Smarta knep vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    Smarta knep vid vattenbyte

    Tjenixen allihopa...

    Tänkte kolla om någon har några smarta knep/utrustning för de
    periodvisa vattenbytena.

    Ska man byta 40% varje vecka i ett 540L kar så undviker man gärna
    att använda en spann [)] så jag är säker på att många här har smarta lösningar på detta eller ??

    -Eller är det trädgårdsslang som gäller ?
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    typ alla använder en slang för tömmning sen samma slang på kranen så fyller man upp igen hur nekelt som helst.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      det magiska ordet är: gardenakopplingar. eller liknande.
      fish r friend

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • februari 2004
        • 234

        #4

        Skicka gärna in en bild på era smarta lösningar !

        Kommentar

        • Martin_M

          #5
          Slang funkar bra som GoSatta sa! Använder ett avsågat dusch handtag som jag bara tejpat på slangen med lite silver tejp vid fyllning. Hävert funkar ju bra när man tömmer.

          Passa dig bara för katter, mina katter har gnagt hål på två slangar så numera stänger jag in dom i köket

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Tömma:
            Jag har en färdigköpt sk slamsug monterad på en lång genomskinglig slang (finns billig på biltema) och en startgummibälgen andra änden.
            Den räcker äna ut i tvättstugan.

            Fylla:
            Samma typ av slang fast med "gardena" typ koppling. Bara att koppla till kran å fylla!

            Fast jag blandar med 60-70% osmosvatten så jag får hinka rätt mycket ändå... kanske skulle skaffa en liten vatten pump!
            Anders L

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • april 2003
              • 429

              #7
              Har en lång lite grövre slang än en trädgådsslang (men det går bra med en vanlig trädgårds slang) med gardenakopplingar.

              Tömmning:
              Lägger ner slangen i karet och andra änden i badrummets golvbrunn (så lågt som möjligt för att få bästa draget) Suger till några gånger( för att få igång baksuget) tills vattnet är på gång och sätter ner munstycket i golvbrunnen.
              Har monterat en halvliters pet flaska i änden på slangen som jag kapat botten på, detta för att göra rent sanden, kör runt lite med flaskan i sanden så dras "skiten" upp och sanden/gruset blir kvar.
              Funkar perfekt!

              Fyllning:
              Samma slang och i änden som nyss låg i golvbrunnen har jag duchmunstecke gäng på! Jag tar av duchmunstycket från min vanliga duch och föster duch slangen vid slangen och drar på vattnet.


              Jag personligen skulle ALDRIG lita på att tejpa när det gäller vatten, det kan bli en vattenläcka/skada som kostar en dyrt.
              Köp riktiga grejer, det är värt det i säkerthet. Så Gardena kopplingar och duch gäng i andra änden är mitt tips!
              Tömning och fyllning går på max en haltimme för mitt 540 liters!

              Lycka till!
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • David Johansson
                Användare
                • april 2002
                • 581

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Lejonmarie

                Har en lång lite grövre slang än en trädgådsslang (men det går bra med en vanlig trädgårds slang) med gardenakopplingar.

                Tömmning:
                Lägger ner slangen i karet och andra änden i badrummets golvbrunn (så lågt som möjligt för att få bästa draget) Suger till några gånger( för att få igång baksuget) tills vattnet är på gång och sätter ner munstycket i golvbrunnen....
                Ett litet tips,
                Har man långa grova slangar kan det vara en fördel att först fylla slangen med vatten via kranen när ena änden är dränkt i akvariet. När man sedan kopplar loss andra änden från kranan får man självdrag, på så sätt slipper man suga igång flödet.
                David

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  ojojoj va svårt det är att motstå sånna här upplägg ... man vill ju bara smasha in en dräpare
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Micke H
                    NCS Medlem
                    • oktober 2003
                    • 144

                    #10
                    Hejsan !
                    Jag gör som ovansående inlägg, dvs tömmer vattnet genom en lite grövre trädgårdsslang som jag bara lägger i wc:n.
                    När jag ska fylla på så har jag en jättebra koppling som man enkelt skruvar på kranen i handfatet. Det är en koppling med gummitätningar som man köper på Biltema för 39,90 ( artikelnummer 36-209 ) Den passar på de flesta kranar och man sätter dit och tar av den på några sekunder. Den har Gardena-koppling så det är enkelt att ansluta slangen som man fyller på med.
                    Jag har även en universalklämma för 29,90 (art.nr 20-819) från Biltema som jag fäster slangen i akvariet med så att den sitter fast medans man fyller på vattnet

                    micke
                    Det funkar perfekt
                    540 liter +222 +222 +100

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      Kör på samma sätt som Micke på akvariet jag har uppe i vardagsrummet, precis samma koppling. Nere i källaren har jag ungefär samma lösning fast en "strut" i kranen som jag tränger trädgårdsslangen på. Fungerar klockrent!

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • april 2002
                        • 865

                        #12
                        Är det ingen som startar häverten genom att dra ner slangen ända ner till bottnen av akvariet, täppa till med tummen och snabbt dra upp slangen och släppa tummen precis under vattenytan?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • sundelin
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 234

                          #13
                          Här har ni den ultimata tömmnings/fyllnings redskapet.
                          Man kan även göra den själv.....

                          Bild: http://www.waterbed.se/image.php?productid=16180
                          Butik: http://www.waterbed.se/customer/home.php?cat=256

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1884

                            #14
                            Sundelin, det där som du visar är ju vad amerikanerna kallar en "python" om jag har förstått det rätt. Vad jag aldrig begripit är vad man ska ha den till när det går lika bra utan? Eller är det något i funktionen som jag har missat?

                            mvh,
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Jag kör 3/4" slang med böjt pv-rör i ändan som ligger över akvariekanten så man slipper stå hålla. Längst ner är röret böjt uppåt ytan med plastsil, så inte gruset rörs omkring vid påfyllning och så inte fiska skall åka med vid tömning. Precis innan röret har jag en sån "brandslangkran" som är helt suverän.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...