Vieja bifasciatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #16
    FI: I mitt kar finns det inte tid för någon smygjakt, inte med motaguense, labiatum och citrinellum också."The winner takes it all"

    Vad det gäller viejorna så blir hanen kraftigare i kroppen och får en mer markerad panna, även puckel så småningom. Det är dock bara synspila som utvecklar en riktigt kraftig puckel. Jag har inte sett någon på de andra arterna. Är de lika gamla så är hanarna större också. Hanarna brukar ofta har starkare färger också.
    Men det finns kraftiga honor också, jag fick i fredags en stor fin maculicaudahona (av mattias nilsson (han som har syskonen till mina dovii)) som är högre i kroppen än vad mina hanar är. Förhoppningsvis beror detta också på att hon är äldre, för mina hanar ser lite väl slanka ut.

    Men är de så pass stora så lär de väl visa lite beteende så småningom, under förutsättning att de får chans till det. Sätter jaggorna igång med lek igen så lär det väl bli svårt.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #17
      enda säkra sättet att könskilja är att ta upp dem och jämföra könsöppningar.
      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

        Men är de så pass stora så lär de väl visa lite beteende så småningom, under förutsättning att de får chans till det. Sätter jaggorna igång med lek igen så lär det väl bli svårt.
        Jo jag hoppas faktiskt att jaggorna är lika tröga på att få till det den här gången som innan förra leken, lyckas bifasciatusarna installera sig i karet ordentligt och ta rejäla revir så tror jag att de har större chans att stå emot jaggorna, skulle jaggorna leka nu på stört så skulle det troligtvis gå som vanligt... Enligt "lekschemat" så ska jaggorna leka väldigt snart men de visar ingen som helst tillstymmelse till att ens ha påtänkt lek så jag hoppas att det ska vara lugnt i karet ett tag till.
        Det vore kul om jag åtminstone hann få se lite lekbeteende hos bifasciatusarna innan jag tvingas börja fundera på vilken av arterna jag ska fokusera på i framtiden, det är ju som du säger att bifasciatusen är rätt ovanlig så skulle jag bara ha tur med könsfördleningen så är det nästan ett tillfälle att satsa på den här arten ett tag, det skulle iofs vara sjukt jobbigt att göra sig av med jaggorna men jaggor kan man ju alltid skaffa igen, viejor(oavsett art) hittar i princip aldrig hit upp till Luleå.
        Nåja, vi får se vad som händer, vem vet det kanske går att ha båda arterna i karet även vid lek. Hoppet är det sista som överger människan.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #19
          Fokus på bifasciatum, inget tvivel om det!!
          Jaggor är vanliga nu, vilket inte bifasciatum är.
          Bägge arterna i karet vid lek blir nästintill omöjligt, dags att satsa på ett 2m kar nu!(eller längre)
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Jo fast det där med att hålla fiskar bara för att de är ovanliga brukar jag lessna på rätt snabbt, jag behöver något utöver bara exklusivitet och ett vackert utseende. Jag hoppas att viejorna kan visa upp något som i så fall skulle göra det lättare att välja dem framför jaggorna, som det är just nu så är det främst utseendet och ett lite mer aktivt beteende som talar för bifasciatumen och jag vet inte om det räcker eftersom jag har haft jaggorna så länge och har fäst mig så vid dem. På ett par månader så har jag haft jaggorna i 2 år... det är svårt att bara håva upp dem och dra till akvariebutiken med dem...

            Men om man nu skulle leka med den hemska tanken att det är bifasciatumen jag ska spara, skulle det då kunna gå att ha kvar jaguarhanen som ensam individ? Jag läste någonstans att bifasciatumhanarna tröttnade väldigt snabbt vid lek och struntade i yngelvården så det kanske inte blir två mot en som med jaggorna? Det kanske t.o.m är bra om det går någon fler ciklid i karet som håller hona-hane-aggressionen på en lite lägre nivå?

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            Arbetssätt...