Ang. Tropheus ! (ovanliga)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #46
    Fredrik: Vad var det för någon form av soten, flagellater eller bakteriellt?

    Jagf har något skit på mina Ikola nu som inte verkar vilja ge vika, dock så får jag inte fram de "klassiska" bukvattensotssyptomen. De håller sig lite undan från gruppen, avföringen hyfsat normal till ngen alls, den är framme vid matningen och de verkar äta. Jag isolerar firren i ett 40 liters så fort jag ser att det börjar hända. Har hittils förlorat två ikola, en stor o fin hanne och en hona som tyvärr dog i huvudalvariet(då spreds väl bakterierna till hannen som var försvagade efter två dagars fighter med en annan hanne). Jag har i veckan isolerat ännu en ikola. Denna äter dock fortfarande fastänm dn är i 40litersakvariet. Jag vete fasen, det är nog dags att ta över mina dubbar och kala island till mitt 540 till nytt och fräscht vatten så att jag inte förlorar dem ifall det är något som allvarligt hotar hela beståndet.

    Vet någon om de kan få tag i Flagyl eller likvärdigt så vore jag evigt tacksam, jag fick bara ett snobbigt svar från lunds djursjukhus när jag skulle fråga om recept på medlet : "vi har inget med fiskar att göra här, försök i malmö eller helsignborg".

    Jag uppdaterar i veckan om det händer något nytt.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #47
      Fredrik: Vad var det för någon form av soten, flagellater eller bakteriellt?

      Jagf har något skit på mina Ikola nu som inte verkar vilja ge vika, dock så får jag inte fram de "klassiska" bukvattensotssyptomen. De håller sig lite undan från gruppen, avföringen hyfsat normal till ngen alls, den är framme vid matningen och de verkar äta. Jag isolerar firren i ett 40 liters så fort jag ser att det börjar hända. Har hittils förlorat två ikola, en stor o fin hanne och en hona som tyvärr dog i huvudalvariet(då spreds väl bakterierna till hannen som var försvagade efter två dagars fighter med en annan hanne). Jag har i veckan isolerat ännu en ikola. Denna äter dock fortfarande fastänm dn är i 40litersakvariet. Jag vete fasen, det är nog dags att ta över mina dubbar och kala island till mitt 540 till nytt och fräscht vatten så att jag inte förlorar dem ifall det är något som allvarligt hotar hela beståndet.

      Vet någon om de kan få tag i Flagyl eller likvärdigt så vore jag evigt tacksam, jag fick bara ett snobbigt svar från lunds djursjukhus när jag skulle fråga om recept på medlet : "vi har inget med fiskar att göra här, försök i malmö eller helsignborg".

      Jag uppdaterar i veckan om det händer något nytt.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #48
        Jag har ingen aning om vilken sorts angepp som var orsaken faktiskt. Denna gruppen har aldrig varit sjuk men min grupp dubbar som blev sjuk tillfrisknade fint med Furapond så jag började med en rejäl dos av det.

        Efter tre dagar hade det inte gett något resultat alls och jag gick då över till ett medel som heter Hexamita. Detta ska enligt insatta vara minst lika bra som Flagyl men man kan ju fundera på sanningen i det såhär efteråt. Hur som helst så är det ju möjligt att man medicinerar fel först och att under tiden som löper under felmedicineringen så griper sjukdomen så hårt tag att då rätt medecinering inleds har den ingen verkan. Detta får ju en till att tänkta på hurvida det skulle vara bra att medecinera åt båda hållen samtidigt? Någon som vet ifall dessa preparat eventuellt slår ut varandra på något sätt?

        Jag har haft mina båda grupper Tropheus i tre respektive 2½ år. Båda grupperna har blivit sjuka under de senaste 4 månaderna. Vad har gått snett? Den enda skillnaden i skötseln är att jag inte längre har dem i vardagsrummet vilket inebär att jag inte längre vet exakt allt som händer mellan individerna, och att jag har skött dem "bättre" det senaste halvåret, bytt mer vatten, städat mer, matat mer kontrollerat osv.

        Hoppas det går bra med dina Jonas, håll ögonen på dem.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #49
          Jag har ingen aning om vilken sorts angepp som var orsaken faktiskt. Denna gruppen har aldrig varit sjuk men min grupp dubbar som blev sjuk tillfrisknade fint med Furapond så jag började med en rejäl dos av det.

          Efter tre dagar hade det inte gett något resultat alls och jag gick då över till ett medel som heter Hexamita. Detta ska enligt insatta vara minst lika bra som Flagyl men man kan ju fundera på sanningen i det såhär efteråt. Hur som helst så är det ju möjligt att man medicinerar fel först och att under tiden som löper under felmedicineringen så griper sjukdomen så hårt tag att då rätt medecinering inleds har den ingen verkan. Detta får ju en till att tänkta på hurvida det skulle vara bra att medecinera åt båda hållen samtidigt? Någon som vet ifall dessa preparat eventuellt slår ut varandra på något sätt?

          Jag har haft mina båda grupper Tropheus i tre respektive 2½ år. Båda grupperna har blivit sjuka under de senaste 4 månaderna. Vad har gått snett? Den enda skillnaden i skötseln är att jag inte längre har dem i vardagsrummet vilket inebär att jag inte längre vet exakt allt som händer mellan individerna, och att jag har skött dem "bättre" det senaste halvåret, bytt mer vatten, städat mer, matat mer kontrollerat osv.

