CA Kombinationer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    CA Kombinationer

    Hej jag är helt ny här och jag har fastnat stenhårt för CA ciklider. Jag har börjat fundera på ett ganska omfattande projekt med rovciklider och jag vill bara höra era funderingar. Först och främst vilka kombinationer som fungerar.

    Efter att ha läst på otaliga ställen och sätt bilder så har jag fastnat för dessa fiskar och jag har planerat att dom ska gå så här

    *Parachromis Dovii
    *Jaggor / Jack Dempsey
    *Zonatum (Tack vare Fredrik Isaksson så inhandlade jag en. Grymt snygg bild / Zebraciklid
    *Synspila / Salvini
    *Trimac / Texas
    *Sajica / Eldbuk

    Kommer det att fungera med rejält stora kar ? Eller är jag helt fel ute ?

    Tackar på förhand...
    Kim Dahl
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    I rejält stora kar så kan nästan vad som helst fungera. Men jaguarciklid och Jack Dempsey tror jag är en klurig kombination, köper man båda arterna då de är små så kommer jaggorna att växa ifrån dempseyna och ta över karet och köper man lite större fiskar så är Dempseyna nästan fullvuxna medan jaggorna bara är "tonåringar" och då kommer jaggorna att få det tungt. Rent generellt så tror jag att det är bättre att köra jaggorna i ett eget kar precis som du tänkte med doviin, men hittar du en art som du gillar som blir ungefär lika stor så kan det nog gå bra. Citrinellum och jaguarciklid skulle jag själv vilja prova i t.ex. ett 1200liters. Det hade varit skoj.

    Men det slår mig just att du inte har skrivit om du planerar att ha lekpar eller ensamma fiskar, ensamma jaggor går nog att kombinera med rätt många centralamerikanare, min erfarenhet av dem är att de blir monster först om de tillåts leka.

    I slutändan så kan det dock vara lika bra att bara prova och se, beteendet kan variera rätt mycket mellan olika individer av samma art och testar man så brukar det visa sig rätt snabbt om individerna fungerar bra ihop eller ej.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jag har planerat att ha lekpar av alla arterna.

      Jag skulle iofs kunna skippa JD men jag har planerat ett 1125 till dom så jag tycker att det borde fungera

      Sedan en fråga om din Zomatum. Är den en väldigt klen fisk för sin storlek. Min får rätt mycket spö av JD men är ca 2 ggr så stor i kroppen. Kanske för att han är ny men ändå. Borde kunna hålla den i schakt. Tack för svaret

      Kim Dahl

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Hur långt är ett 1125 liters? 3 meter? I så fall så tror jag att det kan fungera. Mina jaggor har inga problem att ta över mitt 1,5 meters 375 liters under leken och jag tror inte att ett 2 meters 720 liters hade gjort någon skillnad, men ett 3 meters kar... Nej då tror jag att de skulle få problem.

        Jag har väldigt liten erfarenhet av Viejor men zonatumen jag hade var en riktig tuffing så min egen uppfattning är inte att det är en klen art, tvärtom så tror jag att den till slut kan bli riktigt jobbig för övriga fiskar då den blir så pass kraftig. Men Jack Dempseys är ju inte direkt några nallebjörnar... alla jag har haft har jag tvingats byta in just p.g.a. problem med aggression. Nu kan jag iofs ha haft otur men personligen så upplever jag dempseys som fegt aggressiva, de slåss även då det hade räckt med en markering och de hoppar även på tillsynes helt harmlösa arter...

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Det karet jag har kollat på är 250x75x60 om jag inte minns helt fel. Hmm kanske kan fungera eller så kan man byta plats på Trimac och JD.
          Jaja det är juh inget problem nu så man får väl se om det fungerar när man handlar...

          Hmm okej men Zonatumen kanske tar sig om nån vecka eller något. Får hoppas det.

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Men det är väl ändå så att Zonatum står sig relativt slätt o man jämför med arter som Trimac,Dovii,Citrinellum,Texas och sebraciklid?
            Jag skulle inte våga prova Zonatum tillsammans med såna arter möjligtvis Texas eller Sebraciklider.

            För övrigt så är jag ruskigt avundsjuk på akvariumet du kommer införskaffa:-)
            Hur många akvarium kommer du ha igång samtidigt?

