vad är bra pris för beg. akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    vad är bra pris för beg. akvarium?

    Vad säger ni? Vad är rimliga pengar att ge för ett akvarium som är begagnat?
    Jag håller på & letar efter en balja på ca 350-700l. Efter att kollat runt på div. sidor på nätet tex. blocket & här på ciklid.se så kan man säga att det är en mysko prisbild på beg. akvarium.Om vi bortser från tillbehör & ev. fiskar som kanske skall följa med i köpet. Har sett akvarium på 375l med ställning & ramp & ytterpump för 800:- (repfri framruta!! Synd att jag missade det!) till ett 720l för 6000:- som är snudd på 1 år gammalt (& aldrig fyllt på grus utan fiskarna går bland massa "prydnads saker")[v]. Självklart är det lite som att jämföra äpple med päron Om man kollar runt lite så finner man dock att ett 375:a kan kosta 1500:- - 5000:-. Enl. annonserna likvärdiga i skick.
    Jag förstår givetvis att det kan skifta beroende på skick & ålder & att man får kolla lite på tex hur långt bort det är, man skall ju hämta det oxå. Detta skall man jämföra med ett nytt oxå & då blir det inte så lätt när man tex. på pwss kan köpa ett 375:a för 4000:- kompl. med ramp & ben.
    Men vad är rimligt?
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Jag tror att det är mänskligt att övervärdera sin prylar när det är dags å sälja, man ser kanske alla kostnader man har lagt ut och vill få igen det på nåt sätt. Tyvärr innebär det att prissättningen blir tokig jämfört med nya grejer med garanti.
    Har samma problem, letar efter beg 720... men det känns som man lika gärna kan köpa ett nytt!
    40-60% av nypris på ett ca 1 år gammalt kar bör väl vara lagom enligt min mening.
    Anders L

    Kommentar

    • pontus
      Användare
      • oktober 2003
      • 514

      #3
      310 lit svart aluminium 1495:-
      375 lit svart aluminium 1795:-
      540 lit svart aluminium 2295:-
      nya kar hos kent i NOL, kanske kan ge dig lite o jämföra med.
      /Pontus
      Passenger on Planet Earth:
      Pet.macro nsumbu
      Pet.moshi ikola
      Pet.Trewavasae
      Pet.Bulu-Point "Red"
      Pet.orthognathus tricolor mvuna
      Pet.Longola
      Tr.Ilangi
      Tr.Muzi
      Tr.Katonga
      Neo.Leleupi

      Kommentar

      • Mangan
        Användare
        • november 2003
        • 86

        #4
        Jag tycker att prisbilden på begangnade 375 kar och uppåt iallafall e hyfsat sund, det e värre när man kollar på mindre kar typ 170-222L där folk vill ha mer än vad en 375 brukar ligga på.


        Mvh
        Mangan

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Tja, mindre kar har väl högre efterfrågan skulle jag tro. Torde vara lättare att bli av med.
          Anders L

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • februari 2003
            • 1686

            #6
            Folk har ju fantasi iaf. Men undra ommnågot av dom karen med fantasipriserna någonsin blir sålda? för varför köpa beggat när ett nytt bara är några hundringar dyrare?
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Mangan
              Användare
              • november 2003
              • 86

              #7
              Har vart runt lite i affärena i Gbg senaste veckan och kollat vad dom skall ha för ett 720 och det ligger ju runt 4000:-, sen tillkommer ju bänk, ramp, filter mm så begangnat priserna på 720 tycker jag ligger riktigt bra, brukar ju ligga på runt 5000:- komplett.
              Mvh
              Mangan

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                5000 kr!..då skall det vara nåt väldigt exklusivt i så fall... ingen aluminiumram med nåt gammalt fluvalfilter

                Göteborg! Där dumpar de ju priserna... en kompis fixade hem ett till uppsala väldigt billigt... ett 180 L juwelkar för 2000 kr. Över 4000 här i Uppsala.
                Anders L

                Kommentar

                • GoSatta
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 1686

                  #9
                  720 med prylar, ja 3 MAX 4 tusen och då ska det vara i bra skick, det är ju som sagt begagnat.

                  en begagnat marknad (speciellt på en såndan här rellativt liten marknad) är ju ingenting man ska bli rik på, man ska väl snarare se det som ett sätt att slippa slänga gammla grejjer, inte ett sätt att sälja och köpa nytt och samtidigt tjäna en hacka.
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

                  Kommentar

                  • Mangan
                    Användare
                    • november 2003
                    • 86

                    #10
                    Håller med 5000:- för ett skabbigt 720 med ett gammalt rassligt filter e inte billigt, men för ett hyfsat nytt med bra tillbehör tycker jag det e ett hyggligt pris, alternativet e ju att köpa nya grejor och då hamnar man säkerligen på det dubbla tillslut.
                    Mvh
                    Mangan

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Som ständigt kar-letande så måste jag tillägga att ett beggat kar i storleken 375 och uppåt är alldeles för dyra. för 4000 kr skulle jag lätt kunna få tag på glas till att göra mig ett eget 720.

                      vad jag vet så är vitsen med beggat att det ska vara billigare att köpa än att göra ett själv samt köpa. Är det bara jag som tycker det?
                      I dagsläget är inte tillbehören ett problem då det går att beställa riktigt billigt från tex tyskland eller kanske danmark.

                      Säger till sist som så många andra:

                      Beggade kar är snart ett minne blott om man ska ha så höga priser på dem.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • jowa
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 194

                        #12
                        5000:- för ett 720 kan både vara dyrt och billigt. Följer det med 4-rörs ramp, eheims ytterfilter, en schysst cirkpump, benställning eller tom en btn-bakgrund är det skitbilligt för man hamnar på närmare 15000:- i nypris. Så svårt att bedömma priset innan man vet exakt vad som följer med och hur fräscha grejorna är!
                        http://hem.bredband.net/aquascene

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1686

                          #13
                          BTN ja då får man dra av en tusning för det är så jobbigt å bryta ur karet =)
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • Mård
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 285

                            #14
                            Jag köpte nyss ett 800L begagnat...svart silkon kar, svart bänk, värmare, pumphuvud allt i bra skick..några år gammalt för endast 3500. Kände mig nöjd då faktiskt eller vad säger ni? Sen så trott eller ej har jag sålt mitt 325L trä bänk ramakvarium ramp allt i brunt för 1500. Det ser rätt så snyggt ut men det är väldigt, väldigt gammalt jag har haft det i ett antal år och köpte det begagnat för 500....så kanske sätter folk priser ibland för att dom får det sålt....jag trodde nämligen att jag aldrig skulle få det sålt sen köpte de första som kollade på det och för ett högre pris än jag tänkte från början. så mitt gamla har jag haft i fyra är...det var redan gammlat då..medan mitt nya är knappt 4 år plus att det är dubbelt så stort och frescht. Skillnad i priset endast 2000
                            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                            Kommentar

                            • GoSatta
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 1686

                              #15
                              titta då finns det ljus i slutet av begagnat tunneln då? =)
                              /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                              http://www.gosatta.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...