Kompis till Trimaculum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #16
    Ett litet exempel; mitt doviipar går för närvarande i 600 l karet: De är inte speciellt stora, 22 resp 18 cm. I samma kar går det också Sebraciklider, 1 hane och 2 honor. Misstänker att trimac har ett liknande humör som doviin, och då är det inte speciellt kul att vara sebraciklid, nicaraguensen är en ännu vekare ciklid. Det absolut bästa är att rikta in sig på ett par trimac i karet.
    Motivet till en andra amphilophus art är att de har ett likande humör och kan stå upp mot varandra bättre. En av de "mindre" parachromisarna hade då också kunnat fungera.

    Men skall du inte ha någon hona till så hade jag nog satsat på en lösning liknande den orm har, dvs endast singelfiskar. Fast då går man miste om en hel del i beteendeväg, det blir mer som ett utställningskar. Men smaken är som baken och vi tycker inte alla lika.

    Själv hade jag hade satsat på ett par och några malar. Men...så är vill man ju ha fler arter och....

    Bättre att skaffa fler kar istället, skall förresten iväg och kolla på ett 540 l i morgon, det följer väl förmodligen med hem.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #17
      Min först tanke har har varita att har Trimacen som ensam "petfish" i det 332 kar som skall renoveras... men det är ju lite fört korta mått på det (110*55*55). Då är nog mitt 400 L (150*60*50) mer lagom i så fall. Men där har jag fullt med Amazonas som funkar bra.
      Jag kommer att ändå stoppa i Trimacen i det kommande 720 L karet, med platydoras å Agamyxis malen. Sen får jag väl prova mig fram...kanske 2-3 (beroende på size) singelfiskar till alá utställningskar, eller ett ca-par.
      Det får bli try and error, å ni lär få höra sagans slut
      Anders L

      Kommentar

      • Motaguensis
        Användare
        • juni 2003
        • 250

        #18
        Hey

        I følge "Ciklidboken" er Trimaculatum Central-amerikas mest aggresive cichlide. Og hannene blir jo gjerne 30-35cm og hunnene 20-25cm, så det bør helst ikke være en liten pinglete fisk som skal gå sammen med de.
        Jeg anbefaler deg å holde et par sammen med et par av en av disse artene:
        Parachromis motaguensis (denne arten blir ca like stor og er utrolig tøffe og aggresive)
        Parachromis friedrichsthalii (har selv 2 par av denne arten, og når de var 5-10cm gikk de sammen med Trimac unger på samme størrelse og de hadde ingen problemer med å holde Trimacene på samme avstand, de er ikke spesielt aggresive men en rovfisk som gjerne forsvarer seg, og i tilegg utrolig pene)
        Nandopsis festae (har selv et VF par av denne arten og har hatt en stor VF hann på over 30cm og de er den tøffeste og mest aggresive fisken jeg har hatt)
        eller en av de tøffeste Vieja artene.
        Er jo ikke sikker på om noe av dette vil gå, men mener dette kan være idelle fisker til å gå sammen med Trimac, og at de klarer å forsvare seg mot Trimacen Men alle av de er jo ikke så lett å få tak i desverre.
        Preben

        Kommentar

        • Moga_
          Användare
          • september 2003
          • 98

          #19
          Hei alle sammen. Dette har blitt til en lang diskusjon og mange gode meninger og forslag har kommet frem. Ser hva du har skrevet her Mota. og tror faktsik selv at motaguensis er det mest fornuftige forslaget som har kommet frem her. Friedrichsthalii er sant nok en tøff fisk, men har ikke de aggresive tonene som trimac`s som gjerne krangler hele dagen. Etter det jeg har forstått på det jeg har hørt om motaguensis så er de mer kranglete av seg og sloss mer aktivt. noen som kan bli likt med trimacen. De to artene er også veldig forskjellig i form og farger. Men to slike par med så voldsom kaliber blir nok for mye for en 720 vil jeg tro. Kommer litt an på hvordan du innreder akvariet selvfølgelig da!

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #20
            Motaguensis låter ju som ett bra alternativ, hm.. om jag kör singlar kanske det kan gå.
            Kommer att försöka dela va karet så gott det går med en jätter rot.
            Anders L

            Kommentar

            • Motaguensis
              Användare
              • juni 2003
              • 250

              #21
              Motaguensis er nok ganske fornuftig det, og er enig med deg moga i at friedrichsthalii kanskje blir litt rolig selv om den er tøff.
              Festae syns jeg også er et ganske bra forslag, men da tror jeg nok man må trenge et enda større akvarium, og begge artene er såpass store og aggresive at de mest sannsynlig vil utrydde hverandre.
              Motaguensis og Trimac er vel de som kanskje kunne gått godt sammen da
              Preben

              Kommentar

              Arbetssätt...