Biobollar eller filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • september 2002
    • 121

    Biobollar eller filtermatta?

    Tjena!

    Har ett ytterfilter (eheim 2026 - 950 l/h)och ett innerfilter (fluval 4 - 1000 l/h) i mitt 350 l akvarium. Jag byter vatten 1 gång/veckan, men tycker att det blir alldelles för skitigt bara efter några dagar. I ytterfiltret är det hälften biobollar, hälften filtermatta. Jag måste göra något med filtreringen, eftersom det blir så pass skitigt så fort.

    Funderar därför om jag ska byta ut biobollarna eller filtermattan mot respektive. Har fått för mig att filtermatta är bättre, stämmer det?

    Tacksam för vägldening!
    /Nille

    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Vilka biobollar har du - det är väldigt olika effekt på dom beroende på vilken typ det är?
    Vilken täthet på biomattan har du - 10 PPI, 20 PPI eller 30 PPI.?
    Om akvariet blir skitigt så snabbt så är sannolikt den största orsaken för mycket mat i akvariet - så det är kanske det du skall titta på i första hand.
    Ett annat tips är att sätta ett förfilter på ytterfiltret (en bit filtermatta).
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Har du ytterfiltret fyllt "lagom" eller riktigt packat?

      Jag har både biobollar och filtermatta, men det blir inte skitigt vatten för mig.

      Vad matar du med?
      Hur mycket/ofta matar du?
      Hur många fiskar har du i ditt akvarium?

      Det du t ex kan göra är att ha 75% filtermatta och 25% biobollar. Du kan även filtrera genom filtervadd, men då skall du helst ha den riktigt tunn...ca hälften av vad man får. Detta kan du ha i ca 2 veckor för att sedan plocka bort den.

      Ofta så är det för mycket matning - för många fiskar - som överbelastar akvariet med restprodukter. Någonstans har du en felbalans som gör att akvariet snabbt blir smutsigt...så försök att finna källan till nedsmutsningen istället för att förändra filtreringen. Du kan också titta på hur och vart insugen är placerade...

      P.s. Kjell hann före...[)]

      Kommentar

      • Nille_Pe
        Användare
        • september 2002
        • 121

        #4
        Tack för era svar!

        Jag kikade upp vad mina biobollar heter och det är "makaroner". Finns det olika storlekar på dessa? Tätheten på biomattan vet jag inte eftersom jag fått den, den är dock ganska grovporig och satt förut i ett filter till en damm.

        Jag har också misstänkt att vattnet blir skitigt pga "övermatning" och fiskantalet. Jag matar (i regel) med räkmix och mygglarver 1 gång varder/dag. I mitt 350 l akvarium går 10 st diskusar runt (6-9) cm. några olika corydoras, 1 A.cacatuoides par och några endlers. Jag vet att antalet diskus i akvariet är mycket men de är ju inte fullvuxna ännu.

        Filtrerna är placerade i varsitt bakre hörn i akvariet, är det bra eller bör jag omplacera?
        Funderar också över om det spelar någon roll i vilken ordning jag placerar makaronerna resp. filtermattan?

        /Nille
        //Nille

        Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
        www.vaaf.se

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Makaroner och Biobollar är 2 helt olika saker!,

          bioboll http://www.pwss.nu/proimages/199721.jpg

          Makaroner http://store.aquaristic.net/AQfaf978...der/070020.jpg

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Det är egentligen ingen fråga om hur många gånger du matar per dag utan mer hur mycket varje gång...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det är bra att ha både makaroner och biobollar tillsammans med filtermatta (PPI 10). Om du skall ha biobollar så finns det olika sorter...varav en del är bra...en del mindre bra.

              Prova att halvera den mängd foder du ger...särskilt mygglarver...som kan försämra vattenvärden drastiskt. Kan det vara så att du "kastar i allt" på en gång?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Som HeNke skriver så är makaroner och biobollar två helt olika saker. Makaroner är ett betydligt sämrer filtermaterial än både biobollar och filtermatta.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Är makaroner överflödigt som filtermaterial om man har biobollar och filtermatta enligt dig, Kjell?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Vet inte riktigt vad du menar med överflödigt - de har ju en positiv filterfunktion så är alternativet att ha inget alls eller makaroner så är självklart makaroner mycket bättre.
                    Men nu gäller det ju att ha ett så optimalt filter som möjligt på den begränsade yta som finns och då föredrar jag små biobollar (de som har storlek som puttekulor och är konstruerade just för ytterfilter) samt filtermatta med PPI 10.
                    De stora biobollar (stora som bordtennisbollar) som är vanligast i handeln är för stora för att vara effektiva i ytterfilter.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Vad jag menar är:

                      Om biobollar och makaroner har samma filtreringsegenskaper så kanske det är bättre att ha fler biobollar och plocka bort makaroner...på det viset blir makaroner överflödigt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ja om man ersätter dom med dom små biobollarna - de stora tror jag inte är effektivare än makaroner.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • Nille_Pe
                          Användare
                          • september 2002
                          • 121

                          #13
                          Tricella: Angående "min matning" så lägger jag den i böt först i en kaffekopp, sedan häller jag i lite åt gången när det tinat upp.

                          Angående mina filterfunderingar: Jag har möjlighet att få tag i mer filtermatta. Tycker ni jag bör byta ut makaronerna mot filtermatta, så jag bara har filtermatta i ytterfiltret?

                          /Nille
                          //Nille

                          Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                          www.vaaf.se

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Jag har en kombination som jag anser funkat bäst under alla år jag haft ytterfilter och testat...

                            Jag tycker att filtermatta är kanonbra, men jag är osäker på om det är den optimala filtreringen att enbart köra på den...
                            Jag skulle nog använda bra biobollar som Kjell skriver om tillsammans med filtermatta (PPI 10).

                            Kommentar

                            • Vannar
                              Användare
                              • april 2002
                              • 339

                              #15
                              Makaroner ær bra længst ner før dom jæmnar ut flødet i filtret + att dom ju har en visst yta.

                              sedan hade jag haft klippta kuber av filtermatta (blir ju alltid spill) och øverst en 5cm tjock bit filtermatta, detta ska inte sætta igen sig inte på ett halvår iaf om du inte matar tokmycket.
                              / Jonas Vannar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...