"expert" på KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    Vad man egentligen mäter med KH test är alkalinitet, dvs vattnets syra-neutraliserande förmåga ned till pH cirka 4. Oftast, men inte alltid, är detta ungefär samma som vattnets innehåll av bikarbonat.

    Beroende på kit kan man sen få denna uppskattning i olika mått, ofta omräknat till mg/L CaCO3 (kalciumkarbonat, kalksten) eller °dH (1 °dH = 17.8 mg/L CaCO3).

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #17
      Ok, tack. Jag såg sen i min KH-test att 1 Kh motsvarar 10mg/l CaCo3

      Jag hittade nämligen en uppgift i en gammal(-74) bok om ciklider från Malawisjön där det står angivet att CaCo3 värdet i Malawisjön är 114,5-128,5 mg/l
      Om detta stämmer(och om jag fattar rätt)borde det ju ge en hårdhet i Kh på c:a 11-13.
      (Övriga värden som det stod om:
      Totalhårdheten 12-15 dh
      PH 7,7-8,6
      SiO2 1,5-5,0 mg/l
      O2 7,00-7,76 mg/l
      Mätningarna är gjorda av något som hette "Join Fisheries Research")
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Ja, det är lustigt det där. Det finns tydligen en mätning från 1965 (se länken till www.malawicichlids.com i början på tråden) som också rapporterar hög hårdhet, medan nyare mätningar verkar ge mycket lägre värden.

        Jag har ingen aning om vilken av dem som har rätt, eller om det rentav är sjöns vattenkemi som ändrats (kanske inte så troligt i Malawisjöns fall, i alla fall inte när ändringen är åt det hållet).

        Kommentar

        Arbetssätt...