Vieja bifasciatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Vieja bifasciatus?

    Nu får ni experter hjälpa mig lite här, jag gjorde en akvarierunda härom dagen och lyckades komma över ett gäng Viejor men har inte lyckats identifiera dem, försäljaren trodde att det var synspilor men efter att ha dammsugit internet så börjar jag tro att det är Vieja bifasciatus.
    Kolla på bilderna nedan, bilderna är tagna med blixt men är ändå hyfsat korrekta färgmässigt, om det behövs så kan jag även posta bilder tagna utan blixt men då får ni vänta till ikväll.




    Anledningen att jag misstänker bifasciatus är det mörka fältet ovanför linjen samt de rödaktiga prickarna på huvudet, tittar man i Aqualogen så liknar de "Vieja bifasciatus "Rio-CANDELARIA"" ganska mycket men det mörka fältet är inte riktigt lika framträdande.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    Bifas, utan tvekan. Konstig huvudform dock, de brukar vara mycket rundare.

    Störst och elakast av Viejorna, vart ska du ha dem?
    fish r friend

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Tusen tack för hjälpen. Kul! Bifasciatumen har varit en liten favorit ända sedan jag såg den på The Cichlid Scene.

      De har gått i jaguarkaret ett tag nu och det har fungerat bra så här långt, de beter sig på samma sätt som zonatumen så jag förväntar mig att det ska gå bra åtminstone tills jaguarerna leker, jaguarerna har ju varit lite tröga på lekfronten så vi får väl se hur länge det dröjer innan problemen dyker upp.
      Skillnaden från tidigare försök att ha ciklider med jaguarerna är dock att det nu är 3st viejor((hane, hona + okänd) och 2st jaguarer så jag förväntar mig verkligen ingen totaldominans av jaggorna, i så fall så får jag uppdatera min syn på jaggornas aggressivitet... Bifasciatum-hanen är en ganska rejäl pjäs, lugnt i klass med citrinellumen jag hade tidigare.
      Jag har dock möblerat om totalt och skapat lite väggar och jag har ju även skivtetrorna i karet så förhoppningsvis så ska det inte bli så allvarliga bråk. Men vi får se vad som händer, det vore i alla fall vansinnigt kul om det skulle fungera.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        coolt, efterlyser lite "hela akvariet"-bilder så man får se hur det ser ut med alla invånare i karet
        fish r friend

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          Vad snygga dom är! Som en ytterligare förädlad Synspilum.

          Grattis! Skulle det inte funka åker väl jaggorna va ?


          Mvh Jari

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av orm

            coolt, efterlyser lite "hela akvariet"-bilder så man får se hur det ser ut med alla invånare i karet
            Här är några bilder, solen skiner som aldrig förr så det är tyvärr rätt mycket reflexioner i glaset, bättre bilder kommer eventuellt ikväll.




            Här är en hyfsad bild på hanen, tyvärr ser man inte ryggfenan som är sjukligt vacker, bättre bilder kommer senare.


            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av jarinen

              Vad snygga dom är! Som en ytterligare förädlad Synspilum.

              Grattis! Skulle det inte funka åker väl jaggorna va ?
              Personligen så tycker jag att synspilorna är vackrare, i alla fall än den varianten av bifasciatus som jag har, men de är helt klart rejält mycket mer ögongodis än jaggorna. Men utseendet är ju inte allt.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Nu kommer jag med lite nya bilder där man ser storleksskillnaden på fiskarna lite bättre.

                "Hanen" är den i mitten, "honan" till höger, den med okänt kön nere i vänstra hörnet.

                Några fler bilder, efter matdags, alla är på språng.



                Konstigt nog så bråkar de inte alls mellan arterna, bifasciatusarna bråkar litegrann sinsemellan men i övrigt så är karet oerhört lugnt. Lugnet före stormen kanske... :/
                Jaggorna äger dock fortfarande karet, de jagar inte undan viejorna men simmar var de vill och hur de vill utan att någon försöker stoppa dem. Bifasciatusen som jag tror är en hane är rätt aggressiv mot de två mindre bifasciatusarna, speciellt den som mest troligt är en hona. Kärleksgnabb?
                Den med okänt kön kan eventuellt vara en hane, den är iofs minst och har inte färgat ut ännu men den har samma kraftigt sluttande panna som den förmodade hanen, jag kan även se att hanen och den med okänt kön har lite blåskimmrande prickar på sidorna medan honan inte alls har dessa prickar. Men vi får se vad som händer, med min otur så visar det väl sig vara tre hanar eller tre honor...
                Nåja det kanske vore bra, lek med centralamerikanare är ju inte alltid positivt har det ju visat sig...

                Fler bilder.





