Könsbestämning på texasciklid (cyanoguttatum)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Wohoo vilken snygging!! Plötsligt så inser man att det faktiskt är skillnad på carpinte och carpinte "escondido". =)

    Hur som helst så väljer jag nog att fortsätta hoppas att min med spetsiga fenor är en hane, den har även tydligare fläckar än de övriga så den skiljer sig mer än på bara fenorna. Fläcken är ju inte så tydlig heller... Jag vägrar helt enkelt att tro att det är en hona!...

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Razer
      Användare
      • december 2003
      • 48

      #17
      Orm jag tror att jag har en hona och en hane trots att båda har sådana fläckar på ryggfenan.
      jag menar rommen ser ju okej ut förutom 2-3 romkorn som e vita och om rommen skulle vara obefruktad skulle väl alla vara vita vid det här laget eller?
      föressten färgar carpinte om som cyanoguttatum när dom leker eller behåller dom sin normala färg?
      det är nämligen bara den ene (honan tror jag) som har färgat om och en korsning skulle ju inte vara för kul!
      Hej!alla glada människor

      Kommentar

      • Razer
        Användare
        • december 2003
        • 48

        #18
        Nu tre dagar efter att dom lade ägg har plötsligt flera av dom blivit vita och hanen har efter vad jag sett börja äta av rommen, bara 70% av den är kvar nu f-n!! Jaja det är bara att hoppas att det går vägen hejhej!....
        Hej!alla glada människor

        Kommentar

        • Razer
          Användare
          • december 2003
          • 48

          #19
          Idag är det knappt 30% kvar av rommen och flera av dom är vita, det här går inte jag får hoppas på nästa lek istället om det nu blir nån!
          Hej!alla glada människor

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Razer: Tråkigt att höra.
            Kan det vara så att du har två honor trots allt? Att äggen inte kläcktes och då började de äta upp dem istället?

            Jag hittade för övrigt precis en bild på ett par carpinte på ett annat diskussionsforum.
            Hyfsat utseende eller vad säger ni?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #21
              hehe surfar du cichlid madness FI?

              Såg den bilden jag med, helt otroliga.
              fish r friend

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #22
                Jo jag blev precis medlem, det verkar vara ett rätt bra forum, inte så mycket tjafs av det jag har sett så här långt.
                Vet du om fiskarna på bilden är carpinte eller carpinte "escondido"?
                Blir vanliga carpinten så där vacker så spelar det ju knappt någon roll om jag bara skulle ha honor då honan såg ut att vara lika vacker som hanen. Grymt vackra firrar!
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #23
                  Så vitt jag vet så är varianten/fenomenet/försäljningstricket Escondido rätt nytt. Så det är nog bara ett fint fulllvuxet par Carpinte.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Razer
                    Användare
                    • december 2003
                    • 48

                    #24
                    Hej igen jag bara undrade om någon vet om carpinte färgar om som cyanoguttatus när dom leker? då i mitt förmodade cyanoguttatuspar endast honan färgade om under leken? som för övrigt misslyckades då alla romkornen blev vita efter tredje dagen för att sedan bli uppätna.... 8sorligt men sant) tacksam för svar!
                    Hej!alla glada människor

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #25


                      scrolla ner så har mojo bilder på sina carpinte i lekdräkt.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Razer
                        Användare
                        • december 2003
                        • 48

                        #26
                        Ja där ser man.. dom gjorde det i alla fall, näe det var bara nåt jag fick för mig då "hanen" i paret inte färgade om under leken plus att han har större blåa fläckar än honan, så jag misstänkte att det var en carpinte jag fått tag i... jaja får se om nästa lek lyckas i stället..
                        tack orm för rådet!!
                        Hej!alla glada människor

                        Kommentar

                        Arbetssätt...