Råd om centraloch nordamerikanska...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    #31
    Jompastar: Så du tycker att det räcker? Okej jag har tre anisutrus som får följa med! Men funderar lite på att byta ut de två hanarna mot en honan! Men det får vänta lite!

    Okej! Jack D vet jag inget om men min sebra som jag redan har rör inte alls mina växter i det lilla akvarium.. De gräver lite utanför sin grotta men inte mera..

    Vad är carpinte?

    Okej! Kan jag ha ett med både med full spectrum lysror och ett med låg? Går det bra att blanda?

    Okej, det ska jag göra! Det med stenar.. I och med att jag bor nära havet så tänkte jag gå en stund på stranden och leta lite sten.. Men är det något som säger att jag borde skippa det? Hur är det med vad man får ta och inte?

    Det var ju bra att det var det!

    Tack så mycket!
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av snobben03

      Vad är carpinte?
      Texasciklid eller Herichthys carpintis, en jättevacker blåskimmrande ciklid, kolla på jinnarparens sida för bilder på stora vackra exemplar.

      Gå längst ner och klicka runt bland bildsamlingarna, här är direktlänkar till två av bilderna.



      citat:Ursprungligen skickat av snobben03

      Okej! Kan jag ha ett med både med full spectrum lysror och ett med låg? Går det bra att blanda?
      Jag brukar blanda hejvilt med lysrör, just nu så kör jag med (fram -> bak) 2st PowerGlo(full spektrum), 1st MarineGlo(blått) och 1st Sylvania Aquastar(nästan fullspektrum). Denna kombination ger ett starkt ljus och skenet är bara svagt blåaktigt så pass att karet alltid ser friskt ut.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Linda A
        Användare
        • juli 2002
        • 404

        #33
        Fi: tackar! Det var ju en grymmt snygg fisk!!

        Okej då är det bara att blanda då i stort sätt!
        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #34
          Bild på lysrörskombinationen ovan.

          Notera den blåa linjen vid bakrekanten på vattenytan, detta är ljuset från det blåa MarineGlo-röret.

          Och så här ser det ut då endast de bakre rören, Sylvania Aquastar och MarineGlo är igång.


          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • juli 2002
            • 404

            #35
            Snyggt!! Är det riktiga växter i eller är de av plast?
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              Det är bara plastväxter, majoriteten av växterna är uppslitna, det som syns på bilderna är de små växtstumpar som mirakulöst nog har lämnats orörda i flera veckor nu.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #37
                Okej! Men lämnar de inte rötterna ifred då? Jag funderar ju på att ha javaormbunke i alla fall!
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #38
                  Jo hittar du bara en plats där de inte tycker att växterna är i vägen så går det nog bra, jag har faktiskt lyckats ha levande svärdplantor med mina jaguarciklider, jag placerade en jättedunge mitt i karet och av någon anledning så accepterade de att den var placerad där.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 404

                    #39
                    Fi: Okej! Då ska vi se vad som händer, har lite växter som funkar väldigt bra i det lilla akvariumet som jag skulle vilja ha med till det stora!
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • Jompastar
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 80

                      #40
                      Plocka sten ifran stranden du...nema problema! Tvatta stenen med en borste och slang ner i burken. Om du kanner dig nojjig sa kan du koka stenen...har aldrig behovt gora det sjalv - CA ar taliga firrar.

                      Lysror: gamfor bilderna pa GT'n och Carpinten vad det galler val av lysror. Manga blandar full spectrum och lagre frekvens lysror - tror att det ar en spinnoff fran saltvattens uppsattningar. Spelar ingen roll vad du gor, men JD'n kommer formodligen inte att gilla for starkt ljus.




                      Kommentar

                      • Linda A
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 404

                        #41
                        Jompastar: Vad bra.. Hade fått höra att jag borde skippa det med tanke på föroreningar, men du tycker inte att det behöver stämma?

                        Jag funderar på att köra det lite mörkare men blårare ljuset..

                        Vad matar ni er fiskar med? Vad är det bästa?
                        Tack så mycket för hjälpen. Kommer nog mera frågor men detta är nog en början i alla fall!
                        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                        Kommentar

                        • Torsten
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 647

                          #42
                          Jag matar med Aquatic Nature Cichlid Food Excel, Medium. Pellets som jag lägger i vatten så dom får svälla innan jag matar med dom.. Har även köpt foder från Danmark, www.akvanet.dk, och fiskarna är nästan lika tokiga i det. Mina Nicaragua och Sebraciklidyngel växer så det knakar av det iaf..

                          Jag har även en påse Hikari Cichlid Staple pellets, men det ratar dom totalt. Men e dom bara tillräckligt hungriga så! =)

                          Stenar som jag har i akvariet har jag plockat i en insjö, lagt i badkaret med varmt vatten å lite Aquasafe över natten. Inte kokat vatten, inte gnott å gjort dom rena, å sen bara i akvariet. Jag vill ju behålla färgen dom har från sjön, och det har fungerat för mig. Men jag har så varmt vatten det går från kranen..

                          Kommentar

                          • Linda A
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 404

                            #43
                            Torsten: Okej!

                            Okej! Jag får se om jag kokar eller inte.. Men det är bra att det går att plocka då i alla fall!
                            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                            Kommentar

                            • Linda A
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 404

                              #44
                              Hur många malar skulle funka med i denna kar?


                              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                              Kommentar

                              • Jompastar
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 80

                                #45
                                Torsten, menar du farg = alger? Tankte pa ifall du stoppar stenarna i varmt vatten att algerna skulle do? Det finns namligen otroligt vackra stenar med massor av grona alger pa i backarna i bergen dar jag bor. Ska namligen inreda om min ena burk och du klackte tanken pa att forsoka med dessa stenar. Innan jag borjar, kan du forklara vad du menar med "farg"!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...