Tips på bra biobollar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #16
    Jag såg på en sida att med corallifes biobollar(2,5cm) så behöver man 2,3% av akvarievolymen utav biobollarna([u]om jag nu räknat rätt). Av duplas biokaskad behöver man 2 - 5% enligt deras hemsida. Har någon sett en liknande uppgift på duplas minikaskad?

    Corallife:
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #17
      Jag fick svar på en fråga till Dupla som jag ställde angående hur mycket dupla minikaskad som behövs per akvarievolym. Svaret var att med minikaskad så behövs det bara 0,6%.

      (Kanske fler än jag som är intresserade av detta)
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Det är mycket intressant ämne måste jag säga, skönt att slippa chansa osv bättre o veta va man pysslar med när man ska sätta upp filtersystem.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #19
          citat:eller hade rättare sagt eftersom företaget pga konkurs inte existerar längre
          Kjell F.:
          Jag fick besked från Dupla att dom fortfarande existerar, men med ny ägare.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            citat:Jag fick besked från Dupla att dom fortfarande existerar, men med ny ägare.
            Nej företaget Dupla Aquaristik existerar inte längre de har gått i konkurs, däremot har ett annat företag av konkursförvaltaren köpt in rätten till varumärket så vi får se vad som händer.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #21
              Jag fick följande svar på frågan som jag ställde om konkursen osv(det andra stycket är svaret som jag fick efter jag frågat ytterligare om det hela):
              Citat:
              Hi Stefan

              Dupla needed to expand and needed money to do it (new products & ideas cost money that the imitators do not need to find). After a long, and confused acquisition process between several parties, Dupla is now firmly settled in safe hands under the wing of a far larger German company. The former CEO of Dupla - Jörg Ploger is the Sales Manager, and once things settle down again, we expect to see the next stage of product development proceed.

              To clarify, the Dupla product line will be available as before, including in Germany, just that (as is often the 'norm' these days) there is now a larger company behind it which owns outright, the name along with national and international marketing rights. This is a healthy position for a product line such as Dupla where there is a significant on-going capital requirement for the continuous research and resultant product development that is so necessary for it to remain a market leader.

              Best regards,


              David Burnett
              Slut citat

              Visst låter det som dom fortfarande existerar.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                Det har stått om konkursen i varenda facktidskrift så det är knappast någon hemlighet, men det stämmer att den före detta ägaren Plöger nu jobbar för de som nu säljer Dupla grejorna.
                Verkar lite underligt för övrigt att David Burnett som bor i Australien har med detta att göra - han har i alla år varit återförsäljare för Dupla i Australien på samma sätt som jag en gång var i Sverige (innan jag sålde min verksamhet).
                Men strunt samma egentligen det primära är väl att det fortfarande går att få tag i Duplas prylar - enligt Simontorp (som idag säljer dem i Sverige) har det dock varit svårt att få tag i dom en längre tid.
                Kanske pga av att en rättslig tvist uppstod kring övertagandet- innan konkursen så sålde Plöger rättigheterna till namnet och att producera produkterna till företaget Red Sea - sedan efter konkursen så sålde konkursförvaltaren samma sak till ett annat tyskt företag där Plöger började jobba. Denna tvist har det skrivits en hel del om i fackpress, men den lär vara löst nu.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #23
                  Jag trodde jag "pratade" med någon som jobbade inom företaget Dupla. Och inte "bara" var en återförsäljare. Det verkar som jag skickat min förfrågan till fel ställe...
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #24
                    Men David är utan tvekan en trevlig prick - jag har känt honom i ca. 15 år och han köper t.ex. Back to Nature-böckerna av mig och han är nog väldigt glad över om produktionen av Dupla-varor kommer igång igen eftersom det är hans viktigaste produkt.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    Arbetssätt...