Skötselråd om viltfångade scalarer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    #16
    Den vanliga ser klart trevligast ut.
    Rätta en nybörjare.. om jag har fel är vf och den vanliga varinaten samma eller kan den oxå vara odlad?
    Den är snyggast!
    Finns det flera färgvarianter av den vanliga oxå??
    Jag tycker det är fint om den mer går mot beage/gul än silver!

    Ps, den framordalade ser plastig ut! [xx(]

    Hur många ska jag ha i mitt 500 liter med 4-5 Heros Notatus?
    en grupp fjärilsciklider
    och en grupp stimfiskar.
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #17
      Lejonmarie: VF = VildFångade fiskar.

      Mvh Ola
      ola lindeberg

      Kommentar

      • johanlidman
        Användare
        • februari 2004
        • 118

        #18
        Jag har tänkt att göra både och, dels korsa in i mina befintliga stammar och dels odla dom med varandra.

        Lejonmarie det finns följande varianter av Scalarer:

        Guld (g): Detta är en undertryckande gen (båda föräldrarna måste vara bärande på genen för att ynglen ska bli guld) kallas även för ny guld. Används mycket till inkorsning på odlarnas stammar för att det är en dold gen då den inte är i dubbel uppsättning, därför kan du få Guld Scalarer av tex Silver Scalarer. Det finns 3st olika sorter av Guld Scalarer, se mer nedan. Rapporterades för första gången bland importerade fiskar från asien 1973 men Earl Wellwood Hävdar att det är han som odlade fram dom under 1960-talet och att dom sen exporterades till asien och massframställdes.

        Guld marmor (Gm): Guldfärgad kropp och en ljusare marmor teckning på kroppen, marmor genen beter sig som guldgenen då man korsar den med tex Silver scalarer.

        Marmor (M): En ofullständig gen som är dominant. Ger en marmor mönster på kroppen. Denna variant finns i Guld och silver grundfärg. Rapporterades för första gången av Charles A Ash, 1969

        Zebra (Z): En dominant gen som ger ett par till mörka band på Silver Scalarer, en väldigt attraktiv fisk. Rapporterades för första gången 1970-talet

        Rök eller Smokey på engelska (Sm): En dominant gen, som i dubbel uppsättning blir en Choklad Scalare. Denna färgvariant håller sig till den bakre delen av fisken, medans leopard håller till över hela kroppen. Rapporterades för första gången av Charles A Ash, 1971, choklad blev namngiven av Daniel O Adrien, 1973.

        Mörk (I dubbel uppsättning kallas den svart) (D): Detta är en ofullständig dominant gen som gör att Scalarer får en mörkare ton i färgteckningen. Denna gen sägs felaktigt att vara den svarta genen. Lace (L) kallas fisken om den har Mörk i en uppsättning, alltså från den ena föräldern. Rapporterades för första gången av Wm. T. Innes (juli, 1955), Fred Ludwig (jinu, 1955) och Gene Wolfsheimer (juli, 1955)-Svart Scalare

        Half Black (h): En recessiv mutation halva bakkroppen är svart färgad inklusive fenor. Den enda färgform som inte kan ha denna gen hos sig är Guld.

        Silver (+): Brukar kort och gott kallas Silver Scalare, viltformen.

        Albino (a): Detta är en undertryckande gen, som uppkom genom att det svarta (melanin) pigmentet försvann från cellerna. Korsar du den med en annan färgvariant så kommer du kulle nr1 att bara få yngel av den andra färgvarianten först i generation nr 2 kommer du att kunna få albino Scalarer igen. Det finns Albino Vit (silver) och Albino Guld

        Sen finns det olika korsningar där emellan som kallas andra saker också. Gå in på min hemsida och se mer under "Genetik" där hittar du mer om detta. http://www.geocities.com/scalare_farmen/

        Mvh
        Johan Lidman
        Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

        Kommentar

        • lg

          #19
          Ok, en liten fundering jag får, vad är syftet med att korsa in VF i en variant?
          Är det att få en ny variant eller en starkare befintlig?

          leif

          Kommentar

          • johanlidman
            Användare
            • februari 2004
            • 118

            #20
            Min syfte med att korsa in VF scalarer är att bättra på och stärka mina befintliga stammar. Jag vill inte korsa in med en akvarieodlad variant för jag tycker att nytt blod till våra avelstammar behövs. Detta kan ju också bättra på lekbeteendet på Scalarerna.

            /Johan Lidman
            Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

            Kommentar

            • lg

              #21
              Ja, håller med, "nytt blod" behövs definitivt.
              Med vilka av dina varianter tänker du korsa de VF med, och vad får du fram då ?

              leif

              Kommentar

              • johanlidman
                Användare
                • februari 2004
                • 118

                #22
                Jag har följande varianter: 3st Choklad Slöj Scalare (Rök i dubbeldos), 2st Guld Slöj Scalare, 2st Zebra Slöj Scalare, 4st Marmor Scalare, 2st Svart Slöj Scalare, 2st Guld Marmor Slöj Scalare, 4st Silver Slöj scalare, 1st Silver Scalare, 1st Guld Scalare, 6st German Blue Scalare. och i dom flesta fallen så blir det Silver till nästan 100% av avkomman men i generation nr 2 så får jag tillbaka dom färgvarianterna igen.
                /Johan Lidman
                Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                Kommentar

                Arbetssätt...