Könsbestämning på texasciklid (cyanoguttatum)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Razer
    Användare
    • december 2003
    • 48

    Könsbestämning på texasciklid (cyanoguttatum)

    Hejsan jg undrar om nån vet hur man könsbestämmer texasciklider!jag har tre st, två på runt 10 cm och en på 5... dom har gått ihop i en månad nu och har inte brytt sig om varandra något nämnvärt.Men idag fick dom två stora cikliderna spel och har stått i ett hörn grävt, spänt sig för varandra och slagits. Är detta nån typ av parningsinledning eller vill dom helt enkelt ha ihjhäl varandra,
    (förmodligen det sistnämda) men jag vill vara säker så att jag inte avbryter nåt om jag särar på dem... tacksam för svar[?]
    Hej!alla glada människor
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    jag vet inte om man könsbestämmer cyanogattum som man gör med Carpinte, men hos carpinte kollar man efter en svart "fläck" i ryggfenan. Då är det stor chans att det är en hona.

    Gräver de tillsammans i samma grop och håller ihop så kan det vara lek på G!
    fish r friend

    Kommentar

    • henrikrock
      Användare
      • november 2003
      • 97

      #3
      En liten fråga. Har jag fattat saken rätt när jag har fått för mig att det finns två varianter av Texasciklid? Eller rättare två olika arter som båda kallas för Texasciklid, cyanogattum och carpinte? Verkar lite rörigt det där. Vad är skillnaden mellan de två och vilken är vanligast?

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        cyanogattum är den "riktiga" texas då den finns _i_ texas. Carpinte är en närbesläktad art som ofta kallas "Grön Texas" eller bara Carpinte. Skillnaden är att Cyanogattum har mindre fläckar och blir lite större.
        fish r friend

        Kommentar

        • henrikrock
          Användare
          • november 2003
          • 97

          #5
          Tack för svaret Orm! Nu fick man lite klarhet i ämnet, ska hädanefter kalla dem för Texas och för Carpinte. Måste skaffa Aqualog Southamerican cichlids 3, så att jag kan läsa in mig lite.

          Kommentar

          • henrikrock
            Användare
            • november 2003
            • 97

            #6
            Orm! Nu är det jag igen... Såg dina bilder från den andra tråden. Grymt fina fiskar! Nr 3 "Escondido", är det en variant av Carpinte?

            Kommentar

            • Razer
              Användare
              • december 2003
              • 48

              #7
              Jag har kollat det där med fläckarna och båda har en stor fläck på ryggfenan..men skulle två honor bete sig på det viset? båda är riktigt sargade över munnen nu, troligtvis är det väl nån typ av revirstid men jag får vänta å se!.. annars får jag väl ta väck den ene... synd väldigt vacker fisk!
              Hej!alla glada människor

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                henrikrock: ja det är en geografisk variant med extra stora fläckar. Escondido är spanska och betyder "gömd". Det är namnet på fångstplatsen.

                Det finns bara 4 exemplar i sverige.

                Razer: jag hadde två jaguar-honor som slogs, grävde, munfightades och lekte. Med varann.
                fish r friend

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av orm

                  Det finns bara 4 exemplar i sverige.
                  Det finns _kanske_ bara 4st exemplar bland medlemmarna här på ciklid.se. Hur många exemplar som finns i Sverige är det omöjligt att veta.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Razer
                    Användare
                    • december 2003
                    • 48

                    #10
                    Även idag fortsätter sriderna.... Dom började direkt när jag tände lyset i akvariet och dom avbryter den endast när andra fiskar simmar in på den fjärdedel av akvariet som dom valt som sin egen stridzon (eller lekplats)dom jagas bort omedelbart!.... jaja jag får vänta å se.. ni vet inget annat sätt som man kan gå efter för att bestämma könen?
                    Hej!alla glada människor

                    Kommentar

                    • Razer
                      Användare
                      • december 2003
                      • 48

                      #11
                      Är det normalt att nyblivna par slåss så mycket i början att dom blir sargade både här å där? mina slåss riktigt mycket, men dom tolererar ej att någon annan fisk simmar in i området där dom slåss då denne jagas ut omedelelbart!
                      (om det nu är ett par)[?]
                      Hej!alla glada människor

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        FI: Rapps har bara skicket 4 till sverige iallafall, å såvitt jag vet är han rätt ensam på Escondidos ... det kvittar, ovanliga iallafall

                        Razer: låter so mde testar styrka och håller på att bilda par.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Razer
                          Användare
                          • december 2003
                          • 48

                          #13
                          Orm du hade rätt! i veckan var jag på kolmården och gick en kurs i etologi och när jag kom hem i dag hade de ockuperat en grotta som dom tömt på sand, och faktiskt lagt rom i.. Gissa om jag blev glad! Förresten nån som sett jaguarhanen och oscarcikliderna på tropikariet där? jaguarhanen var den grövsta jag sett, närmare 45 cm lång och riktigt fina proportoiner. Oscarna var inte små dom heller oxå dom runt 40 cm... det var monstruöst!!
                          Hej!alla glada människor

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Ni som behärskar könsbestämning av carpinte, är båda de här fiskarna honor?


                            Som ni ser så har båda någon slags mörk fläck på ryggfenan men den första har betydligt spetsigare fenor trots att den är mindre.

                            På den här bilden så ser ni hela bunten.

                            Alla har som ni ser den där ryggfensfläcken men kan jag verkligen ha en sådan otur att hela bunten är honor?
                            Kan den med spetsiga fenor trots allt vara en hane?

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              razer: grattis!

                              FI: jag vet inte om fen-fläcken är 100% att könsbestämma, det är bara något jag snappat upp. Men om man jämför mot mina Escondidos så är det där honor.

                              här är min förmodade hane, han växte ifrån alla sina polare typ 75% större än dem ... ingen mörk fläck i fenan .. men kolla fenorna:
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...