Hur m y c k e t STEN kan man ha i ? ? ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trigger
    Användare
    • oktober 2003
    • 34

    #16
    För att vara lite petig med fysiken då:

    * Stenarnas massa är konstant, oavsett om de ligger i vatten eller ej.

    * Stenarnas vikt, dvs vad man ser för utslag om man hänger dem i en Newtonmeter (fint fysikernamn för en våg som inte är graderad i kilogram... ), minskar om de läggs i vatten jämfört med om de ligger i luft.

    * Vikten minskar lika mycket som vattnets lyftkraft vilken i sin tur är lika stor som vikten av den vattenvolym som stenarna tränger undan. (Högre densitet => mindre lyftkraft per kilogram sten)

    Alltså: Precis som Torsten skrev...

    Ricard: Med t.ex. en träskiva och en frigolitskiva under karet och en inuti karet så kan du lugnt lasta i en massa sten utan problem så länge de bara ligger stadigt.

    Mvh
    /Fysikerpetaren

    PS. Eftersom samma lagar gäller för alla kroppar som sänks ner i vatten så kan man leka lite med tanken att man stoppar ner en massa frigolit i karet, limmar fast det på rutan och låter lyftkraften dra själva karet uppåt. I ett extremläge skulle då frigoliten göra att karet inte utövade något tryck alls på bänken det står på! Bra va!!? Eller... är det något fel på det resonemanget??? Se där, en liten tankenöt för församlingen. Inte så hård, men ändock...
    /Mats
    ___________________
    * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
    - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
    - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
    - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
    - Copadichromis Azureus (1+1)
    - Ancistrus sp (1+1)

    Kommentar

    • VäxaLätt
      Användare
      • augusti 2003
      • 75

      #17
      Hej på er...

      Jag han nämna att jag i mitt 800-liters kar har endast 6 mm bottenglas. Största "stenen" (betongrev mitt i karet) jag har haft i vägde drygt 80 kg men då var den beskaffad med en någorlunda slät bottenyta. Bara glaset har bra stöd och ligger plant utan "vassa" saker under så kommer det att hålla mycket mer än man tror.

      i mitt förra 540 kar hade jag närmare 150 kg röd granit på halva karets yta. Samma princip som ovan, bra stöd mm.

      Mvh Erik
      Mvh Erik
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #18
        det kan väl inte vara så bra att ha så mycket sten i karet...hur gör du när du ska fiska upp EN fisk?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Robin det finns många trix för at få upp fisk ur burkar med mycket sten.Ett knep är matknepet,lite torrfoder på ytan o pang ner med håven ett annat är tex att dela upp burken med hjälp av ganska stora håvar och sakta men säker driva fisken dit man vill för att få upp den.
          Sen kan man ju inte tänka på att inreda så det ska bli lätt o fånga fisk om man inte är odlare så att säga för då blire ju kanske inte så skoj inredning =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #20
            I mitt 290cm långa kar delar jag av det med hjälp av täckglasen när det är dags att fånga någon firre. Det fungerar ganska bra om man har lite tålamod och stänger fisken mellan 2 avdelningar.

            Tony Englund

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • augusti 2003
              • 476

              #21
              [u]TACK ALLA för era bidrag!

              Har en känsla av att herr "fysikpetare" eller vad det nu var, inte bara har visat var, utan faktiskt också ställt skåpet där det skall stå... Han skrev:
              __________________________________

              citat:Ursprungligen skickat av Trigger

              För att vara lite petig med fysiken då:

              * Stenarnas massa är konstant, oavsett om de ligger i vatten eller ej.

              * Stenarnas vikt, dvs vad man ser för utslag om man hänger dem i en Newtonmeter (fint fysikernamn för en våg som inte är graderad i kilogram... ), minskar om de läggs i vatten jämfört med om de ligger i luft.

              * Vikten minskar lika mycket som vattnets lyftkraft vilken i sin tur är lika stor som vikten av den vattenvolym som stenarna tränger undan. (Högre densitet => mindre lyftkraft per kilogram sten)

              Alltså: Precis som Torsten skrev...

              Ricard: Med t.ex. en träskiva och en frigolitskiva under karet och en inuti karet så kan du lugnt lasta i en massa sten utan problem så länge de bara ligger stadigt.

