Tropheustråd 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Cutekid
    svarade
    Stelin: Jag kör aldrig med bikarbonat. Det har funkat kanon än så länge.

    Lämna en kommentar:


  • kilova
    svarade
    Fredrik H. hur ofta och hur mycket vatten byter du till dina Tropheus

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Fredrik:

    I och med att du smulade sönder "för mycket foder teorin" så kommer här en ny.

    Hur var det med vattenvärdena?
    Jag provade själv att köra utan bikarbonat(något jag sett i dina tidigare inlägg att du inte använder) ett tag och fick ett riktigt pH:fall mellan vattenbytena, något som jag tvivlar starkt på är så lyckat i tropheus-sammanhang. (Mitt kranvatten har ett mycket lågt KH, det har kanske inte ditt).
    Hursomhelst, detta är kanske också något att fundera på även om det låter som du har funderat färdigt iaf för tillfället.

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    Jag vet hur frustrerande det kan vara. Det är bara att ta nya tag.

    MVH

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Jag matade med enbart spirulina i 14 dagar innan jag började med små doser räkmix. Det har fungerat bra förut. Dessutom vet jag folk som bara slänger i fisken och kör på med mixen två gånger om dagen utan att problem uppstår. Jag har försökt att bena ut detta länge nu och nu måste min trötta skalle få vila. Jag får ingen rätsida på det och det har snurrat i mitt huvud alldeles för mycket på sistone. Fiskrummet är mitt favoritställe och att behöva gå in och se skiten dagligen i en hel månad har gjort mig deppig. Ursäkta att ni behöver lyssna på min klagan men vem ska annars förstå mig.

    mvh,

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Nä, det är nog mest spirulinaflingor. Även om jag vet en som matar med Aquatic Nature pellets...

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    Kombinationen för mkt mat och just förändringen och stressen bli för stor. Det är nog en långsam invänjning som gäller. Ofta så får väl inte troffarna just räkmix i affärerna, elelr vad tror ni ?

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    citat:För ett par veckor sen flyttade jag min ikolagrupp från källaren till lägenheten.
    Eller detta...kanske en kombination?

    Lämna en kommentar:


  • Björn
    svarade
    Jag tror faktiskt Stefan är inne på rätt spår här. Kanske inte just att Hagbloms djur skulle få för mycket mat, men den grundläggande tanken. För ett par veckor sen flyttade jag min ikolagrupp från källaren till lägenheten. Tidigare fick de väl mat (spirulinaflingor) ca 5ggr/vecka. Nu får de räkmix (ibland cyclops) varje dag. Den senaste veckan har jag förlorat fem djur. Inga synliga sjukdomstecken, men dom är me passiva än vanligt. Bytte 50% av vattnet idag och om ingen förbättring sker under natten blir det Furapond imorgon. I början var dom väldigt matglada och lekte och hade sej, men nu verkar som sagt någonting vara knas. Kanske är det skifftet från lite mat/mycket mat som spökar...

    Mvh
    Björn

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    När det gäller just foderfaktorn så har jag bestämt att även ta med mig en del av det foder som förre ägaren matat med. Mina kanske fick soten pga förändring i foder och förflyttning till ny miljö...det känns som trolig orsak.

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    citatamtliga åt som galningar och jag hade lek redan första dygnet.
    Kan felet vara för mycket mat för fort?

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Väldigt tråkigt Fredrik.

    Jag skulle ändå vilja fråga dig lite om det är något speciellt som du kan komma på som har utlöst detta hos fiskarna.

    Har du gjort något miljöbyte för fiskarna eller dess omgivning (i akvariet eller utanför)?
    Jag har en känsla av att det inte alls (alltid) behöver bero på foder utan att det mer kan bero på någon yttre stressfaktor...t ex som förflyttning av fiskarna till nytt kar eller till annan plats där stress kanske utlöses lättare.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Jag vet faktiskt inte hur man skulle kunna anta att de var i dålig form. Samtliga åt som galningar och jag hade lek redan första dygnet. Som sagt det finns inga förklaringar jag har verkligen benat ut allt i minsta detlaj och diskuterat det med 10-20 kunniga personer. Vart man än vänder blicken så fastnar man.

    Jag skerv ett mail till Pam Chinn (känd ciklid profil från Chicago) för ett antal år sedan och kritiserade henne för en hopplöst uppgiven artikel i ämnet som påminner om mina tankar just nu. Jag sitter just och skissar på en ursäkt till henne eftersom jag fick ett väldigt "kort" svar den där gången. Hon minns det säkert inte men det är ganska intressant att känna hur man nu får äta upp alla sina usla teorier.

    mvh,

    Lämna en kommentar:


  • Stelin
    svarade
    Det är ju för trist. Kanske fiskarna helt enkelt var i för dålig kondition när du köpte dom?
    Hursomhelst mycket tråkigt, hoppas du har bättre tur nästa gång.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    Mycket kraftig försämring. Det ser inte ut att gå att häva och jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om det. Jag har provat allt och är inte direkt någon gröngöling heller.

    Just nu känns det som att det inte finns något sätt att värja sig på. Jag har ju flera grupper av ömtåliga fiskar bredvid varandra och sköter dem alla lika. Det går faktiskt inte att säga varför en av grupperna går åt såhär. Det känns faktiskt lite orättvist att behöva mista två VF grupper inom loppet av 6 månader men det är väl smällar man får ta.

    mvh,

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...