Papegojciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #16
    Största problemet är att papgojjornas populäritet har lett till att stjärtlösa varianter nu är vanliga i Asien. Det jag vill säga är att varje gång man köper en "vanlig" pappegojja så stöder och ökar man intresset att ta fram än mer sjuka fiskar, som tex de stjärtlösa papegojjorna som kallas "valentines heart".
    fish r friend

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #17
      Största problemet är att papgojjornas populäritet har lett till att stjärtlösa varianter nu är vanliga i Asien. Det jag vill säga är att varje gång man köper en "vanlig" pappegojja så stöder och ökar man intresset att ta fram än mer sjuka fiskar, som tex de stjärtlösa papegojjorna som kallas "valentines heart".
      fish r friend

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #18
        Generellt [u]tror</u> jag att de röda och oranga färgerna är "naturliga" medans gröna, lila, gula, chockrosa m.fl är färgade. Det är säkert så att det är personliga fiskar som är trevliga att ha, (även om jag personligen tycker att de är extremt fula), men som orm skriver så får man tänka vad det är man bidrar till.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #19
          Generellt [u]tror</u> jag att de röda och oranga färgerna är "naturliga" medans gröna, lila, gula, chockrosa m.fl är färgade. Det är säkert så att det är personliga fiskar som är trevliga att ha, (även om jag personligen tycker att de är extremt fula), men som orm skriver så får man tänka vad det är man bidrar till.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #20
            Här finns lite info om fiskfärgning.


            En bit ner på sidan beskrivs i korthet metoden som jag nämnde. Den kallas här för "Dipping". Exakt vilka fäger som används vet jag inte men i samband med något frätande så kan man nog använda väldigt många sorters färger. Vad det gäller själva färgen (inte fabrikatet) så skulle jag nog tro att det mesta är provat men de gula och oranga är väl troligen oftast naturliga.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #21
              Här finns lite info om fiskfärgning.


              En bit ner på sidan beskrivs i korthet metoden som jag nämnde. Den kallas här för "Dipping". Exakt vilka fäger som används vet jag inte men i samband med något frätande så kan man nog använda väldigt många sorters färger. Vad det gäller själva färgen (inte fabrikatet) så skulle jag nog tro att det mesta är provat men de gula och oranga är väl troligen oftast naturliga.

              mvh,
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                citat:Är ganska trött på häxjakten på denna fisk då de är mycket mycket personliga och och sociala, jag har inga själv men det finns inom släkten. Som någon sa innan är det ingen som skriker åt alla märkliga slöjstjärtar med halva hjärnan utanpå huvudet..
                Jag brukar inte ge mig in i den här debatten normalt men nu när slöjsjärtar tas upp kan jag inte låta bli.

                1. Först så är min gissning att de första papegojhanarna var sterila men att det nu börjar dyka upp förtil fisk. Jag har även sett de som inte har xantism dvs. har mörka ränder. Det gör mig ännu mer övertygad om att ursprunget är citrinellum-komplexet. Det behöver inte vara en korsning men kan vara det. Missbildningarna som man ser dyker upp vid dålig skötsel och inavel, men den har ju blivit relativt stabil. Hos svenskodlad fisk så är den inte lika extrem och det dyker som sagt upp randiga exemplar.

                2. Personligen ogillar jag former som gör att fiskarna inte kan beté sig någorlunda "naturligt". Dit hör slöjfenor och färger som gör att fiskarna inte kan signalera ordentligt (ex. Pigeon Blood) och papegojcikliden som inte kan simma ordentligt eller stänga munnen (jämför med citrinellum).

                3. Jag tror att vissa fiskar tom. är olagliga. Till dessa hör de färgade papegojorna, valentines heart (jag gissar på att man klippt av stjärten när de var små) SAMT de värsta formerna av silverrudan som lejonhuvud, golfbollar, star gazer, teloskoslöjstjärt osv. Ursprunget är en en aktiv simmare dvs. en "vanlig" guldfisk utan guldfärg (silverruda på svenska).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  citat:Är ganska trött på häxjakten på denna fisk då de är mycket mycket personliga och och sociala, jag har inga själv men det finns inom släkten. Som någon sa innan är det ingen som skriker åt alla märkliga slöjstjärtar med halva hjärnan utanpå huvudet..
                  Jag brukar inte ge mig in i den här debatten normalt men nu när slöjsjärtar tas upp kan jag inte låta bli.

                  1. Först så är min gissning att de första papegojhanarna var sterila men att det nu börjar dyka upp förtil fisk. Jag har även sett de som inte har xantism dvs. har mörka ränder. Det gör mig ännu mer övertygad om att ursprunget är citrinellum-komplexet. Det behöver inte vara en korsning men kan vara det. Missbildningarna som man ser dyker upp vid dålig skötsel och inavel, men den har ju blivit relativt stabil. Hos svenskodlad fisk så är den inte lika extrem och det dyker som sagt upp randiga exemplar.

                  2. Personligen ogillar jag former som gör att fiskarna inte kan beté sig någorlunda "naturligt". Dit hör slöjfenor och färger som gör att fiskarna inte kan signalera ordentligt (ex. Pigeon Blood) och papegojcikliden som inte kan simma ordentligt eller stänga munnen (jämför med citrinellum).

