Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • peter
    svarade
    hej fredrik separera inte grupp låt den vara. du stressar bara gruppen om du separarar den och då får du ändå fler sjuka fiskar.
    peter

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Själv så känner jag för tillfället en viss oro för att också mina fiskar ska drabbas. Det som jag har hållt på med i karet de senaste dagarna med byte av sand osv är nog ett ganska stort risktagande.

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Tricella:

    Det är ett j-kla gissel det här med soten. Mycket tråkigt att höra att eländet kom tillbaka.

    Lämna en kommentar:


  • pontus
    svarade
    Hej på er ,jag tror inte heller att 50/50 räkmix är ett bra. för att det ska kunna tillgodoses av fiskar med långa tarmar innan räkorna blir dåliga krävs en mycket hög metabolism.(ämnes omsättning)dvs, hög temp 27 grader och för det krävs hög syre mättnad i vattnet,och fiskarna måste förbränna födan ganska fort dvs röra sig mycket, kan man tillgodose dessa krav fungerar det med en hög halt med räkor o mixen.Annars kanske det är bättre med en tunnare mix 20-25% räkor.
    mvh / Pontus

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Stelin: Jag fick ordning en stund...men det kom tillbaka och tog nästan alla. Jag har bara två kvar av den grupp jag skaffade.

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    Låter jobbigt Fredrik !

    Stelin: Ska bli kul att se hur det funkar med den nya sanden.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Tack ska ni ha Stefan och Stefan. Jag ligger nu på dygn 6 med 10 döda 3-4 sjuka och 18 ätande. De ätande får Flagylräkmix och har fin tjock avföring. De som inte äter ser ganska taskiga ut trots höga halter Metronidazol i vattnet. Funderar på att separera gruppen men tror inte att de som äter flagyl kan bli smittade. Jag håller tummarna.

    Mvh,

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Tricella:

    Men, du fick väl rätsida på dina. Eller menar du att du ska skaffa ytterligare en grupp?

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Lycka till med dina Lupota Fredrik H. Jag måste hålla med föregående skribent att det är rätt inställning...

    Jag kommer också att skaffa Tropheus igen trots min "oturliga" sejour denna gång.

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Haha, det är rätt inställning. (tyvärr också en kostsam sådan)

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Jag har svårt att tro att det beror på det. Jag vet folk som matar betydligt köttigare än så utan att ha problem. Det handlar nog mest om tillvänjning.

    Beträffande soten så slås ju samtliga teorier i kras en efter en så jag tror inte att vi kommer så långt ens med våra samlade erarenheter. Jag har i alla fall gjort allt som står i min makt för att förhindra det och det kommer ändå. Sedan kan man vara av med det i några år sen kommer skiten igen. Men skam den som ger sig, ju fler troffar som dör desto fler tänker jag köpa om jag så ska leva på vatten och bröd.

    mvh,

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Ok

    Hoppas du får rätsida på dina Lupota. Jag har också haft problem ett par gånger med min ganska nyinköpta(i somras) grupp tropheus. Men med snabb medicinering har jag ganska enkelt fått dom friska igen.
    Ett tips förutom medicineringen är att hålla filtret i topp-trim. Tex en extra rengörning(med vatten från akvariet) av filtermattan (som jag antar att du använder).

    Jag har faktiskt också börjat misstänka att det egentligen inte är så lyckat med en 50/50 räkmix till tropheus. Jag kör med en sådan och kanske det är pga detta som problemen verkar komma tillbaka hela tiden.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Min dubbehona är lyckligt återförd till gruppen men i den vevan fick alla dubbarna ta plats i min 720:a i vardagsrummet så jag har ännu inte genomfört något riktigt "spottkarstest" (förutom ett misslyckat för flera år sedan). Jag är dock fast besluten om att göra det snart om jag nu får ordning på min "lupotagrupp" som har sot.

    mvh,

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Calle:
    Jag bytade förresten också bottenlagret i mitt kar. Istället för som tidigare rådasand så blev det nu ett tjockt lager med 2-3mm grus. Jag skrev ju i en annan tråd att Hikari folket menade att den dåliga lukten som uppstod från mitt kar när jag matade med deras pellets kunde bero på bottenmaterialet. Så nu får jag se om dom har rätt eller ej.

    Tricella:

    Haha, jo iofs skulle jag nog behövt köra [u]enbart</u> med plastväxter med tanke på hur tidigare försök med växtakvarie har gått...

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Tjosan! Du slutar aldrig att imponera...

    Motfalls..kä...nä va?

    Min tanke var att det är aningen svårt att få plastväxter att dö.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...