                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #9
                  Snyggt kar Fredrik!
                  I någon liknande stil vill jag ha mitt kommande 720 CA-kar.
                  Vad är det för bakgrund?
                  Anders L

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Tackar tackar, jag byggde lite mer på höjden den här gången, egentligen enbart för att få lite fler döda vinklar i karet, kul att höra att det även fungerar utseendemässigt.
                    Bakgrunden är bara en pappersplansch av en stenvägg.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      pappersaffisch! haha lurade mig i alla fall, men snyggt var det på kortet...
                      Anders L

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        FI: Gratulerar till en ovanlig art här i Sverige, det är många år sedan jag såg den sist härnere. Det verkar ju vara lite storlek på dem också. Hoppas bara att du har tur med könsfördelningen.
                        Lek av dessa hade ju inte varit fel, så att du kan sprida ynglen ut över Sverige!

                        Om du nu tvingas välja mellan jaggor och bifas så är ju valet klart, ut med jaggorna och odla bifasciatum istället!!!

                        och du behöver inte vara lugn, de kommer att få mer färg ju större de blir!

                        Vi kanske kan friska upp viejatråden i fortsättningen nu, den somnade ju in för ett tag sedan.



                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                          Om du nu tvingas välja mellan jaggor och bifas så är ju valet klart, ut med jaggorna och odla bifasciatum istället!!!
                          Usch vad hemsk du är!
                          Skämt åsido, visar det sig att jag får ut ett lekpar och om jag sedan tvingas välja mellan jaggorna eller viejorna så får jag väl se hur intresset för respektive art är just då. Just nu så är bifasciatusarna helt klart intressanta, de är lite livligare än jaggorna och deras utseende är det ju inget fel på direkt, om de dessutom blir vackrare då de blir större så är det ju ännu bättre. Men jaggorna har ju fördelen att vara rovfiskar medan viejorna i princip är vegetarianer och jag har ju som ni vet en liten förkärlek till rovfiskar... Det är roligare att se någon smyga på en fisk än på en bit gurka... ;D

                          Men förhoppningsvis så ska jag slippa behöva välja, just nu så fungerar de bra ihop, vad som sker då någon av dem leker återstår att se...
                          För att viejorna nu ska bli _riktigt_ intressanta så skulle det vara kul att få reda på om jag har minst en hona och en hane.
                          Är det någon som vet hur man könsbestämmer en bifasciatus eller hur man rent generellt könsbestämmer viejor?

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #14
                            Ja du FI, att skilja viejor är inte det lättaste. Honorna brukar var blekare än vad hanarna och har inte lika långt utdragna fenstrålar. Fast det har ju inte hanarna heller, nu snackar jag om bifasciatum, zonata, fenestrata och liknande arter. Det är annat med argentea,regani och maculicauda.
                            När honorna har "tänt till" så att säga har de blivit mörkare på buken. Så har jag det för tillfället med en fenestratahona hos mig. Trodde först det var en hane, men sen såg jag att hon höll på med en säker hane och hon blev rent svart på buken.

                            Kanske skall jag lägga in en liten brasklapp också, de viejapar som jag fått fram har alltid haft lite "kärleks"problem mellan lekarna. Men som föräldrar har de gått bra!!

                            Sedan så har viejorna något som jag tycker är rätt så rogivande att se på och det är när de genomsöker bottnen efter mat, efter matning brukar jag sitta kvar rätt så länge och titta på dem när de vänder och vrider på stenarna för att hitta kvarglömda matsmulor.
                            Mina 2 jaggor (så var den hemligheten också avslöjad) simmar bara omkring utan mål i karet och väntar på mer mat, rätt trist (fast de var kvicka som attan när de fick sebrafisk idag!, här var det inte tal om någon smygjakt utan mer pang på)
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Jinnarparen: Kul att du har skaffat jaggor igen! Jag håller med om att de kan vara lite trista då man matar med vanligt foder men detta är ju ganska onaturligt för dem så det är egentligen inte så konstigt, det är först då man matar med levande foder som jaggorna kommer till sin rätt som jag ser det. Försök få igång deras smygjakt genom att inreda med mycket bråte och mata dem med fiskar som är omöjliga att få tag på genom "normal" jakt. De blir klumpigare ju större de blir så då använder de smygjakt på alla typer av byten, mina smyger t.o.m på guldfiskar...

                              Nåväl, tillbaka till viejorna.
                              Kan man inte titta på deras kroppsform för att avgöra vilket kön de har?
                              Tittar man på den här bilden så ser man ganska tydligt skillnaden i kroppsform och färg på de två som jag tror har olika kön, min gissning är att den till höger är en hona och den i mitten en hane, vad tror du om det?

                              Vid vilken storlek brukar könsskillnaderna träda fram på allvar?
                              Uppskattningsvis så är den största en bit över 20cm, den mellersta drygt 15cm och den minsta just under 15cm. Ingen av dem har spetsiga utdragna fenor men pannan har lite brantare lutning på den största.

                              Vad bör man för övrigt mata viejor? Jag köpte gröna Hikaripellets som var för Koi men jag vet inte om det är rätt, jaggorna är tokiga i dem precis som med alla typer av pellets men viejorna verkar inte så förtjusta i dem, de verkar tycka bättre om Sera Cichlidsticks som de äter med stor aptit.
                              Jag har förståt att man ska ge dem mycket grönt men vet inte riktigt vad som är bäst, har du några bra tips som du vill dela med dig av?

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...