Bygge-Ställning för flera akvaruim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gugges

    Bygge-Ställning för flera akvaruim

    Halloj

    Snart ska bygge av ställning för akvarium komma igång och jag skulle vilja ha lite inspiration från andra som har byggt ställningar osv osv

    Missar som ni har gjort? länkar till byggen? bilder? hållfastighetslära.... osv osv

    i mitt fall ska det vara 3 akvarier på höjden på runt 245liter st som ev delas i mitten vid behov, hyllplanen ska att vara 140*50 och akvarierna ska ha en höjd på ca 35 cm.. föreslagna matriel är 4kantjärn, aluminium hade väl varit att föredra men att svetsa i detta är för mig en omöjlighet...

  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Visst har jag inspiration åt dig... Jag har byggt 4 sådanna ställningar (i trä iofs) med 3 på höjd för allt från små 54 liters till 540. Här har du en liten halvklar artikel jag skrivit:



    Du gör såklart ett plan till då och till 245or rekommenderar jag 45x95 mm virke till både ben och plan. Det blir ultrastabilt, håll inte på krångla med järn och stål och grejer... En sån ställning kostar bara 300kr. Se till att inte få skeva brädor, det är inte kul!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Är du svetskunnig kan du göra ställningen i fyrkantsprofiler, 30x30
      räcker. Ju tjockare godstjocklek desto lättare att svetsa utan att det
      slår sig. En sådan svetsad ställning blir ganska stabil, men kommer förr
      eller senare att börja rosta. Måla med hammarlack eller liknande så
      kommer det att hålla i många år.
      En ställning i aluminium-profiler 25x25 som slås ihop med "knutar" är
      ett alternativ. Precis samma princip som "köbeställningar" i akvarie-
      butiken. Rostar inte, men blir gärna ostabilt/svajigt. Någon typ av
      stagning är att rekommendera. Fördelen att det är lätt att tillverka
      en sån ställning själv.
      I min nya lokal har jag valt att göra ställningarna av träreglar.
      Stolpar i 45x70 och balkar i 45x95 eller 45x120 beroende på spännvidd
      och storleken på karen (vikten). Balkarna förankrade till stolparna
      med vagnsbult. Fördelar ? Tja, jag kunde tillverka dom själv, det blev
      mycket stabilt eftersom de är bultade både till golv och tak samt att
      det blev jäkligt snyggt !
      Kan skicka några bilder till dig om du vill.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • april 2002
        • 516

        #4
        Har bygget en järnställning till 2x300L av 25x25 fyrkantsrör till ben och 20x40 till hyllan ,har även en träställning 2x375 byggt av 70x45 balkar

        citat:En ställning i aluminium-profiler 25x25 som slås ihop med "knutar" är
        ett alternativ. Precis samma princip som "köbeställningar" i akvarie-
        butiken
        Aluminium-profiler i 25x25mm räcker inte till 140cm långt akvarium .
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Jäkligt snygga kar ock fiskar Nabil.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Gugges

            #6
            Bilder motages tacksamt, gärna på sånna där man ser skarvar/svetsar/bultningar så man ser hur ni har löst stabiliteten osv

            Kanon snyggt Nabil

            Trä har inte kommit in i bilden tidigare men det funkar ju uppenbarligen men det lutar åt 4 kant järn fortfarande.. känner mig lite fegis för trä ännu det är inte trät i sig som jag är fegis på.. utan ihopsättningen!