              Mvh
              /Fysikerpetaren

              PS. Eftersom samma lagar gäller för alla kroppar som sänks ner i vatten så kan man leka lite med tanken att man stoppar ner en massa frigolit i karet, limmar fast det på rutan och låter lyftkraften dra själva karet uppåt. I ett extremläge skulle då frigoliten göra att karet inte utövade något tryck alls på bänken det står på! Bra va!!? Eller... är det något fel på det resonemanget??? Se där, en liten tankenöt för församlingen. Inte så hård, men ändock...
              __________________________________

              [u]Mvh.
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • davide
                Användare
                • december 2003
                • 335

                #22
                citat: PS. Eftersom samma lagar gäller för alla kroppar som sänks ner i vatten så kan man leka lite med tanken att man stoppar ner en massa frigolit i karet, limmar fast det på rutan och låter lyftkraften dra själva karet uppåt. I ett extremläge skulle då frigoliten göra att karet inte utövade något tryck alls på bänken det står på! Bra va!!? Eller... är det något fel på det resonemanget??? Se där, en liten tankenöt för församlingen. Inte så hård, men ändock...
                HAHA... om det ändå vore så enkelt. Med mycket frigolit hade ju karet svävat, och med ännu mera frigolit hade det flygit!!!
                Så det stämmer nog inte =)

                Antingen har jag sovit på Fysiklektionerna eller så är jag trött. klockan är ju ändå efter midnatt.[]
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                Kommentar

                • demasoni
                  Användare
                  • april 2002
                  • 163

                  #23
                  Hej
                  Har i mitt 375 120 kg sten och ska nu byta till 720 och tänkte då slänga i kanske 40 kg. Så de klarar mkt sten.
                  MVh Filip
                  tropheus chimba
                  Fuelleborni Katale

                  Kommentar

                  • Juanito
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 180

                    #24
                    För fysikerna.

                    1. Fylla akvariet med vatten, till kanten.

                    2. Väg den sten du ämnar lägga i akvariet, sätt den i det fylda akvariet.

                    3. Samla upp vattnet som rinner över och väg vattnet. Vattnets vikt är mindre än stenen alltså stenen har bibehållit sin ursrunglia "vikt" (egentligen massa).

                    Däremot är det tryck som stenen utövar mot rutan mindre än när akvariet är utan vatten.

                    Alternativt lägg vågen under akvariet och mät akvariets vikt med och utan sten, akvariet blir tyngre när stenen är i akvariet.

                    Eller kanske vi inte ska tala om vikt i detta fall utan börja tala om massa för man kan ju ställa sig frågan om Armstrong vägde mindre på månen än på jorden. Alltså massan är konstant medan vikten kan variera beroende på vad man avser med ordet vikt. Och att vikten är beroende av yttre omständigheter.

                    Alldaglit tänkade på Newtons tid var att "tyngre" föremål faller snabbare.

                    Newton resonerade ungefär så här:

                    Om man slänger en kvarnsten från hög höjd och har ett äpple bundit fast i det så bör kvarnstenen och äpplet nå marken senare än den ensamma kvarnstenen eftersom äpplet som är "lättare" faller långsammare än kvarnstenen.

                    Så om vi ska vara fysiker här måste vi börja prata i massa och med vilken kraft eller arbete kroppar utför eller påverkar varandra med. Men det blir lite onödigt krånglit. Så därför anser jag att i denna disskussion så behåller stenen sin vikt även om det inte är korrekt uttryckt. Alla förstår saken då utan att behöva gnugga alla sina geniknölar.

                    Å andra sidan så anses inte Newtons modell heller vara korrekt i alla sammanhang. Precis som Einstein sa om kvantfysiken - "God doesn't play dise"

                    Allt vi har är modeller av verkligehten som inte stämmer fullständigt med verkligheten lika så här med stenen i akvariet.
                    juanito

                    Kommentar

                    • Juanito
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 180

                      #25
                      PS.
                      Newton ansåg inte detta utan det var en del av resonemanget för att komma fram till vårt nuvarande sätt att se på saken.
                      juanito

                      Kommentar

                      • Ricard
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 476

                        #26
                        Tänk - all denna fysik för lite sten... [:0]
                        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                        Kommentar

                        • Fiskar.nu
                          Användare
                          • september 2003
                          • 442

                          #27
                          stoppa hur mycket du vill skadar väl inte fisken. bara om du har stabil ställning
                          375 liter till L-malar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...