tanganyika för nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #16
    Då till min slutliga idé:
    Karet står i hallen i en avskalad hörna. När man går från hallen och in i vardagsrummet så rundar man karet. Karet står väldigt högt efterssom man ju står upp och tittar på det. Måtten har vi tagit innan 90*60*60. Belysningen har jag inte löst ännu men det blir säkert någon standardramp med aquarellerör.
    Jag skaffar filtermatta och cirkulationspump i det inre hörnet. Jag har en pump som var planerad till saltprojektet som ger 3500 liter i timmen, det ger 10 ggr akvariets volym i timmen, för mycket? Jag har alltid satsat på överdrivna filtervolymer, det blir lättare så. Jag kommer att ha ca 20 liter blå filtermatta. De två täckta väggarna och även filterfacket kommer att kläs med billiga brun bakgrund. Jag kommer att ha fin sandstrand från en icke nämnd badstrand i södra sverige. Till höger en stenpelare av smått kalksten från en icke namngiven processfabrik i södra sverige. Denna stenpelare går ända upp till ytan och sitter ihop med silikon. Vänster om den lägger jag en 20 kg kalksten och förbinder den med stenpelaren med ett litet rev. Jag har hört att Julidochromis regani "kipili" sällan lämnar en sådan stenhög, så det får bli reviret för att par sådanna, säkrast är väl att börja med 4 och låta dom para ut sig. Framme i hörnet som syns från båda hållen lägger jag massor av snäckor och Neolamprologus multifasciatus, jag börjar med 5 st. Jag utgår från att dom passar sitt revir noga men stör inte fiskarna i övriga karet som får lära sig att undvika den hörnan. Jag tror att dom kan skydda sina yngel mot övriga fiskar med hjälp av snäckorna. Sen kommer jag att ha någon Cyprichromis leptosoma, just "kipili" visade sig svår att få tag på så jag får ta någon sort som finns att tillgå. Det finns en del att välja på så jag kommer nog att hitta rätt, det blir i vilket fall någon av dom mindre arterna. Detta är väl det enda frågetecknet då jag läst rekomendationer på att man skall ha kar på minst 500 liter, men dom verkar snälla så jag försöker i allafall. Jag kommer att landa på 15-20 stycken att börja med.
    Då kommer jag att ha två revirfiskar med varsitt revir och en frisimmande art.
    Om det är något som känns helt fel i detta projektet så får ni gärna hojta, jag tar gärna kritik. Det jag funderar mest på just nu är om jag kan flåsa på med 3500 liter i timmen och om det är värt att köra leptosoma i 340 liters kar. Åsikter tack.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Min personliga åsikt men även smak säger att det är på tok för mycket fart. Det är fult enligt mig och kommer att leda till att multissar stryker längs med snäckorna (skaffa minst 20, gärna 40 snäckor) och Jullarna trycker ännu mer i stenröset. Vad cyprissarna tycker vet jag inte men Paracypris skulla hata det. Nu är det inte vattnet genom filtret jag skriver om utan rörelseenergin. Lagom tycker jag är ett ytterfilter på en 300-400l/h samt innerfilter på 500-1000l/h. Ett annat alternativ är att sänka filtrets rörelseenergi genom att sätt filtermatta på utblåset, fast då får du se till att det inte blir för lite cirkulation.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • klassisk ära
        Användare
        • juli 2003
        • 139

        #18
        "Det jag funderar mest på just nu är om jag kan flåsa på med 3500 liter i timmen "

        Jag håller med Ola, akta dig för för mycket cirkulation. Till ett akvarium som i ditt fall ligger på drygt 300 liter klarar du dig på 1000 l/h, lätt.

        "och om det är värt att köra leptosoma i 340 liters "

        Ja! Särskilt med tanke på att karet är rätt högt.

        Mikael

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #19
          Jag hittade leptosoma "blue flash" i en butik i dag. Det var 8 stycken varav två honor som gick och ruvade. Jag tänkte: dom vill jag ha, så nu har jag betalt handpenning och skall hämta dom så fort karet är igång, hoppas kunna föröka dom något så jag får 15st plus. 1000-1500 liter i timmen cirkulation blir det och ca 6-8 liter filtermatta.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • december 2003
            • 374

            #20
            är inte blue flash en jumbo leptosoma? dvs inte lämplig i ett 340?

