Biobollar eller filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Personligen så tycker jag det är jättesvårt att ta reda på vilket filtermedia som fungerar bäst. Det tar ju typ ett år innan man har testat ett filtermedia, sedan då man testar ett annat så måste man ju se till att fiskuppsättningen är exakt likadan som då man började testa det andra filtermaterialet, samma antal fiskar och samma storlek på fiskarna osv, sedan måste man även ha tur att fiskarna äter exakt lika mycket och dessutom så måste man mata med exakt samma foder och fodermängd...
    Det är helt enkelt svårt att komma fram till något vettigt som glad amatör som jag ser det, jag har provat några olika kombinationer men har egentligen inte blivit särskilt mycket klokare...

    Vad är det man ska kolla efter?

    Jag kör sedan några år tillbaka med en kombination med makaroner, EhfiFix(grönt trassel) och ett tunt lager filtermatta och det har fungerat bra, filtrena rengörs ungefär 1-2 ggr per år men skulle nog kunna köras i 1-2 år utan problem då jag alltid förvånas över hur "rena" de är. Jag ska dock understryka att jag har ett ganska lugnt flöde i karet så filtrena belastas nog inte på samma sätt som i t.ex. ett malawikar.

    Jag provade biobollar under en kortare tid(ett halvår) men blev väl inte direkt lyrisk över deras funktionalitet, kan det vara så att biobollar fungerar bäst om det är väldigt bra drag på filtrena?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • september 2002
      • 121

      #17
      FI: Visst håller jag med dig om att det är en tidskrävande och svår process att ta reda på vilket filtermaterial som är det normala. Jag var mest ute efter generella erfarenheter och åsikter från olika akvarister.

      Tack för ditt svar!
      /Nille


      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        citat:Vad är det man ska kolla efter?
        I huvudsdak att akvariet håller sig rent samt att det går väldigt länge mellan rengöringarna (funkar det optimalt skall man väl inte alls behöva göra rent filtret).
        Själv testade jag förr olika kombinationer i stor skala under längre perioder (flera hundra akvarier) men idag blir det inte så mycket med det (har bara 5 större akvarier igång).

        citat:Jag provade biobollar under en kortare tid(ett halvår) men blev väl inte direkt lyrisk över deras funktionalitet, kan det vara så att biobollar fungerar bäst om det är väldigt bra drag på filtrena?
        Det finns oerhört många olika sorters biobollar så att ge ett kategoriskt omdöme efter att bara ha testat efter att bara ha testat en sort (eller några få) blir lite fel. De stora skall dock bara används i droppfilter, de små kan användas både i droppfilter (där syre hela tiden "tillsätts") och ytterfilter (eller typ filtermoduler).
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #19
          Finns Dupla kvar?
          Hur kan det vara så att de har så fruktansvärt dålig marknadsföring, i alla fall i Sverige?
          När såg någon en annons för deras filtermaterial senast?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            citat:Hur kan det vara så att de har så fruktansvärt dålig marknadsföring, i alla fall i Sverige?
            När såg någon en annons för deras filtermaterial senast?
            Har någon någonsin sett en annons för filtermaterial till akvarier i Sverige - inte jag i alla fall.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

            Kommentar

            • AndreasW
              Användare
              • november 2003
              • 18

              #21
              "Har någon någonsin sett en annons för filtermaterial till akvarier i Sverige - inte jag i alla fall.
              Ciklidhälsningar
              Kjell"



              Om jag inte missminner mig helt så tror jag att det finns en annons i någon gammalt ex av tidningen Akvariet, från 70-talet någon gång... ( Jag sitter på en massa årgångar för "kuriosa"läsning)
              Men då gäller det förmodligen något som vi nu X antal år senare förkastat som värdelöst.

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #22
                Okej då, om inte annons i pressen så i alla fall exponering i butik med skylt eller något blad att titta i.
                Eheims grejer ser man i snart sagt vilken kiosk som helst, men Duplas får man fråga och leta och tigga och be om det eventuellt finns att ta hem.
                Är det konstigt då att det inte säljs så bra (om det nu säljs dåligt trots att det är så bra).
                Jag skulle helst vilja se det jag skall köpa, och inte bara beställa något i tomma luften.
                Dom är väl inte sådär billiga så det stör har jag för mig, dom där minicascade, eller vad dom nu heter.
                Hittade just ett pris, ~200:-/1 liter, 700 för 5, vet dock inte om det fanns hemma i butiken.

                Kommentar

                Arbetssätt...