tanganyika för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #31
    Då är det bara att prova då.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #32
      "Nej, det gör de inte. Snäckskalen är nog i många fall tusentals år gamla."

      Även om det är en fin tanke, tror jag inte det stämmer. Det översta lagret snäckskal är rimligtvis det färskaste. Dessutom tenderar ju gamla neothauma etc att bli oanvändbara för cikliderna då de kalkas igen.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Jag höll snäckor tillsammans med mina multissar. Jag hade även 40 vinbärssnäckeskal. Folk som hälsade på trodde att skalen hade samma ursprung som snäckorna i varierande storlek (upp till vinbärssnäckestorlek). Det kändes rätt "biotopriktigt" på något vis.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #34
          Det var min tanke: att när man har fått en del sniglar i karet så kunde man kanske avliva dom på ett humant sätt sedan byta ut multisarnas skal efterhand. Även om det inte är biotopriktigt så känns det rätt. Snyggt om man har levande sniglar i en del av snäckorna och multisar i dom andra och snäckorna är av samma sort.
          Föresten: Snäckorna i tanganyika, neothauma, har dom inporterats levande till akvariebruk? Går dom att föröka i akvarium? Det hade kännts ännu naturligare.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av odilou

            "Nej, det gör de inte. Snäckskalen är nog i många fall tusentals år gamla."

            Även om det är en fin tanke, tror jag inte det stämmer. Det översta lagret snäckskal är rimligtvis det färskaste.
            Jag vet inte hur det är i Tanganyika, men i havet är tusentals år gamla snäckskal ganska vanliga. Det tar mycket lång tid för snäckskal att kalkas ur, och strömmar och djur drar gärna fram skal som kan ha legat rätt djupt i sedimentet.
            Men, som sagt, jag har ingen aning om hur det är i Tanganyika.

            Kommentar

            • davide
              Användare
              • december 2003
              • 335

              #36
              Jag tror neothauma är svåra att få tag i, speciellt levande.
              Jag har inte ens lyckats få tag i skal.

              Rolig ide med äpplesniglar. Att det inte är särskillt biotopriktiga spelar då inte mig så stor roll. Den strikta biotopriktigheten försvinner ju ändå så fort man lägger i Vinbergssnäckorna.
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • april 2002
                • 308

                #37
                "Jag vet inte hur det är i Tanganyika, men i havet är tusentals år gamla snäckskal ganska vanliga. Det tar mycket lång tid för snäckskal att kalkas ur, och strömmar och djur drar gärna fram skal som kan ha legat rätt djupt i sedimentet."

                Det finns massor av uråldriga snäckskal i Tanganyikasjön. Problemet är att de är _igenkalkade_, dvs mer eller mindre solida. Just den höga kalkhalten i Tanganyikasjön gör att snäckskalen aldrig löses upp, tvärtom.

                (Det kan vara på annat vis också, men det är så jag har förstått saken.)

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Förökar sig dessa snäckor snabbt eller är det kontrollerbart? Det är inte speciellt roligt med hela akvariet smockat av småsnäckor överallt.

                  Vad gör dessa snäckor för vattenkvaliteten? Nyttosniglar eller Sopsniglar?

                  Vissa kan ju utsöndra gifter när dom t ex dör...

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #39
                    Som jag förstår efter att läst in mig rätt så mycket på dom så lägger dom sin rom ovan ytan på akvarieglaset i klasar. Om man inte vill ha fler sniglar så är det bara att ta bort romkakorna. Dom äter alger, matrester och allt annat som kan ätas i karet. Vad dom gör för vattnet när dom dör vet jag inte, men antar att dom inte är särskilt bra när dom dör.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #40
                      För er som är nyfikna och vill läsa mer så heter sniglen Pomacea bridgesi. Man kan läsa mer om den på www.applesnail.net.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #41
                        Kan tillägga att jag har två honor av P. bridgesii, och är vansinnigt nöjd med dem. De gör ett fantastiskt bra jobb på att äta upp överbliven mat som blir liggande på bottnen, och de rör inte växter alls.
                        Trots att mina äter rätt mycket & gott, och trots att de skall kunna bli stora som tennisbollar, så är mina fortfarande märkbart mindre än stora vinbergssnäckor.

