Mal arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    citatet är grymt mycke lättare att leta på planet-catfish.com med ett L-nummer än nått felstavat vetenskapligt namn
    Det köper jag.
    citaten blir det mer enhetligt för alla har ett nummer men få har vetenskapliga namn.
    Köper jag inte []
    citat:det är tyvärr sällan som det latinska namnet är helt korrekt, även på vetenskapligt beskrivna fiskar.
    Det köper jag och det är en rejält motiverad orsak
    citatessutom är det lättare för oss vanliga dödliga att komma ihåg en bokstav och tre siffror än jättelånga namn på utrikiska =)
    Det köper jag definitivt inte.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

      #17
      Just Baryancistrus sp "golden nugget" finns i tre olika arter L18,L81 och L177 och det hade varit omöjligt att veta vilken av dom tre man menar om man inte använde sig av L-nummer.
      mvh Stefan

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        citat:Just Baryancistrus sp "golden nugget" finns i tre olika arter L18,L81 och L177 och det hade varit omöjligt att veta vilken av dom tre man menar om man inte använde sig av L-nummer.
        Det är ju självklart och det var inte det jag menade. Arten är ju inte beskriven. Tre L-nummer betyder inte tre arter eller ens populationer dessutom. Det betyder tre morfer. Tänk om vi började kalla ciklider efter aqualognumren (vilket aqualog vill) istället för art och fångstlokal. HUUUUUUHHHH!!!!
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...