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              inget kommer fungera med Trimac.
              fish r friend

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Allt ska väl inte i ett kar heller.. eller?
                Anders L

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  mrgreed: Allt det här bara planering. Det beror på om mitt familjeföretag får tag på en lokal vi kollar på. Då ska jag få hyra 15-20 kvm. Då planerar jag på 8-10 akvarium igång samtidigt. Men man får köpa in dom under en 3-5 år period eftersom det kostar ruksigt med pengar. Men jag ska satsa på 2 st 1125 först till Dovii, JD och Jaggorna och ett 540 till Zebra och Zonatum.

                  Och jag planerade Zonatum med Zebraciklid i ett 540 som du kan läsa ovan

                  orm: Okej dom är så jävliga alltså Får kanske ändra om i planeringen.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Anli: Varje liten * är ett akvarium från 250 till 1125 liter

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Hehe.. anade väl det, men det stod inte så uttryckligen
                      Då kan man vara lugn igen...
                      Anders L

                      Kommentar

                      • mrgreed
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 494

                        #12
                        >kim dahl
                        Det låter ju hur tufft som helst:-)
                        Jag tror allt handlar om storlek på akvariumet när det gäller att sätta stora agressiva arter samman .Jag tror du kan ha trimac i ett så pass stort akvarium som du nämner tillsammans med någon annan art exempelvis Dovii som är lika kriminellt agressiva.
                        Ordentligt med avgränsare i fom av stenar och grottor och rötter så lär det gå.
                        Enligt "Orm" så är dem ju ruskigt ilskna så det bör nog vara en art som kan försvara sig...
                        Det finns många exempel "over there" där man lyckas ha trimac med andra firrar det som krävs är nog bara ett tillräckligt stort akvarium.
                        Jag vet att t.e.x Jinnarparen har flera arter tillsammans med Dovii något som jag trodde var omäjligt innan han bevisade motsatsen.

                        Mvh
                        Danne

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          mrgreed: Ja jag hoppas att det blir av. Får reda på det om 1-2 månader. Under tiden gäller det att skaffa pengar och leta reda på fiskar

                          Eftersom jag har nada erfarenhet av CA ciklider så parade jag ihop Trimacen med Texas pga storlek och agressivitet (info som jag har läst mig till) men jag kanske har fel. Får se hur det blir men dessa arter står rätt långt ner på turlistan. Måste skaffa utrymme åt dom jag har nu. 720 börjar kännas LITE litet.

                          Sedan eftersöker jag Vieja Zonatum i närheten av Örebro

                          Kommentar

                          • Rivulatus
                            Användare
                            • december 2002
                            • 811

                            #14
                            Jag har vid ett tillfälle hållit både trimac, festae och cintrinellum vid samma tilfälle (som lekpar) i ett ung. 1000liters även zonatum och andra av de "agressivare" arterna och det gick faktiskt riktigt bra! Nyckeln till att få ett sånt akvarium att fungera är kunskap kunskap kunskap! Om man vet tillräckligt mycket om det arter man håller och kan motverka samt hjälpa fiskarnas olika beteenden med hjälp av inredning och andra medel så funkar enligt min mening allt! har tillockmed sett en 20cm H.spec (såg ut som en långsträck texas för den som undrar) mota bort mitt jättelika jaguarpar medans de hade yngel medans hans hona smaskade i sig deras yngel samtidigt (bara som ett exempel hur individuellt allt med ciklider är). Det går inte att säga säkert att det funkar och det funkar inte (förutom i extremfall) så bara man har kollat upp tillräckligt och vet hur man ska gå tillväga så tror jag att du kan nog testa de flesta arterna dock kanske inte JD men de har jag ingen erfarenhet av (för små [8D]) Om du lyckas få tag på trimac och zonatum så prova helt enkelt jag tror det funkar bara du inte fegar och löper istället hela linan ut (dvs skaffa dig en 3-4par till ett 1125liters) och studera och se vad som funkar respektive inte funkar

                            mvh och lycka till Rivulatus!
                            SA:

                            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                            Kommentar

                            • Mattias Andersson
                              Användare
                              • september 2003
                              • 788

                              #15
                              Kanske bara jag som e helt fel ute, men påminner inte dovii om jaggor i beteendet?? D.v.s att dom e relativt lugna så länge som dom inte leker??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...