Råd om centraloch nordamerikanska...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    #61
    Hej igen! Efter lite funderande! Så har jag kommit fram till att det blir så här i mitt akvarium.. SÅ om nåhon verkligen känner att jag är ute på hal is.. Så kan de kanske säga till...

    150*50*60s akvarium med ett ytterfilter som pumpar 1050l/h

    En blandning mellan fint och grovt grus.
    En hög med stenar och ett par rötter.. De växter som jag har nu i det lilla får följa med till det stora så får vi se hur det går..
    Ev. några krukor..

    Sen över till fiskarna..

    Hade tänkt att ha J.D, Sebrorna och en eller ett par Carpinte(om jag får ta på dem)

    Sen så tänkte jag hade några malar


    Så vad tycks?
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

    Kommentar

    • Jompastar
      Användare
      • augusti 2003
      • 80

      #62
      Ett par JD, Sebror och nagra malar ska nog ga bra!

      JD tar ett tag innan dom blir fullt utfargade. Men nar dom val nar 20-25 sa blir dom svara att beskriva i praktfullhet. Dom hadde ett par simmandes i en damm intill en resturang har pa Honolulu och dom var helt otroligt vackra.

      Av de tre arter du benamt sa ar carpinte mest personlig och interaktiv. Dock sa kraver den en stor burk - speciellt ifall man inte vill andvanda sig av tank-delare mellan lekarna. En ensam fisk skulle mojligtvis ga i den benamda uppsattningen...men det beror helt pa personligheten pa den individuella fisk du skaffar.

      JD upplever jag som mera sinnad och inte alls lika lek-galen.

      Kommentar

      • Linda A
        Användare
        • juli 2002
        • 404

        #63
        Det låter ju bra! Vad jag har sett så verkar de bli väldigt fina.. Och tillsammans med min väldigt fina sebrahane(om man nu får se så om sina egna fiskar) så lär de bli fint! Nu när jag ändå kom på det..

        Min sebrahona har ett jack i stjärtfena.. Så det ser ut som att den har delas på mitten på något sätt. Hon har haft det länge nu och verkar inte besvärdad av det.. Och inga yngel verkar ha fått det heller.. Men min själva fråga är väl mest varför växer inte de ihop. Utan den växer delat om man säger så!

        Okej! Jag funderade lite med på det när jag satt och läste lite här på forumet!

        Så jag tänkte skippa ett till ciklidpar och istället köra på ett gäng med stora tetror eller mollys..Som jag fick rådet innan i tråden.. Så får de vänta tills man har plats med en till kar!

        Mvh Linda






        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #64
          Ett till kar skulle de stå ju!
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #65
            om de har vart i slagsmål och fått en skada som går till stjärtroten på fenan så läker det inte utan fortsätter växa isär. Om det finns hel fena från roten och ut ett par mm och det sedan delar sig, kan du troligen "laga" fenan genom att utföra lite kirurgi.
            fish r friend

            Kommentar

            • Linda A
              Användare
              • juli 2002
              • 404

              #66
              Orm: Okej jag kollade efter nu riktigt och jag la märke till att det hade växt en bra bit som hel!

              Men det sista.. Hur menar du? Skulle jag ta upp den och klippa bort den delen som är "sönder"?

              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #67
                Hej..

                har lite nya funderingar, nu sista vecka innan karet kommer..

                Vilket är bäst för CA fin sand eller grövre grus? Har färgen någon betydelse?

                Och så lite med detta med matningen med.. Har blivit sugen på att köpa pellets.. vilka är bäst?

                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #68
                  substrat spelar i princip inte någon roll, vill man efterlikna naturen är nog finare sand/grus bäst. Färg har lite betydelse för fiskarnas färg. Jag skulle vilja ha tag på lite mörkare sand, dock ej svart. Tycker råda och biltema är för ljust igentligen.

                  Jag kör på OSI och Hikari pellets. Jag tycker Hikari Cichlid Gold har gjort underverk med min Trimac.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 404

                    #69
                    Okej.. Jag var i funderingarna på biltemas, pga lite för långt avstånd till närmaste biltema så. Då beror det nästan bara upp till mig..

                    Okej, ska testa hikari pellets då..
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...