biobollar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #61
    citat:Kjell, ska jag tolka det inlägget som att biobolar är det bästa alternativet enl dig..???
    Inte kategoriskt - dels beror det på vilken bioboll man använder och dels på situationen.
    Sedan måste man ju också ställa pris i relation till hur mycket plats man har.

    Själv använder jag dock 2/3 minibiobollar + 1/3 grovporig filtermatta i mina ytterfilter.
    I de akvarier jag har innerfilter använder jag enbart grovporig filtermatta.
    Därmed inte sagt att det inte finns bättre alternativ.
    Idag har jag inte heller så många akvarier igång (bara 5 st på totalt knappt 3.000 liter) så jag har inte heller möjligt att testa de nya filtermaterial som kommer idag.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • Vannar
      Användare
      • april 2002
      • 339

      #62
      Filtermattebitar får man ju alltid över när man håller på och klipper å grejjar. jag kör med den lösningen att överst har jag en hel bit, 3cm i filtret sedan har jag allt spill när jag klippte den hela biten under plus annat spill å sånt som jag klipper i ca 2cm kuber, det funkar för mig (4cm tycker jag verkar stort)
      / Jonas Vannar

      Kommentar

      • Vannar
        Användare
        • april 2002
        • 339

        #63
        Filtermattebitar får man ju alltid över när man håller på och klipper å grejjar. jag kör med den lösningen att överst har jag en hel bit, 3cm i filtret sedan har jag allt spill när jag klippte den hela biten under plus annat spill å sånt som jag klipper i ca 2cm kuber, det funkar för mig (4cm tycker jag verkar stort)
        / Jonas Vannar

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #64
          Nåja, då kan jag med gott samvete köra vidare med standardfyllning i mina ytterfilter:
          1. Kermikmakaroner 1/3
          2. Grovporig svamp
          3. Epfhisubstrat pro 2/3
          4. finfilterduk (kan man ju strunta i)

          Är säkert ungefär lika bra, eventuell liten skillnad motiverar inte ett byte hur som helst.

          I dammen kommer jag därimot byta ut de lågprisbollar somm medföljde tryckfiltret i vår. Blir nån aquarockvariant istället.
          Anders L

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #65
            Nåja, då kan jag med gott samvete köra vidare med standardfyllning i mina ytterfilter:
            1. Kermikmakaroner 1/3
            2. Grovporig svamp
            3. Epfhisubstrat pro 2/3
            4. finfilterduk (kan man ju strunta i)

            Är säkert ungefär lika bra, eventuell liten skillnad motiverar inte ett byte hur som helst.

            I dammen kommer jag därimot byta ut de lågprisbollar somm medföljde tryckfiltret i vår. Blir nån aquarockvariant istället.
            Anders L

            Kommentar

            • Vannar
              Användare
              • april 2002
              • 339

              #66
              Fat vill du ha det bästa så ska du skaffa dig ett fluidiserande sandfilter, rätt installerat är det underhållsfritt och fungerar mycket bra. enda problemet är att det är lite svårt att få tag på, alt bygga ett eget.
              / Jonas Vannar

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #67
                Fat vill du ha det bästa så ska du skaffa dig ett fluidiserande sandfilter, rätt installerat är det underhållsfritt och fungerar mycket bra. enda problemet är att det är lite svårt att få tag på, alt bygga ett eget.
                / Jonas Vannar

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #68
                  citat:enda problemet är att det är lite svårt att få tag på, alt bygga ett eget.
                  Om man vill skicka efter ifrån tyskland så tror jag det finns 2 olika modeller där,1 vet jag att det finns iaf på http://www.aquaristic.net

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #69
                    citat:enda problemet är att det är lite svårt att få tag på, alt bygga ett eget.
                    Om man vill skicka efter ifrån tyskland så tror jag det finns 2 olika modeller där,1 vet jag att det finns iaf på http://www.aquaristic.net

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #70
                      Keramikmakaroner har jag testat i ganska stor skala men tyckte att det var rätt dåligt. Faktiskt inte mycket bättre än grus.
                      Sandfilter har jag aldrig gett en ärlig chans - testade en gång ett år i ett malawiakvarium med rätt dåligt resultat, men en gång är ingen gång. Sandfilter är mycket poppis i USA men har inte alls slagit i Europa.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #71
                        Keramikmakaroner har jag testat i ganska stor skala men tyckte att det var rätt dåligt. Faktiskt inte mycket bättre än grus.
                        Sandfilter har jag aldrig gett en ärlig chans - testade en gång ett år i ett malawiakvarium med rätt dåligt resultat, men en gång är ingen gång. Sandfilter är mycket poppis i USA men har inte alls slagit i Europa.
                        Ciklidhälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          #72
                          "Micke" har väll haft ett sånt ett tag nu han kanske kan säga hur bra dom egentligen är?

                          Själv tycker jag det är svårt att säga hur bra filtermatrial egentligen är eftersom man oftast kör med flera matrial i ett ytterfilter,och vet då inte vilket matrial som gör det största jobbet?

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 1913

                            #73
                            "Micke" har väll haft ett sånt ett tag nu han kanske kan säga hur bra dom egentligen är?

                            Själv tycker jag det är svårt att säga hur bra filtermatrial egentligen är eftersom man oftast kör med flera matrial i ett ytterfilter,och vet då inte vilket matrial som gör det största jobbet?

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #74
                              citat:"Micke" har väll haft ett sånt ett tag nu han kanske kan säga hur bra dom egentligen är?
                              Det stämmer, jag har kört sandfilter under många år. När jag bytte akvarium i vardagsrummet häromåret blev det aldrig av att jag kopplade in det igen.
                              Jag har inte gjort några konkreta tester av sandfilter och kan inte svara på hur effektiva de är.

                              Synd att jag sitter i styrelsen och inte får söka NCS-stipendierna. Det här med jämförelser av olika filtermaterial tycker jag verkar vara ett mycket bra uppslag för en ansökan.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #75
                                citat:"Micke" har väll haft ett sånt ett tag nu han kanske kan säga hur bra dom egentligen är?
                                Det stämmer, jag har kört sandfilter under många år. När jag bytte akvarium i vardagsrummet häromåret blev det aldrig av att jag kopplade in det igen.
                                Jag har inte gjort några konkreta tester av sandfilter och kan inte svara på hur effektiva de är.

                                Synd att jag sitter i styrelsen och inte får söka NCS-stipendierna. Det här med jämförelser av olika filtermaterial tycker jag verkar vara ett mycket bra uppslag för en ansökan.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...