Kompis till Trimaculum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Kompis till Trimaculum

    Sitter och funderar över framtida kompisar till min Cichlsoma Trimaculum. Kommer att skaffa ett 720 L kar inom kort å då skulle det vara kul att hålla nån mer fisk än "Trisse" i burken.
    Skull vilja ha tips på CA-ciklider som är tillräckligt hårda för att matcha Trimac? Jag är absolut inte ute efter hysteriska slagskämpar!
    Utbudet av CA-ciklider är ju begränsat, så man vill ju ha en skaplig lista på eventuella kandidater.
    Anders L
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    viejor är robusta, griniga men inte tokmördare.
    samma med jaggor.

    Herichtys Pearsei som de har på leasing nu är fredliga rejäla fiskar med.
    fish r friend

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av orm

      viejor är robusta, griniga men inte tokmördare.
      samma med jaggor.
      Fast en del verkar ju vara tveksamma till Viejan, att den är ett snäpp för "soft"? Fast det vore kanon om det gick, för den firren har jag velat haft länge... och så går den att få tag i.

      Samma ska är det väl med jaggorna väl, eller kan de matcha?
      Också en drömfisk för mig...
      Helst vill jag ett Trimacpar (om jag får tag i honor) och ett annat CA-par om det är möjligt.
      Anders L

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Är det otänkbart att gå andra vägen?

        Förslag 1. 20 Neetroplus nematopus (trist om det misslyckas)
        Förslag 2: 20 Archocentrus nigrofasciatus (trist om trimac sätter i halsen och dör).

        Slutligen, alt 3: 10 sutare
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Fråga om du får lämna tillbaka dom + pengarna om det inte går?
          Såfall är det bara att testa ju.
          Så kör iaf FI, han har dock en shjysst handlare.

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ytterligare ett förslag på samma nivå som mitt förra:

            3-4 hanar av nicaraguense + 3-4 honor av nicaraguense. Går byta ut mot annan fisk med likartat levnadssätt. Mitt förslag är alltså nått som "springer mellan benen" på trisse (eller nått fett berg som Tinca tinca).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • juli 2002
              • 494

              #7
              Du kan få ett knippe Doviiyngel av mig.Dem är ca: 1,5-2cm stora.
              K

              Kommentar

              • mrgreed
                Användare
                • juli 2002
                • 494

                #8
                Råkade trycka på skicka innan jag var klar.
                Jo vad jag skulle säga får du fram ett stabilt Dovii par kan det säkert vara ett bra alternativ tillsammans med Trimac.
                Eller kanske ännu bättre en ensam hane?
                Men dem är som sagt bara 1,5 cm så dem bör nog gå någon annanstans tills dem släpps ner till trimacen.

                Mvh
                Danne

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  De hysteriskt trevliga nicaraguaclownerna går nog tyvärr bort...
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av anli

                    Samma ska är det väl med jaggorna väl, eller kan de matcha?
                    Personligen så tror jag inte att de förhållandevis lugna jaggorna har något att göra i ett trimac-kar annat än om de leker, är inte trimacs typ en av de absolut aggressivaste centralamerikanarna?

                    Jag tror mer på Ola Svenssons alternativ med sebrorna, det kan nog bli ett skoj kar som även kan fungera bra om sebrorna har lite storlek.

                    Ett annat alternativ är att stoppa i ett fett stim av skivtetror i karet, mina fem skivtetror mår prima trots att de t.o.m har fått uppleva jaguarciklid-lek, de ser sköra ut men verkar vara nästan hur tåliga som helst.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Först kanske man skall göra klart vad som gäller.
                      Är det en ensam trimac eller skall du ha ett par?
                      En ensam trimac erbjuder definitivt större möjligheter till kompisar än ett trimacpar. I vilket fall som helst så får man hålla sig till fiskar i sammma kaliber som trisse, och det skulle kunna vara andra Amphilophus arter. Arter ur Parachromis släktet kan också vara lämpliga om vi bortser från dovii.
                      Vieja arter skulle också kunna gå bra även om jag har upplevt att vissa av dem är lite vekare än andra, det gäller att hitta rätt här. Det finns en del storvuxna Herichthys arter som också skulle kunna fungera, hur de är i temperament vet jag inte då jag inte själv haft sådana(H Bocourti fanns hos Jeff Raps när vi beställde men kom inte med då, nu har jag inte sett den på ett tag). Texasciklider skulle kunna fungera ett tag, men de blir ju inte så stora.

                      Fast skall du ha ett trimacpar så får du nog satsa på något annat istället, ett stort CA par till i karet blir problem. Trimac blir trots allt runt 30 cm och därutöver. Resterande innevånare får då bli strykfiskar och det är väl då bäst att satsa på malar och andra enstaka robusta fiskar, av vilka det nog finns en hel del att välja på.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        citat:Trimac blir trots allt runt 30 cm och därutöver. Resterande innevånare får då bli strykfiskar och det är väl då bäst att satsa på malar och andra enstaka robusta fiskar, av vilka det nog finns en hel del att välja på.
                        Jag tror som sagt att det finns en annan väg att gå också. Om du väljer bottenmaterialet sten från tennisboll till handboll och slänger i ett stort gäng sebror (du kan ju producera nya) så sprids uppmärksamheten (jag utgår från att du inte har ett trimac par - mitt förslag skulle kunna leda till trimachoneköttfärs eftersom äggen skulle försvinna omedelbart). Själv har jag sett sådana akvarier, fast då flera kubik, med i ena fallet en mängd eldbukar och sebraciklider i alla storlekar och i andra fallet nicaraguense i alla storleka. Min gissning är att det kan funka med en trimac + 20 sebra. Sebrorna minskar kanske men som sagt, det går fylla på. Jag gissar som sagt nu. Finns det några invändningar?
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Tack allihopa! Lite å fundera på faktiskt.
                          Troligen så kanske Trisse blir ensam... å då blir ju det lite enklare att hitta polare.
                          Man får ju prova sig fram... bäst å ha lite reservkar redo
                          Såna här lyxproblem gör livet värt att leva!

                          ps hm, handbollsstora stenar vilken syn...
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            jag tror inte på andra arter Amphilophus för om det finns nått Trimacen (iallafall min) hatar så är det liknande fiskar, typ andra trimacs och säkerligen även Citrinellum. iofs hatar han ju även Oscarn ... å katten .. å linjaler .... ähm.

                            Kanske massa gömställen å ett gäng nicaraguense eller zebror? hehehe.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • mars 2003
                              • 3740

                              #15
                              Ordning mina Herrar, ordning!
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...