Ciklidfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Ciklidfoder

    Om man vill ge sina firrar ett bra foder ur tillväxt, färg samt konditionssynpunkt och inte gillar räkmix för att det smutsar ner karet för mycket vad ska man välja då ?

    Kan nämna att jag idag använder:
    Skalade räkor och tetra flingfoder.

    Är pellets en fördel att använda kanske istället ?


  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    köpa räkmix som inte skitar ner? jag har aldrig haft det problemet. Men olika fiskar behöver olika foder så är svårt å veta utan att veta vilka fiskar det gäller?

    vissa pellets är bra för vissa fiskar, finns ju fler en en slags pellet.

    PS.
    Själv skulle jjg aldrig använda någonting från tetra men det är bara av princip själv.
    DS.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Uffeman
      Användare
      • februari 2004
      • 234

      #3
      citat:

      köpa räkmix som inte skitar ner? jag har aldrig haft det problemet.
      Jag provade egengjord räkmix och min erfarenhet av den var att den smutsade ner rätt bra...

      citat:
      Själv skulle jjg aldrig använda någonting från tetra men det är bara av princip själv.
      -Kan du utveckla det, varför ?


      Jag kör förresten ett CA kar.



      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        citat:Jag provade egengjord räkmix och min erfarenhet av den var att den smutsade ner rätt bra...
        Kan bero på hur du har gjort den och vad du har i den med...
        min smutsar inte alls

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • februari 2003
          • 1686

          #5
          aldrig gjort egen räkmix men håller med HeNkEdeh, också hört om många som har gjort bra egen räkmix som ej smutsar ner.

          tetra köper jag inte för jag tycker dom har vissa vansiniga produkter som seriösa företag ej borde sälja + att dessa marknasförs på lika konstiga sätt. Det senaste exempllt är väl "nemo" akvariumet som kom ungefär samtidigt med filmen, postades någon film om det på zoopet.com tror jag det var. Men det är mina personliga åsikter och dom har säkert jätte bra produkter jag tänker bara aldrig ta reda på det.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Flingfoder i ett CA kar ? .

            Finns ju massor du kan använda, första regeln är väl att variera kosten så mycket som möjligt. Olika pellets är bra i ett CA kar, komplettera med allt du kan hitta i form av frysfoder.

            Gammarrus räkor,Krill pacifica,Mysis,Algea wafers och Räkmix är speciellt bra , försök att göra egen räkmix, den jag köpt har jag dåliga erfarenheter av, fiskarna skeptiska.

            Ska ge mig på ett försök att göra räkmix själv.

            Fiskar som mår bra behöver en varierad kost precis som vi, kanske den viktigaste aspekten,snarare än vilket enskilt foder du ska välja.

            Har provat med flingor i mitt CA kar , dom vet inte vad dom ska göra med det.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • februari 2004
              • 213

              #7
              Ni som gjort räkmix som inte smutsar ner karet, hur har ni gjort?
              Mitt kar blir väldigt smutsigt och jag får byta vatten ofta som tusan, för att det skall se fint ut.
              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • Uffeman
                Användare
                • februari 2004
                • 234

                #8
                anledningen att jag varierar med flingfoder är dels att firrarna
                inte är så stora än och jag dessutom har två flingburkar stående som jag vill bli av med...

                dom verkar iallafall göra allt för räkor... skulle i princip enbart kunna utfodra med räkor om dom fick bestämma, tror dock att dom behöver variation.





                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 234

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av MadMartin

                  Ni som gjort räkmix som inte smutsar ner karet, hur har ni gjort?
                  Jag läste här att folk verkar ha vitfisk i mixen som tex torsk eller liknande kanske annan billigare fisksort...

                  tror jag snålade med gelatinet i min mix...

                  Kommentar

                  • ciklidMartin
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 213

                    #10
                    Glömde att säga att jag matar mina troffar med räkmixen. Tyvärr kan man inte ha med fisk eller gelatin i mat till tropheusarna då de ju kan bli sjuka av detta.
                    Finns det mer förslag på hur man kan göra för att ha klart vatten trots att man matar med räkmix?
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                    Kommentar

                    • Uffeman
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 234

                      #11
                      Har du Agar-agar i som bindemedel då eller ?
                      -det är väl om jag inte minns fel baserat på alger...



                      Kommentar

                      • ciklidMartin
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 213

                        #12
                        Använder agar agar, men det fungerar inte för mig. Märker tyvärr dock ingen skillnad på om det är agar agar med i mixen eller inte.
                        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #13
                          Martin:

                          Men använd lite gelatin då och se om det blir bättre.

                          Se tex på Aqaurium Malawis hemsida hur mycket gelatin dom har i sin tropheusmix, http://www.aquariummalawi.se/rakmix.asp

                          Något som jag först häromdan såg är att i ursprungsreceptet( http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=202)så står det att det bästa är att röra ner mixen i gelatinet och inte tvärtom som jag hitintills har gjort. Det kanske är något som kan vara värt att testa.

                          Själv så har jag trots att jag använder gelatinpulver i min tropheus-mix ändå en j-kla soppa när jag matat. Men det är nog mest pga att jag har ganska många fiskar som ska ha mat, och därmed måste jag ju lägga i en hel del räkmix för att alla ska få mat. Kommer nog därför sluta helt med räkmixen och gå över helt till torrfoder istället.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • ciklidMartin
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 213

                            #14
                            Tack för tipsen Stelin. Absolut värt att prova det där med att blanda mixen i gelatinet istället för tvärt om.
                            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag blöter upp gelatinet i separat kastrull och sedan blandar jag in det i räkmixen som står och är lite ljummen. Sedan skruvar jag upp temperaturen lite såpass att den blir lätt att röra om och utan klumpar. Den får aldrig koka utan bara ha en värme som gör att gelatinet smälter...efter detta så tar jag av kastrullen och placerar den i kylskåpet. Efter några timmar så har den stelnat som jag vill ha den (geleform).

                              Jag tror att en av orsakerna till att den inte håller samman är att folk är för ivriga att få färdig mixen och låter den därför inte stå tillräckligt länge för att "härda".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...