3 arters ca-akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    3 arters ca-akvarie

    Undrar om ett akvarie med måtten 160x54x54 skulle kunna hysa dessa 3 arter: Synspilum, salvini och citrinellum.

    Ska jag byta ut nån av arterna, eller bara köra med 1 par? Tanken är att köpa 5 av varje för att till slut få 1 par av varje art. Inredningsmässigt är tanken att det ska påminna om orm`s ca-akvarie.
  • mrgreed
    Användare
    • juli 2002
    • 494

    #2
    Synspilum blir minst 25 oftast större
    Citrinellum blir också minst 25 oftast större
    Salvini blir inte så stor oftast runt 15-20.
    Med andra ord skulle jag om jag skulle vara dig antingen köpa:
    6 Synspilum och bara ha dem eller 6 citrinellum och ha bara dem tills man får ett par.
    Dem fiskarna blir för stora och framförallt Citrinellum är väldigt aggressiv och stridslysten.
    Ett par Citrinellum bör nog ha minst det akvarium du har.
    Salvini har jag aldrig ägt själv men det sägs vara en agressiv liten rackare,den blir dock inte så stor och eventuellt borde du kunna ha Salvini och kombinera med någon annan art typ Jack Dempsey eller Sebraciklid som ligger bättre till storleksmässigt.
    Annars kan du få 15 Parachromis Dovii yngel av mig som sedan förhoppningsvis blir ett par:-)

    Mvh
    Danne

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Som mrgreed skriver så kommer det att bli problem med att ha 3 så pass stora par i ett 160 cm kar.
      Detta, om du vill att fiskarna skall utveckla sin fulla potential, dvs låta dem växa sig riktigt stora. Upp till runt 20 cm går det nog bra. Men skall du ha dem till att bli över 30 cm, som de kan bli så blir det för trångt.
      Bättre då att till slut satsa på ett par. Salvinin kan du i och för sig ha tillsammans med något annat par i samma storlek även när de blir stora. Salvinin rör sig inte över lika stora ytor som de andra fiskarna du nämner.
      Ett par kan tyckas vara tråkigt att ha, men ett fint fullvuxet synspila par är otroligt fint att se på.
      Citrinellum är också mycket fina, hittar du dessutom också "rätt" (en smaksak, själv letar jag röd och/eller citrongul) färgvariant så får du både en fin fisk samt en fisk med mycket personlighet (detta gäller också de andra arterna, men citrinellum visar nog mer)
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        det finns en anledning till att jag bara har en av varje art i mitt kar

        lekpar = problem
        fish r friend

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5
          Orm:så du har bara en av varje art i ditt 600 liters ca-akvarie??? Då missade jag det....

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • september 2003
            • 788

            #6
            Lutar mest åt att jordätarna får gå kvar istället. Vad finns det för nåt som e relativt färgglatt och stort som kan gå i 1 kar med brasilliensis och tuppkammar??

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Lucipher: Inte ska du väl ge upp så lätt, då fiskarna är små så kan du blanda rätt friskt i ett sånt där kar, då de sedan blir större så kommer du att behöva gallra bort de du inte har fastnat för men jag kan nästan garantera dig att du inte kommer att tycka att karet är tråkigt även om du "bara" har ett lekpar i karet. Det låter kanske tråkigt men deras lekbeteende samt enormt stora yngelkullar gör att karet hela tiden är intressant, mäktigt och vackert. Det kan även gå att kombinera ett stort lekpar med en mindre ciklidart om du inreder riktigt bra. Misslyckas du med detta så kan du använda skivtetror för att få lite mer rörelse i karet, jag har 5st skivtetror med mina jaguarciklider just nu och de har klarat sig riktigt bra trots att jaggorna har ett par hundra yngel i karet, de åker på någon smäll lite då och då men de är kvicka och verkar vara rätt tåliga.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #8
                Så man skulle kunna köpa den uppsättningen som jag skrev innan och gallra bort när dom börjar para ut??

                Hur bör man inreda ett kar till dessa arter?? På höjden eller bara lite småsten och rötter på botten??

                Vilket är bäst, 1 stor gibbiceps eller flera små ancistrusar??

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ungfiskar kan man blanda lite hur man vill, du kan lugnt ha tre olika arter av ungfiskar i det där karet, problemen brukar dyka upp först då fiskarna börjar bli könsmogna(~10cm). Jag vet dock inte hur bra det kommer att gå för salvinicikliderna, de växer rätt sakta enligt min erfarenhet och de kan nog få det tungt om citrinellumcikliderna drar iväg som de brukar. Men det där är några månader bort, så länge blandningen inte är helt galen så brukar jag prova och se vad som händer och sedan bara korrigera blandningen allt eftersom tiden går, är man bara vaksam så hinner man rädda utstötta fiskar om det visar sig bli fiasko.

                  Appropå inredningen så är det bra med många gömställen, använd gärna stora stenar och rötter och bilda små "rum" i karet så att fiskarna inte behöver se varandra precis hela tiden.

                  Små ancistrusar blir troligtvis mat eller hackkycklingar så mitt råd är att du satsar på stora algätare på en gång, fullvuxna ancistrusar eller en rejäl plecostomus/gibbiceps.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    Användare
                    • september 2003
                    • 788

                    #10
                    Oki tror jag kör med 5-7 synspila och lika många salvini, eller e synspilan för aggresiv för salvinin?? SAtsar nog på att ha kvar mina gibbissar på 22-25 cm.

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 494

                      #11
                      eller e synspilan för aggresiv för salvinin??

                      Snarare tvärtom skulle jag tippa...

                      Mvh
                      Danne

                      Kommentar

                      • Mattias Andersson
                        Användare
                        • september 2003
                        • 788

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

                        eller e synspilan för aggresiv för salvinin??

                        Snarare tvärtom skulle jag tippa...

                        Mvh
                        Danne
                        oki, men o andra sidan så har ju synspilan lite storleksövertag

                        Kommentar

                        • mrgreed
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 494

                          #13
                          oki, men o andra sidan så har ju synspilan lite storleksövertag

                          Absolut det borde gå...

                          Mvh
                          Danne

                          Kommentar

                          • Mattias Andersson
                            Användare
                            • september 2003
                            • 788

                            #14
                            Oki nu har jag iallafall bestämt mig för synspilum, även betällt dessa hos en handlare, kommer förmodligen om 3-3,5 veckor.
                            Men det känns lite trist att bara ha 7 st synspila( 7-8 cm) i ett så stort kar. Tänkte försöka satsa på nån annan ciklid som skulle kunna funka tillsammans med synspila även i längden. Tankar finns om nicagurensis men vet inte om denna art klarar sig gentemot synspilumen?? Sndra alternativ som jag funderat över är zebraciklider, texas, citrinellum och salvini. Men iallafall texas och salvini har jag fått rådet att skippa då dessa verkar för aggressiva.....

                            Kommentar

                            • Razer
                              Användare
                              • december 2003
                              • 48

                              #15
                              Hejsan jag såg att ni diskuterade trearters kar och bara undrade om dessa tre arterna är en alltför riskfylld kombination?
                              salvinipar, sebrapar och ett texaspar i ett 600 literskar? då jag vet att alla tre arter är hyggligt agressiva men bara en blir lite större (texascikliden) kanske det går... är det nån som vet om det skulle funka eller är det dömta tt misslyckas? tacksam för svar! hejhej
                              Hej!alla glada människor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...