vad är bra pris för beg. akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    #16
    Jag ska med en kompis till NKPG och köpa ett beg 450 liters kar, fullutrustat (grus, ytterfiler, värmare, ljusramp, rot, div stenar) för 2600:-


    Tycker inte att det är spec dyrt om man kollar vad det skulle kosta nytt!
    Huvudsaken är att man blir nöjd med sitt köp...
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

    Kommentar

    • Pettson
      Användare
      • oktober 2003
      • 86

      #17
      Köpte i höstas ett beg 220L, hemmabygge, inkl innerfilter, grus,
      lysrörsramp samt benställning. 10 år gammalt i bra bruksskick, för 400:-.

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • april 2002
        • 787

        #18
        I somras gjorde jag en minst sagt bra affär, eller vad sägs om följande?

        1st 350L Juwel panorama möbelakvarium med alla tillbehör (Bra skick)
        1st 170L alukar med två ljusramper, pump och doppvärmare (MYCKET bra skick)
        1st Golden nugget XXL
        1st Panaque nigrolineatus XL
        1st Whiteseam ancistrus XL
        1st Hypancistrus zebra
        Inredning till det stora karet samt lite sällskapsfisk.

        pris? 1000:- för ALLT.

        Den affären är jag rätt nöjd med.

        Har gjort en del andra klipp också, men inte av riktigt samma kalliber.

        Mvh
        Björn

        Ps. tursamt nog svarade säljaren till ovanstående på MIN annons, och det konstiga är att han inte begärde mer för det från början. Tyckte det kändes lite löjligt att börja pruta, så han fick vad han begärde direkt =)
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Vad säger man.... man måste ha lite is i magen & lite hö i fickorna & matjord under naglarna... Då kan man göra bra affärer! Tack för ditt svar anli tycker att du tänker ungefär som jag tänkte. Att ge 40-60% mindre för ett beg. mot ett nytt är lite sundare tankar.Gosatta har ju en stor poäng oxå i sitt tankesätt. Ser oxå att det i stort inte är någon mening att bygga ett själv heller med dom nypriserna som Nol tydligen har. Då får man ju garanti oxå. Och inte bara rh-garanti som när man bygger ett själv eller hos någon av dom tråkiga glasmästarna som jag har att tillgå här hemma. Dom tror att man är pestsmittad tydligen när man kommer in med en balja & vill ha det om limmat. Har råkat ut för det som inte fick hända i söndags... mitt kar som jag håller på att sätta upp visade sig sprucket i glaset på ena gaveln när jag höll på att tvätta av glasen efter att det stått stilla under ca 1 år för att jag flyttat. Nu var det tur i oturen att jag såg det före jag fått in friggobakgrunden osv.... Så nu letas det baljor!!! Min sambo har ringt under dagen till 4 st glasmästerier & av dom så kan en tänka sig att ta & hjälpa oss med baljan...när dom hinner!!! Inte nu när jag/vi vill..utan när det passar dom troligen om ca 3-5 veckor..(kan förstå att dom kanske har mycket att göra men inte skall det behöva ta 3-5 veckor inte). Vem vill vänta så länge? Inte jag & inte sambon heller....
          Så nu gäller det... skall man hitta något vettigt? Nu när man så att säga har lite panik...

          Kommentar

          • Nille_Pe
            Användare
            • september 2002
            • 121

            #20
            Jag köpte mitt 350 l (komplett) för 1500:- och är riktigt nöjd med priset och allt jag fick. När jag pratar med kompisar som är intresserade av att skaffa akvarium rekommenderar jag dem alltid att först kolla efter begagnat.

            Jag upplever det som att denna marknad är ganska stor och det är dessutom relativt lätt att göra fynd på den, båda på Internet och t.ex dagstidningar.
            Det jag tycker att man bör tänka på är vilka tillbehör man får med när man köper ett begagnat akvarium, eftersom det ofta är de som gör att summan skenar iväg. Givetvis ska dock kvaliten också vara bra, men min erfarenhet är att den ofta är det. Eftersom många personer tröttnar, vill byta ut (eller dyl.) akvariet efter ett år så hinner grejerna inte bli alltför utslitet. Dessutom tar ett tomt akvarium plats och det lämpar sig inte alltför bra för förvaring. Detta kan leda till att säljaren känner att han/hon måste bli av med akvariet och därför blir det enkelt att pruta.

