Smarta knep vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    Användare
    • oktober 2003
    • 234

    #16
    Fredrik h: det är nog ingen funktion du missat men du kanske inte är lika lat som en annan heller =), Man skruvar ju bara fast kopplingen på kranen, stoppar slangen i akvariet. vrider på vattenkranen så att man får upp suget, stänger av kranen och låter akvariet tömmas. sen stänger man utloppet och vrider på vatten kranen så fylls akvariet! Skit enkelt =)

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Precis så gör jag med min med, bara att jag stänger brandslangkranen och kopplar sen loss slangen där jag tömmer. Man behöver inte köpa massa fancy grejer...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Buckshot
        Användare
        • april 2002
        • 244

        #18
        Jag använder en länspump att tömma och en förlängd duschslang att fylla.
        Jag har funderat på om man kunde fixa ngn kontinuerligt vattenbyte?
        Typ en slang som står droppar i nytt vatten hela tiden, ngn slags nivåbrytare i karet som tömmer ut vatten när vattenytan stiger?
        Jag skulle behöva tömma ca 3liter/timma.
        Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

        Kommentar

        • sundelin
          Användare
          • oktober 2003
          • 234

          #19
          Zaphi: Har inte betalat en krona för min lösning, gjorde den själv med lite gamla avlagda prylar i garaget. Ville bara visa modellen....

          Kommentar

          • Uffeman
            Användare
            • februari 2004
            • 234

            #20
            Kanonlösningar!

            -Blir en tur till Biltema i helgen känns det som...

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #21
              God morgon

              Såg hos en kompis i Norge en imponernade lösning, lämplig för den vid kassa stadde och tekniskt lagde: Ett timerstyrt vattenbytessystem. Byter 10 % morgon och kväll. Lite så där avundsjuk....


              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Uffeman
                Användare
                • februari 2004
                • 234

                #22
                tufft, men ju mindre kontroll man själv har över processen dessdå svettigare blir det att vara hemifrån med kännedom om att en massa elektroniska mackapärer pumpar litervis med vatten fram o tillbaka automatiskt där hemma...

                Kommentar

                • henriklh

                  #23
                  Jag har en idé om hur man skulle kunna fixa ett enkelt (utan att behöva koppla akvariet till avloppet) kontinuerligt vattenbyte. Får se om jag kan förklara så att ni förstår:

                  Man har två lika stora dunkar under akvariet (på 25 liter typ) den ena kopplar man till en ytavrinning (anntingen en overflow box eller ett hål) och den andra kopplar man till en doseringspump (ab aqualine 3 l/h kostar 600:- på aquaristik.net) Varje dag tömmer man dunken med akvarievatten, fyller på nytt vatten i den och byter plats på slangarna. Skulle man glömma det nån gång så spelar det ingen roll, det enda som händer är att doseringspumpen står och går tom, och det klarar den ju utan problem.

                  Nackdelen är att om man vill byta mer än 20-30 liter per dygn så måste man kånka på en j-a massa dunkar (och för all del att man måste kånka över huvud taget)

                  /Henrik

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #24
                    Jag har ej startat mitt kar än men jag har funderat på att sätta en Y-koppling med kranar på utlopps sidan på min eheim 2260 och använda pumpen som hjälp vid tömning. Vet ej om den orkar trycka så långt än...
                    kanske blir omständigt så hävert kanske vinner i längden.
                    någon annan som använder ett ytterfilter till tömning ?
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...