          Hoppas det går bra med dina Jonas, håll ögonen på dem.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #50
            Fredrik H: Jag har mailat dig angående hexamita.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #51
              Fredrik H: Jag har mailat dig angående hexamita.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • kilova
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #52
                Fredrik H
                citat:jag har skött dem "bättre" det senaste halvåret, bytt mer vatten, städat mer, matat mer kontrollerat osv.
                Det är troligtvis här du har problemet,"överdiv" inte rengörandet och vattenbytena.Jag gjorde på samma vis när jag skaffade troffar första gången det gick åt helvete då, efter det så har jag "slarvat"mkt mera byter vatten ca var 12 dag då bara ca 15- 20%.+ att jag aldrig rengör filter eller bottengrus.
                Tropheus moori golden kazumba F1
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                Tropheus moori bärnsten F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

                Kommentar

                • kilova
                  Användare
                  • april 2002
                  • 327

                  #53
                  Fredrik H
                  citat:jag har skött dem "bättre" det senaste halvåret, bytt mer vatten, städat mer, matat mer kontrollerat osv.
                  Det är troligtvis här du har problemet,"överdiv" inte rengörandet och vattenbytena.Jag gjorde på samma vis när jag skaffade troffar första gången det gick åt helvete då, efter det så har jag "slarvat"mkt mera byter vatten ca var 12 dag då bara ca 15- 20%.+ att jag aldrig rengör filter eller bottengrus.
                  Tropheus moori golden kazumba F1
                  Tropheus dubosi F1
                  Tropheus Chaitica F1
                  Tropheus red chimba F1
                  Tropheus black pemba F1
                  Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                  Tropheus moori bärnsten F1
                  Tropheus moori kejsare
                  Mvh Kim

                  Kommentar

                  • Frode
                    Användare
                    • april 2002
                    • 24

                    #54
                    Min metode for å stoppe utbrudd av ”soten” har vært som følger.

                    Det første og etter min erfaring det viktigste er å stoppe all matning. Dette er en sykdom som angriper tarmene(og andre organer) og som antagelig smitter gjennom avføring. Fiskene har jo ingen problemer med å klare seg et par uker uten mat.

                    Deretter ett vannskift. Full dose antibiotika (Aqua Pond etc) og Flagyl samtidig. Tre dager senere nytt vannskifte og halv dose med Flagyl og antibiotika.

                    Husk bare å starte forsiktig når man begynner å mate igjen.

                    Dette har fungert for mine fisker. Håper allikevel at noen med mer kunnskap og erfaring kan dele sine observasjoner med oss andre !

                    Kommentar

                    • Frode
                      Användare
                      • april 2002
                      • 24

                      #55
                      Min metode for å stoppe utbrudd av ”soten” har vært som følger.

                      Det første og etter min erfaring det viktigste er å stoppe all matning. Dette er en sykdom som angriper tarmene(og andre organer) og som antagelig smitter gjennom avføring. Fiskene har jo ingen problemer med å klare seg et par uker uten mat.

                      Deretter ett vannskift. Full dose antibiotika (Aqua Pond etc) og Flagyl samtidig. Tre dager senere nytt vannskifte og halv dose med Flagyl og antibiotika.

                      Husk bare å starte forsiktig når man begynner å mate igjen.

                      Dette har fungert for mine fisker. Håper allikevel at noen med mer kunnskap og erfaring kan dele sine observasjoner med oss andre !

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #56
                        Fjärilscikliden: Försök att ta kontakt med någon veterinär om djursjukhuset i sig nekar. Jag hade absolut inga problem alls när jag förklarade att det gällde fiskar (Skövde). De fixade det utan att jag behövde åka dit...de bara faxade in receptet till det apotek jag har närmast.

                        Det är ju uppåt väggarna om djursjukhuset inte klassar fiskar i samma klass som de djur de tar hand om och skriver ut receptet! Jag skulle ta mig f*n anmäla djursjukhuset...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #57
                          Fjärilscikliden: Försök att ta kontakt med någon veterinär om djursjukhuset i sig nekar. Jag hade absolut inga problem alls när jag förklarade att det gällde fiskar (Skövde). De fixade det utan att jag behövde åka dit...de bara faxade in receptet till det apotek jag har närmast.

                          Det är ju uppåt väggarna om djursjukhuset inte klassar fiskar i samma klass som de djur de tar hand om och skriver ut receptet! Jag skulle ta mig f*n anmäla djursjukhuset...

                          Kommentar

                          • H.E.J.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 179

                            #58
                            Jag måste påstå att Fiery fri inte är inaktiva när jag har 2st som går och tuggar bara efter 2v, och att dom är gråa och trista kan jag inte häller håla med om.
                            Dom får ju ha en chans att gå in sig och då kommer dom att förga ut till gul för på kroppen och fenorna svarta.
                            4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                            Kommentar

                            • H.E.J.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 179

                              #59
                              Jag måste påstå att Fiery fri inte är inaktiva när jag har 2st som går och tuggar bara efter 2v, och att dom är gråa och trista kan jag inte häller håla med om.
                              Dom får ju ha en chans att gå in sig och då kommer dom att förga ut till gul för på kroppen och fenorna svarta.
                              4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                #60
                                Just det Frode skriver om har jag också hört och läst från andra. Att kombinationen Furapond(eller liknande) och Flagyl ska vara mer effektivt än bara den ena eller andra medicinen.
                                Jag såg förresten i ett äldre inlägg för en tid sedan att Kjell Fohrman(om jag nu inte missminner mig) hade gjort ett litet test. Det kar som han hade haft bäst framgång var i det kar där han medicinerat med ovan nämda kombination, så¨det är kanske något att ta fasta på.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...