                  3. Jag tror att vissa fiskar tom. är olagliga. Till dessa hör de färgade papegojorna, valentines heart (jag gissar på att man klippt av stjärten när de var små) SAMT de värsta formerna av silverrudan som lejonhuvud, golfbollar, star gazer, teloskoslöjstjärt osv. Ursprunget är en en aktiv simmare dvs. en "vanlig" guldfisk utan guldfärg (silverruda på svenska).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #24
                    citat:
                    Är ganska trött på häxjakten på denna fisk då de är mycket mycket personliga och och sociala, jag har inga själv men det finns inom släkten. Som någon sa innan är det ingen som skriker åt alla märkliga slöjstjärtar med halva hjärnan utanpå huvudet..
                    Tänkte bara tala om att vanliga, i naturen vilt förekommande ciklider också är personliga och sociala. Dessutom är de utvecklade på naturens villkor och inte för att någon skall tjäna pengar på dem.

                    Argumentet som sådant var ett av de mest dumma jag hört!!
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #25
                      citat:
                      Är ganska trött på häxjakten på denna fisk då de är mycket mycket personliga och och sociala, jag har inga själv men det finns inom släkten. Som någon sa innan är det ingen som skriker åt alla märkliga slöjstjärtar med halva hjärnan utanpå huvudet..
                      Tänkte bara tala om att vanliga, i naturen vilt förekommande ciklider också är personliga och sociala. Dessutom är de utvecklade på naturens villkor och inte för att någon skall tjäna pengar på dem.

                      Argumentet som sådant var ett av de mest dumma jag hört!!
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        citat:2. Personligen ogillar jag former som gör att fiskarna inte kan beté sig någorlunda "naturligt". Dit hör slöjfenor och färger som gör att fiskarna inte kan signalera ordentligt (ex. Pigeon Blood) och papegojcikliden som inte kan simma ordentligt eller stänga munnen (jämför med citrinellum).
                        Det bör påpekas att jag skulle välja dessa fiskar framför inga fiskar alls dvs. "ogillar" är relativt. Jag gillar naturformer bättre.
                        citat:3. Jag tror att vissa fiskar tom. är olagliga. Till dessa hör de färgade papegojorna, valentines heart (jag gissar på att man klippt av stjärten när de var små) SAMT de värsta formerna av silverrudan som lejonhuvud, golfbollar, star gazer, teloskoslöjstjärt osv. Ursprunget är en en aktiv simmare dvs. en "vanlig" guldfisk utan guldfärg (silverruda på svenska).
                        Dessa fiskar skiljer sig från 2 an. Jag skulle helre vara utan fisk än att ha dessa. Om de hamnade hos mig så skulle jag avliva dem med möjligt undantag för färgad fisk där jag antar att skadan är temporär (och med guldfiskformerna så menar jag nu de värsta inom de olika odlingsformerna, inte nödvändigtvis alla lejonhuvud osv.).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          citat:2. Personligen ogillar jag former som gör att fiskarna inte kan beté sig någorlunda "naturligt". Dit hör slöjfenor och färger som gör att fiskarna inte kan signalera ordentligt (ex. Pigeon Blood) och papegojcikliden som inte kan simma ordentligt eller stänga munnen (jämför med citrinellum).
                          Det bör påpekas att jag skulle välja dessa fiskar framför inga fiskar alls dvs. "ogillar" är relativt. Jag gillar naturformer bättre.
                          citat:3. Jag tror att vissa fiskar tom. är olagliga. Till dessa hör de färgade papegojorna, valentines heart (jag gissar på att man klippt av stjärten när de var små) SAMT de värsta formerna av silverrudan som lejonhuvud, golfbollar, star gazer, teloskoslöjstjärt osv. Ursprunget är en en aktiv simmare dvs. en "vanlig" guldfisk utan guldfärg (silverruda på svenska).
                          Dessa fiskar skiljer sig från 2 an. Jag skulle helre vara utan fisk än att ha dessa. Om de hamnade hos mig så skulle jag avliva dem med möjligt undantag för färgad fisk där jag antar att skadan är temporär (och med guldfiskformerna så menar jag nu de värsta inom de olika odlingsformerna, inte nödvändigtvis alla lejonhuvud osv.).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Fiskar.nu
                            Användare
                            • september 2003
                            • 442

                            #28
                            alltså dom där fiskarna med frägblad eller bad nånting, ser ut som leksaker. ser lite radioaktiv ut också.
                            375 liter till L-malar

                            Kommentar

                            • Fiskar.nu
                              Användare
                              • september 2003
                              • 442

                              #29
                              alltså dom där fiskarna med frägblad eller bad nånting, ser ut som leksaker. ser lite radioaktiv ut också.
                              375 liter till L-malar

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #30
                                Vill bara inflika några saker
                                1/ Den främsta anledningen till att de inte ger några yngel är nog att denna fisk (i likhet med t.ex. guldfisken) ofta hålls väldigt trångt och under rätt dåliga förhållanden.
                                Hålls den rätt producerar den yngel.
                                2/ Vad gäller färgerna har jag tidigare menat att det enbart är den röda som är "naturlig" med övriga är "målade" (sannolikt färgbad men kan även vara injicering (som på t.ex. glas abborren) eller hormonbehandling) men det verkar som om åtminstone den oranga också behåller sin färg vilket tyder på att inte heller den är "målad".
                                Kan väl även vara värt att nämna att om man köper en målad fisk så har man självklart enligt konsumentköplagen rätt att reklamera den och få pengarna tillbaka om den tappar färgen inom 6 månader.
                                Själv föredrar jag dock generellt naturformerna vad gäller fisk men har inte det minsta svårt att acceptera att andra har en annan smak.

                                citatessutom är de utvecklade på naturens villkor och inte för att någon skall tjäna pengar på dem.
                                Argumentet som sådant var ett av de mest dumma jag hört!!
                                Varför ta i så - varenda katt, hund, de flesta smådjur, de vanligaste burfåglarna - alla är avelsformer och skapade för att någon skall tjäna pengar på dom och då får man väl acceptera att det samma gäller för fisk.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

                                Kommentar

                                Arbetssätt...