lite... 2 sånna på 2 kvadrat funkar nog inte
            Sen tillkommer bultar,färg,hyllplan osv osv

            Kommentar

            • danielm71
              Användare
              • juni 2004
              • 74

              #21
              Någon som har någon ritning/förslag på en snyggare ställning i trä för ett större helglas-kar eller med alurams-kar för mig som är lite snål och inte vill köpa möbelakavrium?

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Be Tony om att få se hans bygge...

                Jag fick inspiration ifrån honom då han byggt ställningar i trä. Han har en sajt som talar om allt du behöver.

                Kommentar

                • danielm71
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 74

                  #23
                  Var du seriös eller ironisk där? Vet inte hur jag ska ta det eftersom jag inte hittar nått bygge där...Eller du kanske inte alls svarade på mitt inlägg?

                  citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                  Be Tony om att få se hans bygge...

                  Jag fick inspiration ifrån honom då han byggt ställningar i trä. Han har en sajt som talar om allt du behöver.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Nej jag var varken oseriös eller ironisk. Om jag hade sagt att du skulle kolla Tony´s sajt så hade du ju inte behövt fråga honom...

                    Han har (av någon anledning) inte bygge-sidan upplagd på sin hemsajt längre...iallafall inte så att man kan se den. Det är en bra guide dock så jag råder dig att maila Tony om detta...

                    Kommentar

                    • danielm71
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 74

                      #25
                      Tackar! Har mailat honom nu! Men han verkar vara seg med svaret...

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #26
                        Nu har jag svarat.. det är ju trädgårdstider, så datorn ligger inte på toppprioriteringen

                        Hur som helst är länken http://warehouse.filetap.com/stallningar . Observera att sidan ligger på min egen burk och den är inte alltid igång.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        Arbetssätt...