            Kommentar

            • pleco
              Användare
              • april 2002
              • 516

              #7
              Cutekid,Gugges : tackar
              Gugges: om du ska svetsa själv så är järn mycket billigare än träställning och starkare, fyrkantsrör i 25x25 kostar runt 11kr+moms.
              ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jag tycker trä iallafall fungerar mycket bättre än aluprofil, som jag tycker är mycket ostabilt. Klart, kan man svetsa så kanske jag tänkt om...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • 56ovwal
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 664

                  #9
                  "Aluminium-profiler i 25x25mm räcker inte till 140cm långt akvarium."
                  Håller inte med där. Det är inte aluminiumprofilen i sig som bär
                  akvariet, utan knutarna. Ett akvarium är "självbärande", d.v.s det
                  kan stå med endast upplag i hörnen och det är just vad det gör i en
                  aluminiumställning. Teoretiskt kan du alltså ta bort balkarna och låta
                  karet stå på enbart knutarna. Nu "faller" detta av praktiska själ....
                  I princip som att ställa karet på golvet med en tegelsten på högkant i
                  varje hörn.
                  Räknar man "jämnt utbredd last" på en 25x25 al-profil så klarar den inte
                  på långa vägar bära ett 140cm långt 245l-kar.
                  Har själv en al-ställning med 6st ( 3 i bredd, 2 i höjd ) 390l-kar
                  ( 130x60x50 ). Det håller och har så gjort i många år. Däremot höll
                  inte de "justerbara fötterna", men det är en annan historia. Och det
                  är mycket svajigt, alltså inget jag vill rekommendera.
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    hej!

                    visst håller det med aluminium som är 140cm, men de lär ju böja sig som värsta bananen, som du säger så vore det bättre med att bara ställa på knutarna, men då är det ju inte direkt stabilt som sagt, bäst funkar svetsat 40*40 profil för längre akvarie eller ännu hellre rektagulära stålprofiler svetsade på högkant...
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Gugges

                      #11
                      Faktum är att ritningen nu är på g på 40*60, de kommer dock inte att ligga på högkant..
                      Ska slänga uppp ritningen så fort den är klar så kan man kommentera den om man har gjort några hållbarighetsmissar

                      Kommentar

                      • Gugges

                        #12
                        Catia ritningar har en förmåga att bli stora.. lägger upp en bildritning på den sålänge... kommentarer? bättre bild ikväll alltså..



                        40*60 4-kanjärn, kryss-staget inte med på bilden.

                        Kommentar

                        • 56ovwal
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 664

                          #13
                          Det hade varit bättre att ha 40x60-järnen stående och inte liggande, men
                          det kommer hålla ändå. Med råge ! Har du fått något pris på kalaset ?
                          Materialkostnad + ev. arbetskostnad ?
                          Jag har själv en motsvarande stålställning, L=125cm och B=50cm i tre
                          våningar. Min är svetsad i 30x30-profiler på liknande sätt som din, men
                          utan tvärstagen under akvarierna och utan kryss-stag. Belastad med ett
                          300l nederst, 2st 125l i mitten och 2st 100l överst. Känns mycket
                          stabilt och jag har aldrig varit oroad att den inte skulle hålla. Med
                          detta vill jag bara ha sagt att du utan tvekan kan gå ner i dimension
                          om du tycker räkningen blir för tuff....
                          Pigge
                          Pigge
                          Bygger ny akvarielokal:
                          http://ovwali.blogg.se/
                          Uppdaterad:2011-12-23

                          Kommentar

                          • Gotrek
                            Användare
                            • september 2003
                            • 64

                            #14
                            Kul Zaphi att du gillade min konstruktion samt att du rekomenderar den för andra.
                            Patrik

                            Kommentar

                            • Gugges

                              #15
                              Jo det är helt klart bättre att ha dem stående, men jag tyckte att de blev lite mer ivägen då så, större anläggningsyta på sidorna med att ha dem liggade och likaså större anläggningsyta på mdf skivorna som kommer att ligga på planen! totalt är den ju 180cm hög!

                              priset kommer sen, jag har inte fått fatt på svärfar än.. han får köpa in det, sen jobbar han ju gratis så arbetskostnaden blir 0 får iofs betala tillbaks det i någon annan form av straffarbete kan jag tänka mig men....

                              Synd att man inte ser på ritningen hur jag har tänkt att fästa ihop det hela med.. hyllplan och sidor blir lösa och ska bultas ihop, men själva hyllplanen ligger på de svetsade sidorna och bultas fast i denna sen.. flummigt igen men...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...