                        Enda nackdelen med dem är att de inte tål saltvatten alls, inte ens ganska beskedliga salthalter på en 15 promille.

                        Jag skulle faktiskt gärna ha fler, så om nån har en hane av P. bridgesii han vill bli av med...
                        Kan ge Theodoxus fluviatilis eller malajsiska sandsnäckor i utbyte.

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #42
                          Jag skall be killen som säljer sådanna att lägga in en annons här också. Det verkar ha blivit en del intresse. Så fort det är över 15 grader varmt så kan man skicka dom på posten.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • klassisk ära
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 139

                            #43
                            "Även om det är en fin tanke, tror jag inte det stämmer. Det översta lagret snäckskal är rimligtvis det färskaste. Dessutom tenderar ju gamla neothauma etc att bli oanvändbara för cikliderna då de kalkas igen."

                            Ja, men frågan är hur lång tid det tar innan ett snäckskal blir oanvändbart? Klart är ju att skalen i de undre lagren vid en så kallad snäckskalsbädd är mycket gamla.

                            "The snails live in deep water and during more than 10 years of underwater observations only twice did I find a live snail." (Brichard, 1989)

                            Eftersom levande Neothauma tanganyicense är mycket ovanliga på grundare vatten (<30) så drar jag slutsatsen att snäckskalen är väldigt gamla, troligtvis tusentals år och att förkalkningsprocessen är mycket lång och utdragen.

                            Mikael

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #44
                              Jag börjar nu närma mig premiären för detta karet. Karet är limmat, filtret på plats i en filterkammare, det blev 10*20*60 filtermatta. Så någon brist på filtermassa kommer det förmodligen inte att bli. Jag har också satt i en nivåreglage för att vattenytan aldrig skall gå under kanten för luckan som "bygger in" karet upp till taket. Möblen är färdig och lysrampen är på väg. 2 st 20 watts rör blir det i utgångsläget, tänkte eventuellt kompletera med lite punktbelysning, men det kommer senare.
                              Nu till mina funderingar: Jag har ju väldigt mycket pumpar liggandes sedan mina olika saltvattensprojekt.
                              Följande finns att tillgå:
                              2 st hydor crystal 800 liter i timmen
                              2 st projekt powerhead pjp1200 1000 liter i timmen
                              2 st powerhead 802 a 1500 liter i timmen
                              Jag har redan utan att tänka mig för gjort hål för 2 stycken pumpar i filtermattan. Dom pumpar som passar in bäst i filterkammaren är projektpumparna.
                              Kan jag då köra med 2 st 1000 liters pumpar utan att det blir för mycket. I framtiden kommer jag att bygga en liten vågsimulering i karet vilket gör att bägge pumparna aldrig går för fullt. Jag tror att det med vågsimulator aldrig kommer att vara mer än 1500 liter. Fram tills dess tänkte jag köra den ena pumpen på timer så att den går endast några timmar på kvällen.
                              Vad tror ni? Kommer multisarna, jullarna och leptosomerna att må dåligt av tidvis 2000 liter i timmen cirkulation? Jag gissar på att den verkliga cirkulationen är lite mindre efterssom pumparna har gått 2 år i saltvatten.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 1827

                                #45
                                Idag håller jag på att fylla mitt egenhändigt limmade kar. Första gången får bli i badrummet, sen när det stått där en vecka så åker det ut i hallen där det skall stå i framtiden.
                                Jag har fortfarande inte fått svar på frågan om fiskarna tål 2000 liter i timmen i cirkulation. En av pumparna går ganska så direkt upp mot ytan, den andra sprutar utr en stråle som "smyger" längst bakrutan.
                                MVH
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...