            Kommentar

            • davide
              Användare
              • december 2003
              • 335

              #21
              tror det finns små också som blir under 1 dm...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av davide

                tror det finns små också som blir under 1 dm...
                jo men jag tror att blue flash är en jumbo. Men jag kan ha fel

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  Jag har letat runt men inte hittat så mycket information, dom i butiken hade gått där länge. Dom var ca 8 cm långa och en del hade redan lekt. Var kan man hitta skrivit om blue flash? Jag kollade också deras beställningslistor, men där fanns inga som jag kännde igen från surfandet, hur många sorter finns?
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • december 2003
                    • 374

                    #24
                    Humm, ju mer jag letar desto mer får jag fram olika versioner som kallas blue flash, en som bara blir 3-3.5"(Mpulungu verkar vara en sån) (1"=2.54 cm) och en som blir ungefär 6" , så jag antar att den som de har i butiken är den som blir 3" typ.

                    Problemet med jumboversionerna är att de som sagt var blir hyfsat stora och vid den storleken "packs a bit of a punch" typ

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #25
                      Det har min efterforskning gett också. Problemet är väl att jag inte vet vilka dom i affären är. Men nu har jag betalat så det är väl bara att hoppas att dom inte blir jättar. Om dom blir för stora får jag lämna tillbaka dom.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #26
                        Den absolut vanligaste informationen jag har hittat om blue flash är att den är en vanlig leptosoma, altså inte jumbo. Då har jag kollat både ad koonings bok, på nätet och i artklar här på ncs. Affären ringde upp sin återförsäljare och dom trodde att det var en vanlig leptosoma. I butiken finns 2 utfärgade hannar, en ruvande hona och 8 st yngel från en annan hona som dom tagit hand om. Jag kommer att få 10-15 yngel att börja med, när dom växt till sig en del så hämtar jag 8 vuxna. En bra början. Jag har en vän som har multisar, dom får jag förmodligen några av. Multisarna åker i så fort leptosomaynglena är utom fara. Jullarna har jag inte hittat några fina ännu, men det kommer så småningom. Jag vill börja med 5 st så ökar schansen för par. Kan knappt bärga mig, det skall bli kul att prova något nytt!! Måste nog anmäla mig till ncs också, som tack för hjälpen så att säga.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Gwendly
                          Användare
                          • december 2003
                          • 374

                          #27
                          "Multisarna åker i så fort leptosomaynglena är utom fara"

                          Är inte leptosoma ynglen stora nog att multisarna inte ska kunna klara av att äta dem? Enligt min erfarenhet är det en av de yngel som är förvånandsvärt stora, plus att de föredrar att h¨lla till vid toppen vilket multisarna inte gör

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #28
                            Du har förmodligen rätt, dom är dessutom drygt 1 månad gamla när jag hämtar dom. Men det ger sig ju.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #29
                              Jag fick idag en klart småtokig idé men jag vill kolla om det kan funka.
                              När jag kollade igenom en säljsida på internet så hittade jag sk äpplesniglar till salu. Det kanske inte är direkt biotopriktigt, men dom trivs i samma vatten som tanganyikafiskar, dom är snygga, dom äter alger och dom är sällan framme dagtid då dom sover i gruset. Det tyckte jag lät som en bra idé i ett kar med snäcklekare, då får man en naturlig tillväxt på lagom stora skal till multisarna. Det som jag inte vet och måste fråga någon kunnig är om snäckekarna i naturen får sina skal genom att döda sniglarna eller om dom bara bebor snäckor från redan döda sniglar. Om det är det första så verkar det onödigt att försöka.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              • klassisk ära
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 139

                                #30
                                "Det som jag inte vet och måste fråga någon kunnig är om snäckekarna i naturen får sina skal genom att döda sniglarna "

                                Nej, det gör de inte. Snäckskalen är nog i många fall tusentals år gamla.

                                Mikael

                                Kommentar

                                Arbetssätt...