            Det är dessutom många privatpersoner som säljer sina akvarier till sommaren då de tröttnat samtidigt som de ska iväg på semester och därför säljer. På hösten när skolarna drar igång igen brukar affärerna komma med bra erbjudanden på akvarier.

            /Nille
            //Nille

            Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
            www.vaaf.se

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Jaha då har det lyckats... Jag har hittat ett 420l hos en (hör & häpna) granne (ett kvater bort). Alu.stativ, powerhead 802, grus, mycke sten & lite annat smått för 1300:- Baljan är ca 4 år & i ett mycket gott skick. Med tanke på att han började på 5000:- så är det nog ganska ok prutat Känns ganska ok tycker jag. Så lite tur i oturen...
              Hämtas lördag. Spännande...

              Kommentar

              • Sara Söderström
                Användare
                • april 2002
                • 18

                #22
                Köpte en begangnad 375:a, helglas med FLUVAL 4, 2-lysrörsramp och de vanliga tillbehören, dock inga fiskar. Fick en möbel till som dock var en gammal stereomöbel men måtten passade akvariet alldeles utmärkt. De prackade också på mig en stor kasse tidningar, bla Akvariet och Cichlid news. Köpte målarfärg, nu är möbeln svart, nya täckglas då deras katter pajat de som tillhörde akvariet samt en svart plastfilm att täcka bakrutan med. Akvariet var ca ett och ett halvt år gammalt, inköpt på akvarielagret. Priset var 1200 kr och lägger man till täckglas, målarfärg och plastfilm blir det några hundralappar till. Knappt 1500 spänn alltså, tycker inte att man skall behöva betala så mycket mer för en begangnad burk av den storleken. Jag gjorde väl inget superkap men priset kändes helt ok, dessutom fanns akvariet i samma stadsdel som jag bodde i vilket var en klar fördel. Men visst finns det fantasipriser på denna marknad, såg senast idag på blocket ett akvarium på 375 liter med tillbehör för 4500 kr!

                MVH/
                Sara

                Kommentar

                • Johnny_1
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 313

                  #23
                  Köpte ett "begagnat" (använt i 2 månader) 540 liters för 3000 kr, för detta fick jag följande: akvarium, heltäckande ramp (4-rörs), aluställning, pumphuvud på 1600, l eheim ytterfilter 7oo l, värmare.Dessa saker fick jag garanti på 60 liter grus, rötter, växter, fisk, som var 3 discus. 20 kardinaler o lite malar. Anser att det måste vara klart prisvärt, sålde dessutom mitt 375l ett par dagar efter för 2000 kr. Jag har köpt och sålt en del akvarium genom åren och dom som köper begagnat efterfrågar i de flesta fall kvalite på pumpar o kar, detta får dom inte i paketen som säljs nya.
                  Ta en eheim pump, dem håller ju hur länge som helst, reservdelar finns ju till pumpar som är 15-20 år gammla.
                  www.malmoakvarieforening.se

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #24
                    Jag kommer att hämta ett beg 720 aluminiumramkar nu i veckan. Med ställning, ramp, grus, rötter,inner å ytterfilter, värmare samt "en stor mal". Detta för 3500 kr (karet är 3,5 år gammalt).
                    Detta tycker jag är är ett rimligt pris, varken fynd eller för dyrt.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Grattis anli! Lät som en helt ok affär...Som du sa inte fynd inte för dyrt.

                      Kommentar

                      • denti
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 60

                        #26
                        Själv har man letat efter ett större kar i en månad nu, men om man bor i sundsvall så blir inte utbudet på kar i 600-700l klassen så stort. Dom största akvarium jag har sett är typ 500 liter och det har varit ca 3-5 stycken sådana på markanaden på ett halvår och dom har alltid begärt en hel del för dessa och också fått dom sålt rätt kvickt (borttagen annons= sålt). Så alltså vad som är ett fantasipris på vissa platser säljs med lätthet på andra, där är det säljarens marknad.

                        Själv fick jag ge 1500 för mitt rätt slitna 340l akvarium (utan pump och doppvärmare) som jag igentligen tyckte var i minsta laget, men inga nya objekt hade dykit upp så vad gör man?

                        jag funderar på att köpa ett begagnat akvarium från södra sverige och be en flyttfirma frakta upp det. Tror det skulle bli billigar trots fraktkostnaderna.
                        /Dennis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...