Hur m y c k e t STEN kan man ha i ? ? ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Hur m y c k e t STEN kan man ha i ? ? ?

    [u]HEJ!

    Skall sätta upp 220l. Tanyangika med en massa ölandsskiffer som det heter. Det är en kalkstensvariant.. Men men.. Till frågan:
    hur mkt kan man belsta glaset i en burk så här? Skall också sätta upp 720l och undrar även där...


    [u]Mvh
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • robber
    Användare
    • september 2002
    • 87

    #2
    Mycket bra fråga!

    Jag har säkert 20-25 kg sten i mitt 350 liters, (har inte vägt dom), plus sand. Min kompis hade vid tillfälle 3 st stenbumlingar i dimentionen större (30 cm höga, 15 cm breda, 15 cm "djupa"), och dom vägde en del och stod i ett 375 liters + sand. Fungerade bra.

    Jag har hela mitt kar på en möbel, men hans kar stod på en aluminiumställning, utan någon frigolit eller plywood/spånskiva under (inte optimalt .. men who cares om det funkar).

    Jag tror inte du behöver oroa dig om du inte ska ha bautastenar (läst Asterix?) i akvariet

    Lite tips är ju dock att lägga frigolit under dom stora stenarna så att det inte ligger gruskorn under stenen som "bär upp" hela stenen (punkt trycket blir rätt stort då).

    Annars, ROCK on!

    /Simon

    http://simon.holmbring.se

    Kommentar

    • Marcus1979
      Användare
      • januari 2003
      • 404

      #3
      Jag har siliconat fast ett mörkt liggunderlag på botten för att skydda. Har ett antal kilo sten utan problem. Å 35kg blästersand. Håller med Simon "Rock on!"

      Mvh/Marcus
      960L Malawi

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        #4
        HEJ IGEN!

        Det där med frigolit i akvariet för att skydda glas är jag med på, även att ett sandkor kan utgöra livsfara för glaset men man undrar ändå för jag har en hel del sten. 35kg sten är inte så väldans mycket.

        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #5
          Inbillar mig att tyngden ifrån stenarna minskar något när vattnet kommer i pga. dess dencitet...? Tyngden är ju den samma men trycket delas upp med hjälp utav vattnet... tror jag. Jag brukar fylla upp till hälften med vatten innan stenarna åker i. Jag kanske tänker helt fel men det känns ju som att stenarna blir mycket lättare när dom är under vattnet å det borde ju innebära att "punkttrycket" mot bottenglaset oxå minskar med vattnets hjälp. Men hur som helst så har ju karet en säkerhetsmarginal på ett gäng kilon får man hoppas å vatten är ju inte heller helt viktfritt. =)

          Mvh/Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • davide
            Användare
            • december 2003
            • 335

            #6
            JAg har vid tillfälle haft 70 kilo i mitt (375L). Men vad jag har förstått när man läst gamla trådar i ämnet på olika forum så är inte det heller speciellt mycket.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 647

              #7
              Det som gör stenarna lättare är att deras vikt minskar i vatten med vikten av volymen vatten dom undantränger! Kul va? =)

              Samma sak med båtar å annat...

              Så om du har en stenbumling på 35kg, som har en volym på låt säga 10 liter, så kommer ju den stenen minska i vikt med ca.10kg under vattnet. (Vatten väger ju ungefär 1kg/liter.)

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Det måste ju ligga mycket i det Marcus säger. Ett akvarium med sten borde inte bli så mycket tyngre än ett utan. Hur mycket vatten rinner över kanten på ett fullt akvarium om du lägger i 10 kilo sten?

                Vad punktbelastningen beträffar så blir den ju betydligt mildare av vattnet och har man dessutom frigolit så tror jag att du kan ösa i flera 100 kilo sten.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #9
                  Torsten: Ja där ser man jag var inte helt sovande på fysik lektionerna. Hade för mig att det var något sådant. =)

                  //Marcus
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    #10
                    HÄRLIGT!

                    Tack för hjälpen.- Då är det bara att ösa på då...

                    Mvh och ännu ett tack!

                    Ricard
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      citatå är det bara att ösa på då...
                      Njae...inte riktigt...jag skulle vilja säga att det handlar om en annan tyngd. När man sätter i stenar i karen så får man oundvikligen punkttryck. Frigoliten hjälper till att fördela trycket, men bara till en viss del...

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Ja det är möjligt att jag tog i lite när jag sade "flera hundra". Jag tror inte att det är omöjligt men jag tror att man bör vidta alla försiktighetsåtgärder.

                        Så kanske inte riktigt "ösa på" utan mer "försiktigt lägga i".

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Hasse A
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 3

                          #13
                          Ett par gamla täckglas under stenhögarna/gruset hjälper nog till att fördela punkttrycket. Jag vet inte om det hjälper, men tror man på det så sover man i alla fall bättre...

                          /Hasse

                          Kommentar

                          • pleco
                            Användare
                            • april 2002
                            • 516

                            #14
                            Du kan ha ganska mycket sten i akvariet om du lägger frigolitskiva på botten,i mitt malawikar (500L ramakvarium 50cm högt och står på alu-ställning) har jag stenar från botten upp till ytan och de väger mycket,bara stenen längst till höger väger minst 7kg.

                            Hasse A:Vad händer om man får smuts/sand mellan glasskivorna?
                            ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                            Kommentar

                            • Juanito
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 180

                              #15
                              Tja Största stenen jag har är över 55 cm lång ~30 cm hög och mellan 5 och 15 cm bred. Jag orkar just och just lyfta den i karet och har min fru att hjälpa till när ja sätter i eller tar ut den för att man bara inte ska tappa balansen eller nåt under lyftet. Man får absolut inte fälla den. 30 kilo skulle jag tippa men jag är dålig på att tippa vikt, kanske mer kanske mindre (50 Kilo är den inte). Den är långt ifrån ända stenen i karet. Jag skulle tippa att totalt har jag något över 200 Kilon i sten. I en drygt 600L burk

                              Akvariet blir betydligt tyngre med sten än med vatten och stenen blir absolut inte lättare för att de ligger i vatten. Den väger det samma med vatten eller inte men eventuellt blir trycket mot glas skivan mindre just under stenen än när akvariet är utan vatten. Vikten bibehålls däremot. Lägger man i mycket sten skall man se till att man har tillräkligt stark bänk som ligger mot glaset. Det ska betydligt mer sten på skivan än som rymms i akvariet för att stenen ska trycka sig egenom glaset. Men det beror då på vad glasset ligger mot,hur mycket bäken/skivan under glaset ger efter, hur mycket sten du kan lägga.

                              Så jag skulle säga att under rätta omständigheter så kan man lasta rätt så mycket sten. Men använder man tunga stenar se till att de inte kan falla. Helst ska de ligga mot bottnen och inta vara beroende av att andra stenar för att hållas stående. Tänk oxå på att en del fiskar gräver och kan ställa till det.

                              Var förskitig med stora stenar!!!
                              juanito

                              Kommentar

                              Arbetssätt...