Tips på bra biobollar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    Tips på bra biobollar.

    Jag ska snart köra igång ytterligare ett ytterfilter och tänkte den här gången prova med biobollar. Duplas minikaskad ska visst vara bra, men finns det något [u]bra alternativ till dessa (dyra) biobollar?

    Citat från en tidigare tråd om biobollar som Kjell Fohrman skrev:
    "Bra biobollar är konstruerade utan en platta i mitten och med olika gångar i biobollen och vattnet kommer här att rinna fram och tillbaka genom hela biobollen och vattnets anliggningsyta blir mycket stor."
    Slut citat.

    Så finns det någon bioboll förutom duplas som fungerar som Kjell skrev ovan?

    Tacksam för tips.
    //Stefan Lindstedt
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    citat:finns det något bra alternativ till dessa (dyra) biobollar?
    Dyrt och dyrt - dyrt tycker jag t.ex. att filtervadd är, eller de små filterpatroner som följer med innerfilter. Anledningen - man måste hela tiden köpa nya.
    Biobollar och "stora filtermattor" räcker ju livet ut (inte fiskarnas utan ens eget) så i längden är de billiga.
    Ibland (långt ifrån alltid) så lönar det sig med kvalitet.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Jo det har du rätt i. Min förhoppning var att där fanns andra bollar som har hög "kvalite" men kanske lite billigare.(annars blir det duplas)

      Jag har tänkt fylla filterbehållaren till 80% med biobollar och sedan ha en bit filtermatta ovanpå detta.
      Finns det någon anledning till att klippa filtermattan i småbitar som jag sett att flera gör även om jag har en kraftig pump(2200 l/h till en behållare som rymmer 12 liter) som driver filtret. (Såg att orsaken till detta klippande var just genomströmmning)
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • november 2002
        • 666

        #4
        Jag köpte precis de här, vilket jag måste säga är rätt billigt:



        finns även en mindre förpackning med 60 st för 70DKK. Bollarna var iofs rätt stora, 3 cm på ena hållet och 2 cm på andra. kan nog fixa ett foto ifall du vill
        /Mikael

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Det hade varit toppen om du ville ta ett foto(gärna så närgånget som möjligt)
          Står det någonstans på förpackningen vilket fabrikat det är.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • november 2002
            • 666

            #6
            fabrikatet är hagen, bild kommer strax
            /Mikael

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • november 2002
              • 666

              #7
              här ligger tre bilder.



              Diametern är ca 3.5 cm på båda hållen.
              /Mikael

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #8
                Suveränt, Mikael. Tack för både bilder och fabrikat.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Här är ett par prisvärda alternativ;

                  http://www1-dug.websale.net/cgi/websale5.cgi?Ctx={m/websale/m}{s/zoo-zajac/s}{l/03-AA/l}{g/1/g}{g/9/g}{g/2/g}{gr/010902/gr}{p/3/p}{any//any}{i/c/i}{ctx/fff83d40/ctx}{st/2/st}{cmd/d/cmd}{ver/2/ver}{md5/1bdb76cc3aee186c14ba421d9200955b/md5}

                  http://www1-dug.websale.net/cgi/websale5.cgi?Ctx={m/websale/m}{s/zoo-zajac/s}{l/03-AA/l}{g/1/g}{g/9/g}{g/2/g}{gr/010902/gr}{p/3/p}{any//any}{i/1/i}{ctx/fff83d40/ctx}{st/2/st}{cmd/d/cmd}{ver/2/ver}{md5/1bdb76cc3aee186c14ba421d9200955b/md5}
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Det gick inte att länka, kopiera adresserna och klistra in dem i adressfältet så funkar det.
                    Elle gå in på http://www.zajac.de och i menyn Aquaristik/Filtermaterialien/Zac/Filterbälle und Igel
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      Speciellt den som hette biobälle såg ut att vara ett bra alternativ. (Förutom storleken då kanske.)

                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Hagens biobollar som mikro länkar till ser ut som om de är konstruerade på så sätt att vatnnet kommer att rinna rätt igenom efter "rören" och då blir vattnets transportväg väldigt kort vilket minskar effketiviteten.
                        Zoo Zajacs biobollar verkar ha ungefär samma konstruktion.

                        En sak till kan vara värt att nämna - Stelin drar ett citat av mig ovan om vilka biobollar som är bra som i och för sig stämmer, men en sak är inte omnämnt - storleken - för visst har den betydelse.
                        I ytterfilter är små biobollar nödvändiga - de stora är för skrymmande och lämnar för mycket död yta. Så inte ens Duplas stora biobollar funkar något vidare i ytterfilter - då är helt klart bitar av filtermatta att föredra framför de stora biobollarna.
                        De små har en diameter på ca. 20 mm.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • Johan1
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 390

                          #13
                          Tja enligt min uppfattning skall biobollar användas till droppfilter och våttorra filter.

                          Jag har provat flera olika sorter av biobollar i ytterpumpar. Om jag fattat rätt gör man biobollar luftiga för man skall få en bra
                          luftströmning igenom dom?

                          Okej mina diskus och altum blir bra mycket mera rädda när jag har biobollar än exempel än det klassiska med ett förfilter av filtermatta, stora keramikrör filtervadd ett lager med mindre keramikrör och till slut ett lager med torv.

                          Nu har jag inte mätt och massa värden utan har bara gjort min bedömning utifrån hur fisken beter sig.

                          Biobollar är dyrt och fördelen mot vanliga storpack "noname" keramikrör eller lavagrus etc är marginell. Tycker jag. Jag har själv 5 sorter biobollar hemma vad 3 är duplas, 1 asien och en av zajac.

                          Tja filtermattor i små bitar går bra men jag skulle nog föredra keramikrör. Jag är anti filtermattor till något annat än förfilter och makaniskafilter så jag har kanske lite förutfattade mening här.
                          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            citat:Tja enligt min uppfattning skall biobollar användas till droppfilter och våttorra filer.
                            Ja alla STORA biobollar är konstruerade för droppfilter, vilket var anledningen till att jag ovan rekommenderade filtermattebitar framför dessa i ytterfilter.

                            citat:Jag har själv 5 sorter biobollar hemma vad 3 är duplas varianter.
                            Dupla har väl bara tre modeller, eller hade rättare sagt eftersom företaget pga konkurs inte existerar längre.
                            Ciklidhälsningar
                            Kjell

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #15
                              På duplas hemsida står det bara om två modeller av biobollar. Biokaskad och minikaskad vilken skulle isåfall den tredje vara? Någon äldre variant kanske?


                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...