Skötselråd om viltfångade scalarer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johanlidman
    Användare
    • februari 2004
    • 118

    Skötselråd om viltfångade scalarer...

    Hej,
    är just på G och ska köpa viltfångade scalarer och skulle vilja ha lite råd om skötsel av dom. Dom jag ska köpa är peru-scalarer (kostar bara 90kr/st). Jag har odlat akvariefiskar i över 10års tid, senaste 2åren har jag enbart odlat akvarieodlade scalarer och haft som mest 10st par samtidigt,så jag är ingen nybörjare på scalarer precis.

    Mvh
    Johan Lidman
    Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    90:- det var ett ruggigt bra pris, har själv sex VF scalarer från tapaios och rent skötsel mässigt så kan jag itne se någon skilnad från vanliga odlade scalarer.

    Har du haft fisk i över 10 år ska det inte vara några problem det är igentligen bara att gratta till ett bra fisk val, VF scalarer slår dom odlade med hästlängder och det r underbart att få se deras beteende och att faktist få se att scalaren är en riktig rov fisk något som är rätt svårt å se hos odmmflesta odlade. (gisses vilken lång mening)

    PS.
    mina VF scalarer kan du se bilder på på min hemsida om du vill ww.gosatta.org
    DS.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • johanlidman
      Användare
      • februari 2004
      • 118

      #3
      Hej Gosatta,
      Tack för dina råd om VR scalarer. Jag har varit in på din hemsida och spanat, fina scalarer du har.

      Jag ska fara iväg och köpa scalarerna i imorgon, har ni mer tips så skriv på...jag suger åt mig all som en svamp...he he

      Mvh
      Johan Lidman
      Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        vore kul å veta vad du har för burk? vad i? och hur många du ska köpa?? alltid kul att fler köper "riktiga" scalarer dom har ju tyvärr oförkänt dåligt rykte. Personligen så placerar jjg dom bland mina absoluta favoriter.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • epoxy

          #5
          jag gillar rökscalarer och malmorscalarerna för dom e mycket finare. Mina favoriter är gul slöjscalare, finns inget vackreare än en framodlad fin scalare!!!

          ps
          vf = trist

          tycker inte vf ska förekomma i handeln det är djurplågeri!!!

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • februari 2003
            • 1686

            #6
            alex e du full eller efter alla öl du drack me din bror? =)
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • april 2003
              • 429

              #7
              Hej
              Jag är sugen på Scalarer tillsamans med mina heros har aldrig haft det förut bara ciklider för hela slanten i några år.
              Beärtta för mej vad största skillnaden är på Vf och odlad, nyfiken.

              Ps, bildern på de VF ser kanon ut.
              Är det Kilfläcksrasbora som simmar bakom?

              Jag håller på att skaffa ett 500 l, i det har jag funderat på denna mix.
              En grupp Heros Notatus (hantlar)
              En grupp med nån stimfisk med skarp röd färg, fredlig och nog stor för att inte bli uppkäkad är inne på just Kilfläcksrasbora.
              ev en liten grupp med Fjärilsciklider.

              Sen är jag sugen på Scalarer!!
              Hur många?
              Vilken art, sort?


              Nån som har nån bra sida med bilder och namn på alla arter,
              men det lutar nog mot orginalet!

              Berätta mer om Scalarer!!
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • februari 2003
                • 1686

                #8
                mycket om scalarer hittar du på http://www.finarama.com/tba/ inklusive alla arter och varianter.

                Om att skaffa scalarer skulle jag rekomendera VF eller v1, v2 ingen fram avlad variant iaf. efter som dom säland har kvar några naturliga beteenden. Körde själv med odlade först (även haft det när jag va liten) men efter att jag skaffade mina VF så känns det som om det är en helt annan fisk!

                fiskarna ja antar att du har sett bakom mina är röda fantom tetror dom går även med glödbandsterror och några kardinal tetror men dom senare två går ju åt sakta men säkert.

                Jag skulle rekommendera vanlig scalare eller kanske dumerilii om du kan hitta altum är ju tyvärr lite väl svår flörtade så där har vi mer skönhet en beteende. Mmen håll dig till "orginalen" och skippa dom framodlade så kommer du få uppleva en båda intressant och vacker fisk.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #9
                  epoxy: du är ute och cyklar... du har inte tänkt på att fisken för det mesta får ett bättre å längre ilv i ett akvarium än i naturen?? Dessutom "måste" man införa nytt blod ibland. annars kommr kvaliten på fiskarna i handeln att bli superdålig snart...
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • lg

                    #10
                    Instämmer med tidigare om att "vanlig scalar" är de finaste och intressantaste.
                    Jag har ett antal F2 varav 5 som parat ut och går var för sig, de har visat perfekt yngelvård.
                    De största hanarna börjar liknar "FO2 Red Shoulder" enl länken ovan när de färgar ut.
                    Jag har nu en kull som gick med föräldrarna 5 veckor tills de började äta på föräldrarna, det skall bli intressant att se om dessa kommer att uppvisa samma beteende.
                    Jag tycker att det är viktigt att om man ska dra upp kullar från yngelvårdande, så ska man låta ynglen gå med förälrarna så länge som möjligt, för att på det sättet bidra till att förbättra stammen.

                    leif

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      malawi_voodoo: bli nu inte så upprörd så du tappar trosorna, epoxy va lite på lyset å skojjade med sin barndomskamrat GoSatta.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • epoxy

                        #12
                        *tar tillbaka allt ja sagt*

                        Kommentar

                        • johanlidman
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 118

                          #13
                          Här är svaret på din fråga GoSatta:

                          Jag har ett antal kar på mellan 80liter ändå upp till 540liter och i dom finns det 3st Scalare par i var sitt(givetvis med perfekt yngelvård) sen har jag ungefär 15st ungdjur av Scalarer med slöjfenor i varierande färger, Fjärilsciklider, albino guppys, Glada Änkan, Kampfiskar, Mosaikguramis, Platy.
                          Ett av mina scalare par har just lagt ägg, jag uppskattar det till över 500st ägg och dom andra två paren är på G med att lägga ägg också....jag beräknar att jag kommer att ha över 1200yngel att ta hand om.

                          Det jag har tänkt att ha dom viltfångade scalarerna till är att korsa in i mina befintliga stammar och sen också odla upp ett antal och sälja
                          Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                          Kommentar

                          • lg

                            #14
                            Johan, varför korsa in de vildfångade, är det inte bättre att börja med att försöka få de vildfångade att leka med varandra ?

                            Leif

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 790

                              #15
                              orm: hur ska jag kunna veta det?
                              /Glenn Wouda

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              Arbetssätt...