Ciklidfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #16
    citat:Ni som gjort räkmix som inte smutsar ner karet, hur har ni gjort?
    Jag kör med torsk som bindemedel!.
    Men jag tror mer att det beror på hur mycket man matar och hur bra filtrering man har!,
    Matar man lagomt mycket (så dom får i sig det direkt) och har bra filtrering så tycker jag att man nästan inte behöver ha nån sorts bindemedel alls!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      citat:Matar man lagomt mycket (så dom får i sig det direkt) och har bra filtrering så tycker jag att man nästan inte behöver ha nån sorts bindemedel alls!
      Nja...det där håller jag inte riktigt med om. Även om man har bra filtrering som tar bort överflödig räkmix snabbt så innebär det att räkmixen hamnat i filtret istället och då kan man få problem med vattenvärden iallafall då det tar tid innan räkmixen bryts ned. Filtret överbelastas. Det blir nästan samma effekt som om räkmixen skulle ligga kvar en längre stund i akvariet.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #18
        Smäll i rikligt med gelatin så är det inga kymmer.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Gelatin är inte helt nyttigt i överdosering till herbivora (algätande) ciklider.

          Men jag har själv "överdoserat" utan problem med mina fiskar så visst går det. Jag har dubblerat de råd som ges angående mängd i räkmix. Men som jag sagt tidigare så är det viktigt att låta gelatinet få tid att "härda"...

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #20
            Jag tror inte Gelatin är bra för några fiskar i stora mängder därför använder jag det aldrig,
            Men jag menar att det som blir över från cikliderna tar malarna nästan på engång med och det som filtrena får ta redan på är minimalt!.

            Kommentar

            • Uffeman
              Användare
              • februari 2004
              • 234

              #21
              Problemet är att jag gjorde ett storkok för ett tag sedan som jag inte blev nöjd med, (smutsar ner för mycket).

              -Tror ni att det skulle gå att värma upp mixen igen och tillsätta mer gelatin nu efteråt ?


              Kommentar

              • steffo
                Användare
                • oktober 2003
                • 19

                #22
                om man vill undvika gelatin kan man som sagt använda agasr agar. problemet är att detta gelemedel inte går att frysa, då slutar det att fungera.

                vill man, till exempelvis herbivora fiskar, ge egen räkmix utan gelatin kan man alltså göra små satser och förvara i kylskåp ett par tre dagar istället.

                har någon provat med pektin? borde väl kunna fungera?

                //steffo

                ps
                uiffeman:
                mamn skall aldrig värma mer än nödvändigt, förlorar mycket näring mm, men för gelatinets skull går det nog, får nog överdimensionera dock...
                life's a bitch 'n then you die. so f**k the world 'n let's get high!

                Kommentar

                • tli0817
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 207

                  #23
                  Hejsan! Jag har läst alla förslag och har själv varit med om att det kan skita ner med räkmix! Men inte har ja gett uppmed räkmixen för det, utan istället testat olika metoder bara!Har aldrig annvänt gelatin.

                  Om man tex låter de små bitarna av räkmixen var lite halvkall"frusen" så skitar det inte alls ner lika mycket i akvariet utan försvinner i fisken direkt!(påverkar inte fisken ett dugg)

                  Sedan så om man håller i bitarna samtidigt som de äter så får alla fiskar lika mycket, och de får kämpa för maten samt att man får inge spill över i akvariet, det lilla som sprids tar malarna lätt hand om.

                  Skitigt blir det i filtret i allafall, så mycket påverkar inte matningen om man istället tar fram en lagom metod att mata bara!

                  Kommentar

                  • spaceace
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 93

                    #24
                    Jag brukar använda gelatin och sejfile med mycket bra resultat. Har även testat äggvita, men då kommer problemet att den måste värmas ganska rejält för att koagulera (eller vad det heter).
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #25
                      Stå på med gelatinet så blir det inga problem. Jag tror inte heller det är farligt för fisk - det är väl bindväven och fettet som är osmältbart för fisken, och gelatinet är bara protein.

                      Annars kan du ju prova fryspulver, som jag använder. Funkar bra för mig, fast jag vet inte exakt vilket märke det var.

                      Kommentar

                      • Fiskar.nu
                        Användare
                        • september 2003
                        • 442

                        #26
                        Vad är CA akvarie? Jag köper fisk mat i butiken.
                        375 liter till L-malar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...