3 arters ca-akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #16
    salvinin å texas blir lika stora.

    vad tror du själv händer när alla tre arter leker samtidigt i det karet?
    fish r friend

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #17
      Arterna skulle säkert funka , ett 600 är väl 2 meter har jag för mig, men att ha ett par av varje är att utmana ödet.

      Själv skulle jag välja att ha ett par av Texas och inga mer par, hanar av de andra.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Razer
        Användare
        • december 2003
        • 48

        #18
        Okej det har ni rätt i, det skulle bli rena massakern i karet lika bra att skrota iden helt å hållet... just nu har jag ett texaspar ( cyanoguttatum som för övrigt är runt 10-11cm båda två) och ett zebra par där hanen är ca 12cm.. det har funkat bra hittils men texascikliderna lär väl ta över karet så småningom.... jaja tack för råden och för att ni förhindrade en möjlig katastrof... hejhej
        Hej!alla glada människor

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #19
          men _en_ Salvini (hane eller hona) skulle säkert funka.
          fish r friend

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #20
            2 arter i ett 600 liters går säkert bra under förutsättning att dem är ungefär lika stora.
            Satsa på ett par texas och ett par Salvini

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #21
              Razer: De 3 par du nämner bör kunna fungera i ett 600 l, under förutsättning att det är 2 m långt. Men du måste inreda på rätt sätt, fiskarna skall inte kunna se varandra över stora avstånd. Det måste finnas enskilda "rum" i karet.
              Så ge inte upp innan du försökt.
              Om du trots allt skall göra dig av med någon art, plocka bort sebracikliden.
              Det tråkiga med denna art är att den leker för jämnan, det blir aldrig lite lugn och ro i karet.
              Stoppa en hane och hona i en spann och du har yngel efter några veckor
              Det roliga med arten är dock deras yngelvård, föräldrarna har nog den bästa teamworken jag någonsin sett, av de arter olika jag har fått lek av, och försvarar lätt sin avkomma mot betydligt större fiskar.
              Så jag tror inte dina texas kommer att ta över ditt kar så småningom.
              Ingen av de arter du nämner blir några jättar.
              Det anges i litteraturen att både salvini och texas kan bli 25 cm och större, men räkna med 20 cm plus någon cm till för hanens del. Honorna blir nog inte ens 20 cm.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • Razer
                Användare
                • december 2003
                • 48

                #22
                Grymt! då är hoppet inte borta trots allt jag gör väl troligtvis av med sebraparet då och prövar salvini.... efter några ommöbleringar i karet ska det nog bli möjligt å fixa tack för råden allihp hejhej
                Hej!alla glada människor

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 788

                  #23
                  Vad bör man mata zonztum med, dom tar varken flingor, pellets, räkmix eller röda mygg. Det enda dom fastnat för är mina cabomba som verkligen minskat....

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #24
                    en mix av mycket grönt + allt det du försökt med borde funka bra.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Mattias Andersson
                      Användare
                      • september 2003
                      • 788

                      #25
                      kör på en räkmix med mycket grönt(75%) men denna ratar dom [?]

                      Kommentar

                      Arbetssätt...