biobollar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Vart kan man få tag i just dessa "Dupla biobollar"? Nätet??

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Vart kan man få tag i just dessa "Dupla biobollar"? Nätet??

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        citat:Vart kan man få tag i just dessa "Dupla biobollar"? Nätet??
        Grossist i Sverige är Simontorp www.simontorp.se men jag kan tänka mig att tillgången på Dupla-produkter just nu är rätt dålig.
        Dupla Aquaristik i Tyskland gick ju i konkurs för några månader sedan och just nu tvistar två företag (Dohse Aquaristik och Red Sea) om rätten att få fortsätta sälja och producera Dupla-produkterna.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          citat:Vart kan man få tag i just dessa "Dupla biobollar"? Nätet??
          Grossist i Sverige är Simontorp www.simontorp.se men jag kan tänka mig att tillgången på Dupla-produkter just nu är rätt dålig.
          Dupla Aquaristik i Tyskland gick ju i konkurs för några månader sedan och just nu tvistar två företag (Dohse Aquaristik och Red Sea) om rätten att få fortsätta sälja och producera Dupla-produkterna.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Tråkigt...men finns det ingen annan än Dupla som gör dessa mindre biobollar?

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Tråkigt...men finns det ingen annan än Dupla som gör dessa mindre biobollar?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                citatjälv använder jag Duplas minikaskade biobollar ihop med filtermattekuber i mina ytterfilter och det funkar mycket bra.
                Menar du att du klipper små kuber på låt oss säga 4x4 cm? Finns det någon orsak till att göra så bortsett från att det är praktiskt? Jag har klippt och skurit så att jag fogar i filtermattebiter som passar "som gjutet" i filtren, vilket är ett "hiskeligt" jobb (ok, jag är tvärslö). Om det dessutom finns en fördel med kuber så känner jag mig himla korkad.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  citatjälv använder jag Duplas minikaskade biobollar ihop med filtermattekuber i mina ytterfilter och det funkar mycket bra.
                  Menar du att du klipper små kuber på låt oss säga 4x4 cm? Finns det någon orsak till att göra så bortsett från att det är praktiskt? Jag har klippt och skurit så att jag fogar i filtermattebiter som passar "som gjutet" i filtren, vilket är ett "hiskeligt" jobb (ok, jag är tvärslö). Om det dessutom finns en fördel med kuber så känner jag mig himla korkad.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #24
                    citat:Om det dessutom finns en fördel med kuber så känner jag mig himla korkad.
                    Njae, gör nog snarast så för att vattnet lättare skall kunna passera och för att det inte skall bli några "döda" fickor i filtret.
                    Men är den en stark motor som driver pumpen så är det definitivt inte fel att ha en hel bit istället för "småbitar".
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #25
                      citat:Om det dessutom finns en fördel med kuber så känner jag mig himla korkad.
                      Njae, gör nog snarast så för att vattnet lättare skall kunna passera och för att det inte skall bli några "döda" fickor i filtret.
                      Men är den en stark motor som driver pumpen så är det definitivt inte fel att ha en hel bit istället för "småbitar".
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

                      Kommentar

                      • Emil Martinsson
                        Användare
                        • november 2003
                        • 167

                        #26
                        Cutekid, vart fick du tag i dina mini-bollar, vad kostar dom?
                        Emil
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                        Kommentar

                        • Emil Martinsson
                          Användare
                          • november 2003
                          • 167

                          #27
                          Cutekid, vart fick du tag i dina mini-bollar, vad kostar dom?
                          Emil
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=141499

                          Kommentar

                          • JohanW
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 127

                            #28
                            Jag är ganska dåligt bevandrad i biobollarnas värld. Vad är det som är så bra med biobollar? Själv har jag lavasten i mina ytterfilter. Vad är skillnaden? Hur funkar biobollarna? Är det inte bara knottriga plast bollar?
                            11 Pigeon blood
                            9 VF nhamunda blue
                            Ett gäng L-malar

                            Kommentar

                            • JohanW
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 127

                              #29
                              Jag är ganska dåligt bevandrad i biobollarnas värld. Vad är det som är så bra med biobollar? Själv har jag lavasten i mina ytterfilter. Vad är skillnaden? Hur funkar biobollarna? Är det inte bara knottriga plast bollar?
                              11 Pigeon blood
                              9 VF nhamunda blue
                              Ett gäng L-malar

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #30
                                Ett bra filtermaterial skall ha en så stor yta som möjligt i kombination med att de skall vara skapade på ett sådant sätt att det tar så lång tid som möjligt för vattnet att rinna igenom det samtidigt som det inte får finnas några döda ytor där vattnet inte kommer åt.
                                Det finns helt klart också olika biobollar som är olika effektiva också - de sämsta är de som är gjutna i piggar på en platta i mitten. Här rinner vattnet efter piggen in mot centrum där de följer mittplattan ut från biobollen. En mycket liten anliggningsyta för vattnet.
                                Bra biobollar är konstruerade utan en platta i mitten och med olika gångar i biobollen och vattnet kommer här att rinna fram och tillbaka genom hela biobollen och vattnets anliggningsyta blir mycket stor. Dessa biobollar kräver dock betydligt mer komplicerade (därmed dyrare) maskiner vid tillverkningen.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

                                Kommentar

                                Arbetssätt...