CA Kombinationer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GurraG
    Användare
    • januari 2004
    • 75

    #16
    Hej !! låter som ett dröm projekt ! att inte utrymme o akvarium blir
    bromsen.dock är inte stora akvarium lösningen på allt(men hjälper en hel del) har ett 1350L(300x60x75),där jag håller,ett managuensepar,
    5 Citrinellum,6 påfåglar ,4 zonatum, 4 guldsömmar.All djur är mellan
    20-30cm. Man kan lätt säga att det är svårt att matcha Jaggorna.
    Dom härjar som dom vill,inte bara vid lek.Viktigt i akvariet är nog att få till naturliga avdelningar så att fiskarna 'slipper' se varandra.
    En kommentar ang. trimacs är nog att hålla med ovanstående. har ett gäng små ca 5 cm i en 450L, dom är genuint ELAKA, testade med jaggor,lite större men det går inte, kontinuerligt jagade o stressade.Skall nog hållas ensam(en hane) eller också måste man ha
    en enorm burk gissar jag.
    När du får igång dina projekt så MÅSTE du få ut lite bilder.
    Hälsn. o lycka till /Gunnar
    Dygnet har 24 timmar ...minst !
    Gunnar

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #17
      >lucipher
      Mina Dovii är inte lugna när dem inte leker.Dem höjer däremot aggressionsribban yyterligare när dem leker men dem är sura och ilskna annars också (bara egna erfarenheter då förstås)..
      När jag stoppade ner mina Dovii i karet där det då gick Sebraciklider och just Jaguarer tog det en timme för dem att visa vilka som bestämmer.
      Dovii är i akvarium en väldigt elak fisk mot andra arter lägg då till att den har stora tänder och är extremt snabb så förstår man vad den kan göra.Hanen är däremot förvånansvärt snäll och gentlemannamässig mot honan:-)
      Jag har provat att tillsätta fiskar vid ett antal tillfällen och allt under 10 cm blir direkt mat.
      Men även större fiskar blir attackerade med våldsamma angrepp och då har jag ändå plockat upp mina Dovii byggt om totalt och tillsatt den nya fisken först.

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #18
        Va tror ni om ett par Texas 5-7cm ihop med ett lekande synspila par 17-20cm i et 375kar?
        Har mkt grottor osv.

        Borde väl funka bra va...
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #19
          Min uppfattning är att det nästan är omöjligt att svara på, det kan gå utmärkt och det kan gå åt skogen. Vad gäller storleksskillnaden så tror jag att om texasen ska till att leka blir det tufft för Synspilorna. Övertaget i storlek hos synspilorna i det läget är bara en nackdel.

          Själv skulle jag inte fundera ens på ett par av texas om dom ska gå ihop med synspila, en ensam texas kanske.

          Men prova, jag anser att man får prova sig fram när det gäller många CA ciklider, de varierar oerhört inom respektive art i lynne.

          Ett konkret och generellt svar är svårt när det gäller CA,åtminstone om man inte har det där 3 kubikskaret man drömmer om


          Mvh Jari

          Kommentar

          • Freddan

            #20
            Jag har fått uppfattningen att Synspillan är mycket tuff speciellt mot den egna arten. För mig funkade det inte med Synspillor ens i mitt 1225l akvarium.

            Kommentar

            Arbetssätt...