"expert" på KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leif Edvardsson

    "expert" på KH?

    Jag har pH 7,5-7,7 och dH 4 så jag tänker tillsätta bikarbonat(har Malawi). Vi har kemister på jobbet, men de hade aldrig hört talas om KH. Däremot kunde de mäta exakt hur mycket kalcium vatnet innehåller. Är det någon som kan tala om exakt vad enheten KH är mått på? Kan jag förklara detta och vilket KH jag vill ha för kemisterna så kan de tala om för mig exakt hur mycket bikarbonat jag skall tillsätta. Jag vet att det inte är någon risk att överdosera men det vore roligt att veta.

    Tyvärr är jag en sån där tråkig typ som vill veta vad jag gör. Hoppas ni har överseende...
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    De flesta vattenkemister mäter karbonathårdheten i alkalinitet, mg/l. Där 1 grad kh är 17,8571 mg/l. Calciumhalten är inte av intresse för dig om du inte har kalkbindande djur eller många växter i ditt kar.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Tilläggas kan att malawisjöns vatten är medelmjukt med ett pH mellan 7.5 och 8.5 (beroende på var & när man mäter - kraftig fotosyntes höjer pH't), dvs du har redan perfekt malawivatten.

      Kommentar

      • Leif Edvardsson

        #4
        Tackar och bugar Magnus! Det var exakt detta jag var ute efter. Vet du om gradskalan för KH är logaritmisk eller linjär ?

        Mike, jag hade fått uppfattningen att vattnet borde vara aningen hårt och inte aningen mjukt. Jag tror säkert att vattnet duger som det är, med nyfiken som man är vill man ju gärna fårstå allt som rör fiskarna. Principen med bikarbonat förstod jag, men det var hur man skulle beräkna rätt mängd som jag inte fattat. Eftersom jag jobbar på ett pappersbruk har jag (i våra mått mätt) obegränsad tillgång till bikarbonat och då kan man ju unna sig ett perfekt vatten, om det nu inte redan är det som du säger

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          För mig går det åt 2påsar tror dom e på 50g st till 480L akvarium för att ligga på minst 8.3 med Stochholmsvatten.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Jaaa du... Det lustiga är att det finns så många bud på Malawisjöns kemi. Man kan hitta många helt olika bud, t.ex.:
            Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu



            Jag tycker de sidor som har värden a la de på Malawicichlidhomepage (t.ex. denna http://home.wanadoo.nl/fishy/HKMalawi.htm ) verkar mest förtroendeingivande, eftersom de är nyliga och ofta tagna av de som rapporterar värdena, och i så fall har Malawisjön väldigt "vanligt" vatten, liknande t.ex. Mälarens.

            Sammantaget verkar, vad jag kan hitta, detta vara ungefär vattenvärden för Malawi:
            pH 7.5 - 8.5
            Ledningsförmåga 200 - 300 µS/cm
            dH 6 - 8

            Om nån har nån hård info i ämnet, tas det gärna emot...

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              När dom skriver 7.5 till 8.8 så lär dom väll ha mätt vid ytan och på djupare vatten o därav den stora skillnaden,7.5 på botten och 8.3 typ vid ytan där vattnet håller högre ph pga av lite olika annledningar så har man mbunas tex så lever dom ju inte så djupt oftast vilket kanske gör att man bör sträva efter 8.3+ ist för 7.5.

              Lånar denna nu =)
              Allt jag säger är endast min personliga åsikt, ingenting annat!
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                citat:Vet du om gradskalan för KH är logaritmisk eller linjär ?
                Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Om du menar att förhållandet mellan alkaliniteten och kh är linjär så är den det enligt den omvandling jag angav. Om du menar att den är linjär eller inte i förhållande till hårdheten så måste jag säga att jag inte vet. Men sunt förnuft säger mig att något som mäts i mg/l är linjärt. Vad tror du?
                MVH
                magnus

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Deelay: Malawisjön är relativt grund, och det *sägs* inte vara nån större skillnad i pH med djup. Såvitt jag förstår så är de här 7.5 - 8.5 ytvatten-pH på olika platser vid olika tidpunkter.

                  Tropfrog: japp, mg/l är en linjär skala (2mg/l är dubbelt så mycket som 1mg/l).

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                    Deelay: Malawisjön är relativt grund,
                    Nästan 800 meter djupt? Skulle nog inte kalla det för en relativt grund sjö eller?
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Leif Edvardsson

                      #11
                      Om man hade angivit KH i mg/l så hade saken varit biff, men nu anger man den ju i grader. Så vitt jag minns så är pH-gradskalan logaritmisk och inte linjär. En grad motsvarade ca 18mg/l men det är inte helt säkert att 2 grader motsvarar 36mg/l. Jag skall kolla med mina kära kemister om de vet. Skalan för dH och KH borde vara samma typ.

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Jag kan försäkra dig att en grad kh är det samma som ca 18 mg/l alkalinitet. Vidare så är jag 2000% säker på att förhållandet mellan alkalinitet och karbonathårdhet i tyska grader är linjär. DVS 1 kh=ca 18 mg/l, 2kh=ca 36mg/l, 3 kh=ca54mg/l, 4kh=ca 72 mg/l. Det enda jag inte kunde svara på var om måttet mg/l var linjärt i förhållande till hårdheten, men sunt förnuft säger att det är det. Vår kompis mike noren har vidare redan förkunnat att mg/l är linjär. DVS vi har enbart med linjära förhållanden att göra när vi talar om karbonathårdhet eller alkalinitet.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Leif: pH skalan är exponentiell (det är den negativa logaritmen på koncentrationen av vätejoner), men KH, även som dH, är linjär - det är bara en fråga om olika enheter.

                          deelay: Får nog hålla med om att det inte är särdeles grunt.

                          Kommentar

                          • Leif Edvardsson

                            #14
                            Tack för hjälpen alla! Det är bar att konstatera att forumets samlade expertis slår alla lexikon både där det gäller kunskap och smidighet. Vill också passa på att tacka för tålamodet. Jag förstår om ni tycker att jag var petig och misstänksam.

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              Kanske en dum fråga men iaf:

                              Är CaCo3 det man mäter med ett KH-test? Där en grad KH motsvarar nästan 18mg/l CaCo3?
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...